Συμβουλευτική υποστήριξη
Ο ρόλος του συμβούλου ψυχολόγου στο Γυμνάσιο είναι πολυδιάστατος. Επιδιώκει την αξιολόγηση των αναγκών και την παρέμβαση με επιστημονικό τρόπο σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς σε επίπεδο πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης, επιδιώκοντας να ενισχύσει τις κοινωνικές και ακαδημαϊκές δεξιότητες των μαθητών. Πιο συγκεκριμένα:
Η συμβουλευτική γονέων επιδιώκει τη στήριξη και ευαισθητοποίηση των γονέων σε ότι αφορά τις ανάγκες των μαθητών στην εφηβεία, τόσο σε μαθησιακό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο, και σε ότι αφορά το γονεϊκό τους ρόλο. Πέραν της ατομικής συμβουλευτικής, οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ομιλίες ευαισθητοποίησης γύρω από ένα εύρος θεμάτων αναφορικά με τη ζωή των εφήβων τους. Οι ομιλίες αυτές είναι προγραμματισμένες από την αρχή του σχολικού έτους και ανήκουν σε μια ευρύτερη ενότητα που ονομάζεται «Κύκλοι Συνάντησης Γονέων».
Ο ρόλος του συμβούλου ψυχολόγου στο Γυμνάσιο περιλαμβάνει την εξατομικευμένη διερεύνηση (όπου κρίνεται απαραίτητο) των συναισθηματικών και μαθησιακών αναγκών των παιδιών με στόχο τον έγκαιρο εντοπισμό τυχών δυσκολιών τους. Κατά περιπτώσεις μπορεί να παρέμβει παρέχοντας βραχύχρονες και εστιασμένες σε συγκεκριμένα ζητήματα συναντήσεις με τους μαθητές σε ατομικό ή και ομαδικό επίπεδο.
Οι σύμβουλοι συνεργάζονται συστηματικά με το σύνολο των εκπαιδευτικών με στόχο την αποτελεσματική και στοχευόμενη διαχείριση των παιδιών μέσα και έξω από τη σχολική τάξη, καθώς και για την ευαισθητοποίηση τους σε καίρια καθημερινά ζητήματα των εφήβων. Η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, παίρνει διάφορες μορφές: μέσα από ατομική συμβουλευτική, μέσα από εβδομαδιαίες ομαδικές συναντήσεις με επιμορφωτικό και συμβουλευτικό χαρακτήρα, μέσα από ομαδικές επιμορφωτικές ομιλίες που επιδιώκουν την ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένη θεματολογία (μαθησιακές δυσκολίες, συναισθηματικές δυσκολίες, εκφοβισμός, κ.λπ.).
Επιπρόσθετα, ο σύμβουλος ψυχολόγος του Γυμνασίου σχεδιάζει, εποπτεύει, αξιολογεί και όποτε απαιτείται αναπροσαρμόζει τα προγράμματα κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης, που υλοποιούνται στο Γυμνάσιο καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους από τους υπευθύνους καθηγητές των τμημάτων του Γυμνασίου (ενδεικτική θεματολογία : Δικαιώματα και υποχρεώσεις στους online κόσμους, Οι δημοκρατικοί θεσμοί στη μαθητική μας κοινότητα: νοιάζομαι για την κοινότητα μας, είμαι ενεργός, Δεξιότητες μελέτης, κ.α.).
Τέλος, οι σύμβουλοι ψυχολόγοι παρεμβαίνουν επιδιώκοντας να στηρίξουν τους μαθητές στην ομαλή μετάβαση από την εκπαίδευση στο χώρο της απασχόλησης. Η παρέμβαση περιλαμβάνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες που επιδιώκουν να βοηθήσουν τους μαθητές στην αναζήτηση και πρόσκτηση πληροφοριών για τα επαγγέλματα και την αγορά εργασίας και στην απόκτηση γνώσεων και εμπειριών σχετικά με τη γνώση του εαυτού τους αλλά και με τις δεξιότητες που καθιστούν κάποιον επιτυχημένο επαγγελματικά.
Η συμβουλευτική γονέων επιδιώκει τη στήριξη και ευαισθητοποίηση των γονέων σε ότι αφορά τις ανάγκες των μαθητών στην εφηβεία, τόσο σε μαθησιακό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο, και σε ότι αφορά το γονεϊκό τους ρόλο. Πέραν της ατομικής συμβουλευτικής, οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ομιλίες ευαισθητοποίησης γύρω από ένα εύρος θεμάτων αναφορικά με τη ζωή των εφήβων τους. Οι ομιλίες αυτές είναι προγραμματισμένες από την αρχή του σχολικού έτους και ανήκουν σε μια ευρύτερη ενότητα που ονομάζεται «Κύκλοι Συνάντησης Γονέων».
Ο ρόλος του συμβούλου ψυχολόγου στο Γυμνάσιο περιλαμβάνει την εξατομικευμένη διερεύνηση (όπου κρίνεται απαραίτητο) των συναισθηματικών και μαθησιακών αναγκών των παιδιών με στόχο τον έγκαιρο εντοπισμό τυχών δυσκολιών τους. Κατά περιπτώσεις μπορεί να παρέμβει παρέχοντας βραχύχρονες και εστιασμένες σε συγκεκριμένα ζητήματα συναντήσεις με τους μαθητές σε ατομικό ή και ομαδικό επίπεδο.
Οι σύμβουλοι συνεργάζονται συστηματικά με το σύνολο των εκπαιδευτικών με στόχο την αποτελεσματική και στοχευόμενη διαχείριση των παιδιών μέσα και έξω από τη σχολική τάξη, καθώς και για την ευαισθητοποίηση τους σε καίρια καθημερινά ζητήματα των εφήβων. Η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, παίρνει διάφορες μορφές: μέσα από ατομική συμβουλευτική, μέσα από εβδομαδιαίες ομαδικές συναντήσεις με επιμορφωτικό και συμβουλευτικό χαρακτήρα, μέσα από ομαδικές επιμορφωτικές ομιλίες που επιδιώκουν την ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένη θεματολογία (μαθησιακές δυσκολίες, συναισθηματικές δυσκολίες, εκφοβισμός, κ.λπ.).
Επιπρόσθετα, ο σύμβουλος ψυχολόγος του Γυμνασίου σχεδιάζει, εποπτεύει, αξιολογεί και όποτε απαιτείται αναπροσαρμόζει τα προγράμματα κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης, που υλοποιούνται στο Γυμνάσιο καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους από τους υπευθύνους καθηγητές των τμημάτων του Γυμνασίου (ενδεικτική θεματολογία : Δικαιώματα και υποχρεώσεις στους online κόσμους, Οι δημοκρατικοί θεσμοί στη μαθητική μας κοινότητα: νοιάζομαι για την κοινότητα μας, είμαι ενεργός, Δεξιότητες μελέτης, κ.α.).
Τέλος, οι σύμβουλοι ψυχολόγοι παρεμβαίνουν επιδιώκοντας να στηρίξουν τους μαθητές στην ομαλή μετάβαση από την εκπαίδευση στο χώρο της απασχόλησης. Η παρέμβαση περιλαμβάνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες που επιδιώκουν να βοηθήσουν τους μαθητές στην αναζήτηση και πρόσκτηση πληροφοριών για τα επαγγέλματα και την αγορά εργασίας και στην απόκτηση γνώσεων και εμπειριών σχετικά με τη γνώση του εαυτού τους αλλά και με τις δεξιότητες που καθιστούν κάποιον επιτυχημένο επαγγελματικά.