«Μια αγωνιώδης δέηση αναβλύζει από τα βάθη της ύπαρξής μου. Να οραματιστούμε, να στοχαστούμε και να σχεδιάσουμε Προγράμματα Εκπαιδευτικά που θα μας λυτρώσουν από την αγωνία της επαιτείας. Προγράμματα με παιδαγωγικό και δημιουργικό σχεδιασμό με αύρα καινοτομίας και άρωμα αριστείας να κατακυριεύσουν όλους εμάς. Και απ’ όλα αυτά τα όνειρά μας και τους στοχασμούς μας να οικοδομηθεί ο πύργος της καινοτομίας, το λιμάνι όπου με ασφάλεια θα αγκυροβολούν τα δικά μας όνειρά και οι δικές μας προσδοκίες. |
Μέσα σ’ αυτή τη γαστέρα θα εκκολαφθεί η ωραιότητα της ανθρώπινης ψυχής και θα αναδειχθεί το Παιδαγωγικό μας Ιδεώδες. Η μη ανανέωση και πολύ περισσότερο η λήθη των παιδαγωγικών αξιών θα ήταν πραγματικά ολέθρια. Η καινοτόμος παιδαγωγική πνοή, όταν πυρωθεί από την μοναδική μας συλλογικότητα και συνεργασία θα περιφρουρήσει την εκπαιδευτική μας ακτινοβολία και ως φάρος τηλαυγής θα φωτίσει τους γονείς να μας εμπιστευτούν τα παιδιά τους.
Μιλήστε λοιπόν μεταξύ σας, στοχαστείτε, ανταλλάξτε ιδέες, σχεδιάστε προγράμματα, έτσι ώστε επιστρέφοντας, Νηπιαγωγοί, Δάσκαλοι, Φιλόλογοι, Θεολόγοι, Μαθηματικοί, Οικονομολόγοι, καθηγητές Ξένων Γλωσσών, Φυσικοί, Βιολόγοι, Χημικοί, Πληροφορικάριοι, Εικαστικοί, Μουσικοί, Γυμναστές να χτίσουμε ένα πρόγραμμα που θα προσελκύει τόσο καθημερινά, όσο και τα Σαββατοκύριακα, παιδιά απ’ όλη την Αττική και απ’ όλη την Ελλάδα. Ενώστε τις σκέψεις σας, ποτίστε τα όνειρά σας με τη δροσιά των ονείρων και των στοχασμών των συνεργατών σας, όχι μόνο του κλάδου σας, αλλά όλων των επιστημονικών πεδίων».
Τα παραπάνω λόγια είναι μέρος μιας εισήγησης που έκανα στους συνεργάτες μου σε μια ημερίδα των Εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ αναφερομένη στην σχολική αποτελεσματικότητα και στη διακονία της χαρισματικότητας των μαθητών μας.
Ιδιαίτερα ευχαριστώ τον καθηγητή κ. Γιάννη Παπαδάτο εμπνευστή και συντονιστή του θέματος: «Τα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια έχουν την ελευθερία να εκπαιδεύσουν χαρισματικά παιδιά;». Ακόμη ευχαριστώ το προηγούμενο Προεδρείο της ενότητας «Διαμόρφωση Σχολικού οράματος, ηγεσία και παράμετροι αποτελεσματικότητας στη σχολική κοινότητα» κ. Αλέξανδρο – Σταμάτιο Αντωνίου και τη συζητήτρια κ. Αναστασία Αλμυριάδου.
Οι εισηγήτριες της ενότητας αυτής πραγματικά με ενθουσίασαν. Γι’ αυτό και πρότεινα τα ερευνητικά τους δεδομένα να αποτελέσουν την πρώτη ύλη για την επιμόρφωση των ηγετών κάθε σχολικής μονάδας, καθώς και κριτήρια για την επιλογή των νέων ηγετών στα Ελληνικά Σχολεία.
Και τώρα έρχομαι στο θέμα μας.
Στο ερώτημα που τίθεται στο σημερινό στρογγυλό τραπέζι από το 7o Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης με θέμα: «Εκπαίδευση χαρισματικών ατόμων στην Ελλάδα» θα μπορούσα να απαντήσω ότι τα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια και όλα τα Ελληνικά Εκπαιδευτήρια δεν έχουν καμία απαγόρευση να εκπαιδεύσουν χαρισματικά παιδιά και εφήβους.
Ο μόνος περιορισμός που έχουν είναι να μην υποβαθμίσουν το υπάρχον Αναλυτικό Πρόγραμμα. Μπορεί όμως οποιοδήποτε Σχολείο να εφαρμόσει παιδαγωγικές καινοτομίες βασισμένες στα επιστημονικά πορίσματα που τα παιδαγωγικά τμήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων και των Πανεπιστημίων ολόκληρου του κόσμου έχουν καταλήξει μετά από έρευνα. Την άποψη αυτή υποστήριξε και ο καθηγητής και υπουργός κ. Θεόδωρος Φορτσάκης τον οποίο και ευχαριστώ εκ βαθέων για την ερμηνεία του άρθρου 16 του Ελληνικού Συντάγματος. Κάθε Σχολείο αφού κατανοήσει βαθιά τα πορίσματα των επιστημονικών ερευνών και εκπαιδεύσει κατάλληλα τους εκπαιδευτικούς μπορεί να εφαρμόσει καινοτόμα προγράμματα με τη βοήθεια των οποίων θα αναδεικνύονται τα χαρισματικά παιδιά και οι έφηβοι.
Και προσωπικά δηλώνω τη μεγάλη μου ικανοποίηση που μια μεγάλη μερίδα ακαδημαϊκών και πανεπιστημιακών δασκάλων με επιστημονικό ζήλο, μεθοδικότητα και βαθιά πίστη στην έννοια της Αριστείας κάνουν έρευνες και ωθούν νέους επιστήμονες να εκπονήσουν διδακτορικές διατριβές στον τομέα αυτό, παρά την έλλειψη κονδυλίων.
Με βάση τη διαπίστωση αυτή μια μικρή ομάδα ανθρώπων μεταξύ των οποίων βρίσκομαι κι εγώ ιδρύσαμε το Σωματείο ΠΑΙΔΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ που σκοπός του είναι να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις Αριστείας για την καλλιέργεια των νέων ως προς την Προσωπικότητα, τις Αξίες, τις Ιδέες, τη Δημιουργικότητα, την Εκπαίδευση, τα Ιδανικά και την Ανάπτυξη.
Και θέσαμε τους σκοπούς αυτούς διότι, με τις ιδέες και τις δράσεις του Σωματείου ΠΑΙΔΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ προσπαθούμε να θεμελιώσουμε μια φιλοσοφία στην οποία θα αντικατοπτρίζονται τα πνευματικά σύμβολα και οι υπέρτατες και υπερβατικές ανησυχίες, που πρέπει να αποτελέσουν οδηγό για την πνευματική μας ζωή, την καινοτομία και τη δημιουργικότητα για να μπορέσουμε να βγούμε από την οικονομική και ηθική κρίση.
Σήμερα στην Ελλάδα έχουμε ξεχάσει τον Περικλή, τον Πλάτωνα, το Σωκράτη, τον Ισοκράτη, τον Αριστοτέλη. Φαίνεται πως κάποιοι εδώ και πολλά χρόνια θέλουν να χειραγωγήσουν τη μνήμη των πνευματικών ηγετών και να αστυνομεύσουν το στοχασμό τους και την επιστημονική τους φαντασία.
Όμως η μνήμη δύσκολα χειραγωγείται και η φαντασία ποτέ δεν αστυνομεύεται. Η κατάσταση αυτή που επικρατεί στον τόπο μας εδώ και τέσσερις σχεδόν δεκαετίες είναι το αποτέλεσμα μιας ιδεολογικής αναταραχής που επικρατεί στο πολιτικό μας κάδρο.
Η παιδαγωγική αυτή στοχοθεσία και δράση είναι απόρροια των συνεχών προβληματισμών που από την ίδρυσή τους είχαν τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ. Τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ είναι Σχολείο Παιδείας και Πολιτισμού με ελληνοκεντρική δυναμική, ευρωπαϊκή διάσταση και παγκόσμια προοπτική. Προσφέρει υπηρεσίες Παιδικού Σταθμού, Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου και ΙΒ DP. Αυτές οι πέντε παιδαγωγικές ενότητες διακονούν τη μάθηση, την άθληση και τον πολιτισμό και ανοίγουν το δρόμο για την ανάδειξη της ανθρώπινης ευφυίας. Ακόμη συνηγορούν στην ανάπτυξη του πνεύματος και της αρετής και απελευθερώνουν τη δημιουργικότητα.
Με τις μεθόδους που χρησιμοποιούν για την κατάκτηση της γνώσης και την ύφανση της αρετής, βελτιώνονται ανάλογα με τις δυνατότητές τους όλοι οι μαθητές και αναδεικνύεται η χαρισματικότητα του καθενός. Κι αυτό το επιτυγχάνουν γιατί η διδασκαλία εναρμονίζεται με τους τρόπους σκέψης, την ποικιλομορφία και την πολλαπλότητα των ανθρωπίνων ικανοτήτων.
Χάρη στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο και την διδακτική στρατηγική, οι μεταγνωστικές ικανότητες οδηγούνται στο επίπεδο και τα όρια κάθε ατόμου. Με τα προγράμματά μας εξασφαλίζουμε συνθήκες αυτοβελτίωσης και ανέλιξης του κάθε παιδιού. Έτσι μόνο θεμελιώνεται μέσα του η πεποίθηση ότι μπορεί να προχωρήσει σε σπουδές, αποδέχεται τις αρχές της αξιοκρατίας και χρησιμοποιεί την αξιοκρατία σαν κλίμακα αναγωγική που θα τον οδηγήσει στον ωραίο κόσμο της γνώσης και της αρετής.
Τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ με γνώμονα τα επιστημονικά πορίσματα, σύμφωνα με τα οποία η ευφυία δεν γεννιέται για να αφεθεί στην τύχη της, αλλά αντίθετα, γεννιέται και αναπτύσσεται σύμφωνα με το περιβάλλον στο οποίο ζει και από το οποίο επηρεάζεται ο άνθρωπος, αρχιτεκτόνησαν ένα πρόγραμμα με τη βοήθεια του οποίου ανιχνεύεται και τροφοδοτείται η χαρισματικότητα ή η δυνατότητα που έχει κάθε μαθητής για μάθηση.
Και οδηγηθήκαμε στο πρόγραμμα αυτό, γιατί πιστεύουμε ότι δεν είναι σωστό να εντάξουμε ή αν θέλετε να αγνοήσουμε την εξέλιξη και την πρόοδο των επιστημών μάθησης σε ένα είδος συλλογικής μοίρας, η οποία αντί να γεφυρώνει τις διαφορές στη δυναμική της μάθησης να τις καταργεί.
Η αποστολή του Σχολείου σε μια οργανωμένη κοινωνία είναι να τροφοδοτήσει τους πρώτους και να τους αναδείξει και να βάλει σε διαδικασία ανοδικής πορείας το σύνολο των μαθητών ή αν θέλετε να διαμορφώσει προγράμματα που θα αναδεικνύουν και θα βελτιώνουν κάθε κατηγορία (ομάδα) μαθητών. Και η στρατηγική αυτή χαράχτηκε, γιατί πιστεύουμε βαθιά ότι όλοι έχουμε δικαίωμα να επιλέγουμε, να υποστηριζόμαστε και να προσπαθούμε να μπούμε στη διαδρομή της αναγωγικής κλίμακας. Όλοι έχουμε δικαίωμα να φύγουμε από το τέλμα της άγνοιας και της μετριότητας και να ακολουθήσουμε την πορεία προς την κορυφή.
Με σωστούς «οδηγούς» δασκάλους μπορούμε αν δεν φτάσουμε στην κορυφή, να φτάσουμε στη μέση της αναγωγικής κλίμακας. Δεν αμφισβητούμε την ατομική ευθύνη που έχει κάθε μαθητής. Ακριβώς αυτή την ατομική ευθύνη προσπαθούμε να ενεργοποιήσουμε και να αναδείξουμε. Το άτομο όταν αναμετριέται με δυσκολίες και εμπόδια ανακαλύπτει και αναδεικνύει τις αρετές του και αξιοποιεί τις πνευματικές του δυνατότητες.
Με το πρόγραμμα Ανιχνεύοντας και Τροφοδοτώντας τη Χαρισματικότητα των παιδιών εξασφαλίζονται συνθήκες αυτοβελτίωσης και ανέλιξης του κάθε παιδιού και εμπεδώνονται οι αρχές της αξιοκρατίας. Στο ευρύ πεδίο προγραμματισμού του Σχολείου διαχέεται ένα υπέροχο συναίσθημα βεβαιότητας ότι θα εφαρμόσουμε πολιτικές και στρατηγικές που θα προωθήσουν και θα αναδείξουν τις ικανότητες κάθε μαθητή και θα ευφράνουν κάθε δημιουργικό δάσκαλο.
Για να φτάσει όμως η ομάδα των Εκπαιδευτικών να προσφέρει υπηρεσίες σε προικισμένα παιδιά πρέπει:
- Πρώτον να καταλήξει στη μέθοδο με την οποία θα εντοπίζονται τα προικισμένα και ταλαντούχα παιδιά. Και ο εντοπισμός αυτός είναι αναγκαίος γιατί η ευφυΐα «είναι μια πολυδιάστατη έννοια».
- Δεύτερον να σχεδιαστεί το αναλυτικό πρόγραμμα με τη βοήθεια του οποίου θα αναδειχθούν και θα δώσουν καρπούς στις επιστήμες και στις τέχνες τα παιδιά
- Τρίτον να καθιερωθεί ο τρόπος επιλογής των εκπαιδευτικών που θα υπηρετήσουν το πρόγραμμα για την ανάδειξη της χαρισματικότητας ή των δυνατοτήτων του κάθε παιδιού
- Τέταρτον να καθιερωθεί σύστημα αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας του προγράμματος
- Πέμπτον μετά την αξιολόγηση να σχεδιάζονται βελτιωτικές παρεμβάσεις στο αναλυτικό πρόγραμμα
- Έκτον: Βελτιωτική επιμόρφωση των διδασκόντων. Τηρώντας με παιδαγωγική εμβρίθεια και με πίστη τη συναρμογή της θεμελιακής αρχής της αρμονίας του μέτρου, θα οικοδομήσουμε Σχολεία τα οποία θα αναδεικνύουν τους ευφυείς και θα ενισχύουν και θα ενδυναμώνουν κάθε δυνατό στοιχείο που κρύβεται στην πνευματική οντότητα κάθε μαθητή.
Στα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ κάθε καινοτόμο πρόγραμμα εσήμαινε και ρήξη με την παιδαγωγική των μη σημαινόντων. Εσήμαινε την επαναθέσμιση ενός συστήματος αφού οι θεσμοί του παρελθόντος έχουν ξεπεραστεί από τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Και η επαναθέσμιση του συστήματος οδηγεί στην εναρμόνιση των αρχών και των αξιών της εκπαιδευτικής μας φιλοσοφίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα, η οποία διαμορφώθηκε από την ιλιγγιώδη ταχύτητα με την οποία τρέχουν οι τεχνολογικές, πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις.
Θα πρέπει όμως να λάβουμε σοβαρά υπ’ όψη μας ότι η προσπάθεια εναρμόνισης των λειτουργικών μας συστημάτων με τη σύγχρονη πραγματικότητα θα είναι επιτυχής και αποτελεσματική, εάν χρησιμοποιήσουμε πολυπαραμετρικό σύστημα ανάλυσης των συστημάτων με βάση τα οποία λειτουργούμε μέχρι σήμερα και σύγκριση αυτών με τα συστήματα που πρόκειται να λειτουργήσουμε.
Ένα προς ένα όλα τα σημεία που ορίζουν το υπάρχον σύστημα λειτουργίας πρέπει να αντιστιχθούν με τα σημεία του συστήματος της μεταρρύθμισης. Με τον τρόπο αυτό θα διαπιστώσουμε αν πρέπει να πάμε σε μια ριζική, ολική μεταρρύθμιση ή σε μερική.
Στις επιστήμες οργάνωσης και διοίκησης των επιχειρήσεων μια ριζική μεταρρύθμιση μπορεί να μην αφομοιωθεί απ’ όλο το έμψυχο δυναμικό της επιχείρησης και να δημιουργηθεί κλίμα φοβίας και άρνησης, οπότε το αποτέλεσμα δεν θα είναι ικανοποιητικό. Κι ακόμη μπορεί να φοβίσει τους αποδέκτες των προγραμμάτων και να δημιουργηθούν ανασταλτικές τάσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κάθε μεταρρύθμιση, κάθε καινοτομία για να ευδοκιμήσει χρειάζεται ένα καλά προετοιμασμένο, ένα καλά οργανωμένο έδαφος.
Τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ με καλή προετοιμασία και με εγκατεστημένη την προσδοκία και τη βεβαιότητα ότι τα νέα προγράμματα θα αναδεικνύουν διδασκόμενους και διδάσκοντες, κάθε χρόνο στον απολογισμό πεπραγμένων καταλαμβάνουν μία από τις πρώτες θέσεις στον πίνακα των επιτυχιών τόσο στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για την εισαγωγή στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, όσο και στις Εξετάσεις του ΙΒ DP για εισαγωγή σε Πανεπιστήμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Σας παρουσιάζω δύο τρεις συγκριτικούς δείκτες από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στους οποίους φαίνεται η επιτυχία των Εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ σε σύγκριση με τους Πανελλήνιους δείκτες. Επίσης σας παρουσιάζω και τους δείκτες επιτυχίας των μαθητών που αρίστευσαν στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του σχολικού έτους 2016 καθώς και τους δείκτες επιτυχίας του IB DP των Εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ και το δείκτη του μέσου όρου επιτυχίας συγκρινόμενο με τον παγκόσμιο δείκτη.
- «Γονείς και παιδία, παίζει και μαθαίνει»
- «Ζούμε σε σκηνές γνωρίζουμε τη φύση»
- «Εμπειρίες συγκομιδής καρπών»
- «Ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο»
- «Βιβλιοδρομίες»
- «Συμμετοχή σε διαγωνισμούς Θετικών Επιστημών και επιστημών Λόγου και Τέχνης» για την απονομή Αριστείων
- «Λογοτεχνικές Περιπλανήσεις – Μία πόλη ένας συγγραφέας»
- «Χορωδία»
- «Θέατρο»
- «Ελληνικοί χoροί»
- «Λογοαθλήματα»
- «Οικοδεσμός – Οικονομική-Οικολογική Οδήγηση – Αυτοκίνητο – Καλοκαιρινοί Περιηγητές»
- «Προετοιμασία για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι»
- «Προγράμματα Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας»
- «Ομάδες Αθλητισμού»
- «ΜΑΑΘΕ – Μαθητικοί Αγώνες Αρχαίου Θεάτρου»
- «Ρομποτική – Συμμετοχή σε Πανελλήνιους, Πανευρωπαϊκούς και Παγκόσμιους διαγωνισμούς».
Ειλικρινά σας ευχαριστώ που με ακούσατε και είμαι στη διάθεσή σας για ερωτήσεις που αφορούν στην «αριστεία» και γενικά στη διακονία της χαρισματικότητας στα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ.
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΓΕΙΤΟΝΑ ΣΤΟ 7Ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – ΤΟΜΕΑΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Π.Τ.Δ.Ε. – ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΛΕΤΗΣ ΨΥΧΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ: « ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ».
(Αθήνα 15 – 18 Ιουνίου 2017)