Ταξίδι στο χώρο και το χρόνο
Το πρόγραμμα «Ταξίδι στο χώρο και το χρόνο» απευθύνεται στο σύνολο σχεδόν των παιδιών του Δημοτικού. Η εστίαση σε θεματικούς άξονες αλλά και η επιλογή συγκεκριμένων περιοχών για την ανάπτυξή τους προκύπτει από τη δυναμική των θεμάτων και τη σημασία των ιστορικών μνημείων κάθε περιοχής. Τα υπό μελέτη θέματα αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τις αρχές της διαθεματικότητας. Τα διακριτά μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος (Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος, Γεωγραφία κ.ά.) συνεισφέρουν στην προσέγγιση του εξεταζόμενου θέματος, συμπράττουν στην προσέγγιση της γνώσης. Πιο συγκεκριμένα:
- Οι μαθητές/μαθήτριες της Γ’ τάξης: Μελετούν μύθους των αρχαίων Ελλήνων. Επισκέπτονται το Μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας.
- Οι μαθητές/μαθήτριες της Δ’ τάξης: Μελετούν την ιστορία της κλασικής Αθήνας. Επισκέπτονται την ιστορική περιοχή της Ακρόπολης των Αθηνών, της Πνύκας και της Αρχαίας Αγοράς.
- Οι μαθητές/μαθήτριες της Ε’ τάξης: Μελετούν την ιστορία των Ολυμπιακών αγώνων. Επισκέπτονται το Μουσείο και τον Αρχαιολογικό Χώρο της Ολυμπίας, διοργανώνουν τους… δικούς τους αγώνες.
- Οι μαθητές/μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης: Διδάσκονται την αρχαία τραγωδία. Μελετούν την ιστορία της νεότερης Ελλάδας. Περιηγούνται την ιστορική πόλη του Ναυπλίου και επισκέπτονται τον αρχαιολογικό χώρο της Επιδαύρου.
Ελευσίνα
Ακρόπολη
Ολυμπία
Επίδαυρος
Στόχοι και μεθοδολογικές προσεγγίσεις
Στην Ελευσίνα, στην Ακρόπολη και την Αρχαία Αγορά των Αθηνών, στην Ολυμπία, στο Ναύπλιο και την Επίδαυρο, οι μαθητές μας διαβαίνουν ουσιαστικά το κατώφλι της ιστορικής γνώσης, αφού:
Κι ακόμα, με αφετηρία της διδασκαλίας την επαφή με το άμεσο φυσικό περιβάλλον του Σχολείου μας, οι μαθητές βοηθούνται από τα πρώτα τους βήματα
Στην Ελευσίνα, στην Ακρόπολη και την Αρχαία Αγορά των Αθηνών, στην Ολυμπία, στο Ναύπλιο και την Επίδαυρο, οι μαθητές μας διαβαίνουν ουσιαστικά το κατώφλι της ιστορικής γνώσης, αφού:
- συνειδητοποιούν σταδιακά τη σημασία του γεωγραφικού παράγοντα για τη διαμόρφωση της ιστορικής εξέλιξης ενός τόπου
- αναζητούν τις πηγές των ιστορικών γεγονότων και μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να αξιολογούν ιστορικά αντικείμενα και μαρτυρίες του παρελθόντος
- διαμορφώνουν το απαραίτητο υπόβαθρο για την ανάπτυξη της ιστορικής κρίσης
- καλλιεργούν την ικανότητα οργάνωσης και παρουσίασης των ιστορικών γνώσεων και απόψεών τους μέσα από ποικίλους τρόπους, προφορικούς, γραπτούς ή και με θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς
- αναπτύσσουν θετική στάση ως προς την προαγωγή και τη διαφύλαξη της εθνικής μας κληρονομιάς
Κι ακόμα, με αφετηρία της διδασκαλίας την επαφή με το άμεσο φυσικό περιβάλλον του Σχολείου μας, οι μαθητές βοηθούνται από τα πρώτα τους βήματα
- να συλλέγουν πληροφορίες, να αποσαφηνίζουν έννοιες και να αναπτύσσουν μηχανισμούς απαραίτητους για την κατανόηση και την ερμηνεία της οργάνωσης και του τρόπου λειτουργίας του περιβάλλοντος.
- να συνειδητοποιούν την αξία του φυσικού περιβάλλοντος και να ευαισθητοποιούνται προς την κατεύθυνση του σεβασμού και της προστασίας του.