Όμιλοι Α΄ Δημοτικού
Στο Δημοτικό των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα ο βασικός κορμός μαθημάτων στην Α΄τάξη εμπλουτίζεται με Ομίλους γενικού ενδιαφέροντος που στόχο έχουν να διαμορφώσουν ένα περιβάλλον από ερεθίσματα και δυνατότητες επιλογών, που θα διεγείρουν τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την ευελιξία της σκέψης των παιδιών. Άλλωστε η ελεύθερη επιλογή προδιαθέτει θετικά προς τη μάθηση και βοηθά στην αποτελεσματικότερη αφομοίωση της ύλης. Οι Όμιλοι θα πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του υποχρεωτικού ωρολογίου προγράμματος . Ανάμεσα στα άλλα, τα παιδιά θα μπορούν να παρακολουθήσουν:
Περιβαλλοντική εκπαίδευση – Κηπουρική
Τα παιδιά γνωρίζουν και εξοικειώνονται με τους μηχανισμούς της φύσης αναπτύσσοντας φιλική στάση ζωής προς το περιβάλλον. Μέσα από βιωματικές δράσεις καλλιεργείται η ευαισθησία, η παρατηρητικότητα και η κριτική σκέψη των παιδιών σε βαθμό ώστε να μπορούν να υποδεικνύουν τρόπους αντιμετώπισης οικολογικών προβλημάτων.
Μαγειρική – Υγιεινή διατροφή
Τα παιδιά εισάγονται στην κουλτούρα της υγιεινής διατροφής από μικρή ηλικία. Μαθαίνουν βασικούς συνδυασμούς σε γεύσεις και τροφές, κατανοώντας τη σημασία της θρέψης μέσα από τη χαρά που δημιουργεί η μαγειρική. Βελτιώνουν τις λεπτές κινητικές δεξιότητες και τη συγκέντρωση και διδάσκονται την υπευθυνότητα και την υπομονή.
Παραμυθοϊστορίες- Δημιουργική γραφή
Τα παιδιά απολαμβάνουν παρέα με τις δασκάλες τους παραμυθοϊστορίες με ήρωες, πρίγκιπες, πριγκίπισσες, ιππότες, δράκους, πειρατές και κρυμμένους θησαυρούς. Εκφράζουν τα συναισθήματά τους, εμψυχώνονται και εμπνέονται. Με σύμμαχο τη δημιουργική τους φαντασία ξεκινούν ένα όμορφο και συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών αλλά και της …συγγραφής τους.
Ταξίδια στον κόσμο
Τα παιδιά σαν μικροί ταξιδιώτες έχοντας στη «βαλίτσα» τους ενθουσιασμό, κέφι, περιέργεια και διάθεση για εξερεύνηση πραγματοποιούν ένα φανταστικό ταξίδι σε όλα τα μέρη του κόσμου. Ξεκινώντας από την Ευρώπη επισκέπτονται με αεροπλάνα, τρένα και πλοία όλες τις ηπείρους.
Καλλιτεχνικές δημιουργίες
Τα παιδιά μέσα από την τέχνη μαθαίνουν να καλλιεργούν και να εμπιστεύονται την αισθητική τους, να ενδυναμώνουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους κα να εκφράζονται δημιουργικά.
Οι εξερευνητές του διαστήματος
Τα παιδιά μέσα από «φεγγαρολουσμένες» παιγνιώδεις δραστηριότητες ανακαλύπτουν τη θέση τους στο σύμπαν. Ταξιδεύουν κάνοντας ελιγμούς ανάμεσα σε κομήτες κι αστεροειδείς, ανακαλύπτουν αστερισμούς και ιχνηλατούν τα πρώτα βήματα του ανθρώπου στη Σελήνη.
Prime STEM
Τα παιδιά εμπλέκονται σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και τις τέχνες. Ως μικροί μηχανικοί μαθαίνουν να αναρωτιούνται τι συμβαίνει στη φύση και πώς λειτουργεί κάτι, κατασκευάζουν απλά μοντέλα και αναπτύσσουν πολύπλοκες λογικές σχετικά με τον κόσμο γύρω τους.
Λογοαθλήματα
Τα παιδιά μέσα από ευφάνταστες και παιγνιώδεις δραστηριότητες έρχονται σε επαφή με την τέχνη του λόγου. Καλλιεργούν τα εκφραστικά τους μέσα, τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, τη φαντασία και τη δημιουργική σκέψη τους. Οι μαθητές εκφράζονται, συνεργάζονται, σκέφτονται κριτικά και ακούν με προσοχή τις ιδέες όλων των μελών της ομάδας. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η καλλιέργεια δεξιοτήτων λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών και η κοινωνικοποίησή τους, η ενθάρρυνση της δημιουργικής συνεργασίας, η ενεργοποίηση της φαντασίας και της ευρηματικότητάς τους.
Περιβαλλοντική εκπαίδευση – Κηπουρική
Τα παιδιά γνωρίζουν και εξοικειώνονται με τους μηχανισμούς της φύσης αναπτύσσοντας φιλική στάση ζωής προς το περιβάλλον. Μέσα από βιωματικές δράσεις καλλιεργείται η ευαισθησία, η παρατηρητικότητα και η κριτική σκέψη των παιδιών σε βαθμό ώστε να μπορούν να υποδεικνύουν τρόπους αντιμετώπισης οικολογικών προβλημάτων.
Μαγειρική – Υγιεινή διατροφή
Τα παιδιά εισάγονται στην κουλτούρα της υγιεινής διατροφής από μικρή ηλικία. Μαθαίνουν βασικούς συνδυασμούς σε γεύσεις και τροφές, κατανοώντας τη σημασία της θρέψης μέσα από τη χαρά που δημιουργεί η μαγειρική. Βελτιώνουν τις λεπτές κινητικές δεξιότητες και τη συγκέντρωση και διδάσκονται την υπευθυνότητα και την υπομονή.
Παραμυθοϊστορίες- Δημιουργική γραφή
Τα παιδιά απολαμβάνουν παρέα με τις δασκάλες τους παραμυθοϊστορίες με ήρωες, πρίγκιπες, πριγκίπισσες, ιππότες, δράκους, πειρατές και κρυμμένους θησαυρούς. Εκφράζουν τα συναισθήματά τους, εμψυχώνονται και εμπνέονται. Με σύμμαχο τη δημιουργική τους φαντασία ξεκινούν ένα όμορφο και συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών αλλά και της …συγγραφής τους.
Ταξίδια στον κόσμο
Τα παιδιά σαν μικροί ταξιδιώτες έχοντας στη «βαλίτσα» τους ενθουσιασμό, κέφι, περιέργεια και διάθεση για εξερεύνηση πραγματοποιούν ένα φανταστικό ταξίδι σε όλα τα μέρη του κόσμου. Ξεκινώντας από την Ευρώπη επισκέπτονται με αεροπλάνα, τρένα και πλοία όλες τις ηπείρους.
Καλλιτεχνικές δημιουργίες
Τα παιδιά μέσα από την τέχνη μαθαίνουν να καλλιεργούν και να εμπιστεύονται την αισθητική τους, να ενδυναμώνουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους κα να εκφράζονται δημιουργικά.
Οι εξερευνητές του διαστήματος
Τα παιδιά μέσα από «φεγγαρολουσμένες» παιγνιώδεις δραστηριότητες ανακαλύπτουν τη θέση τους στο σύμπαν. Ταξιδεύουν κάνοντας ελιγμούς ανάμεσα σε κομήτες κι αστεροειδείς, ανακαλύπτουν αστερισμούς και ιχνηλατούν τα πρώτα βήματα του ανθρώπου στη Σελήνη.
Prime STEM
Τα παιδιά εμπλέκονται σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και τις τέχνες. Ως μικροί μηχανικοί μαθαίνουν να αναρωτιούνται τι συμβαίνει στη φύση και πώς λειτουργεί κάτι, κατασκευάζουν απλά μοντέλα και αναπτύσσουν πολύπλοκες λογικές σχετικά με τον κόσμο γύρω τους.
Λογοαθλήματα
Τα παιδιά μέσα από ευφάνταστες και παιγνιώδεις δραστηριότητες έρχονται σε επαφή με την τέχνη του λόγου. Καλλιεργούν τα εκφραστικά τους μέσα, τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, τη φαντασία και τη δημιουργική σκέψη τους. Οι μαθητές εκφράζονται, συνεργάζονται, σκέφτονται κριτικά και ακούν με προσοχή τις ιδέες όλων των μελών της ομάδας. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η καλλιέργεια δεξιοτήτων λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών και η κοινωνικοποίησή τους, η ενθάρρυνση της δημιουργικής συνεργασίας, η ενεργοποίηση της φαντασίας και της ευρηματικότητάς τους.
Όμιλοι Δ΄ Δημοτικού
Με στόχο την εξασφάλιση των προϋποθέσεων που διευκολύνουν την προώθηση της μάθησης και τη σύνδεση της διδακτικής πράξης με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών, σχεδιάσαμε σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Σπουδών του σχολείου μας και τους Συντονιστές των μαθημάτων του Δημοτικού ένα νέο Πρόγραμμα Εκπαιδευτικών Ομίλων. Το Πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωρολογίου προγράμματος των μαθητών και των μαθητριών της Δ΄ τάξης του Δημοτικού και θα ολοκληρωθεί σε δύο κύκλους διάρκειας δύο μηνών ο καθένας.
Κάθε μαθητής και μαθήτρια έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει σε δύο από τους παρακάτω ομίλους, έναν σε κάθε κύκλο:
ΟΜΙΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
Στον Όμιλο των Ελληνικών επιλέξαμε να στοχεύσουμε στην Κατανόηση Κειμένου και στην Παραγωγή Προφορικού και Γραπτού λόγου.
Τα παιδιά αξιοποιώντας τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους στη Γραμματική και το Συντακτικό, όπως και τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, θα έρθουν σε επαφή με πολυτροπικά κείμενα ποικίλων μορφών και περιεχομένων. Συνδυάζοντας γλωσσικά και μη γλωσσικά στοιχεία τα κείμενα αυτά θα προσφέρουν πλούσια και ποιοτικά ερεθίσματα και θα αποτελέσουν την αφετηρία για τη διερεύνηση και κατανόηση παγκόσμιων και διαχρονικών εννοιών καθώς και τη γνωριμία και εξοικείωση με πολλαπλούς εκφραστικούς τρόπους.
Βασικοί στόχοι του συγκεκριμένου Ομίλου είναι:
ΟΜΙΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Βασικός σκοπός του προγράμματος του Ομίλου Μαθηματικών είναι να αποκτήσουν οι μαθητές μας εμπιστοσύνη στις μαθηματικές τους ικανότητες και να καλλιεργήσουν θετική στάση για τα Μαθηματικά.
Το πρόγραμμα θα τους προσφέρει μια σειρά από προκλήσεις με στόχους την εφαρμογή και τη σταθεροποίηση ήδη αποκτημένων γνώσεων αλλά και την ανακάλυψη νέων εννοιών. Πιο συγκεκριμένα, θα εμπεδώσουν και θα επεκτείνουν τις γνώσεις τους ως προς τη χρήση των αριθμών μέχρι το 1.000.000. Θα ασκηθούν στην εκτέλεση των αλγόριθμων της γραπτής πρόσθεσης, της αφαίρεσης, του πολλαπλασιασμού και των ευκλείδειων διαιρέσεων και θα ασκηθούν στη χρήση νοερών υπολογισμών. Θα ενθαρρυνθούν να κατασκευάσουν υπολογιστικές τεχνικές, θα αναπτύξουν τις γνώσεις τους για τα δεκαδικά κλάσματα και τους δεκαδικούς αριθμούς, θα ερευνήσουν προβληματικές καταστάσεις και θα αναπτύξουν μεθοδολογικές ικανότητες για την επίλυση προβλημάτων.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ – ΛΟΓΟΑΘΛΗΜΑΤΑ
Οι μαθητές μας θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή βιωματικά, μέσα από ευφάνταστες και παιγνιώδεις δραστηριότητες, με την τέχνη του λόγου. Θα έχουν τη δυνατότητα να εξασκήσουν και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο στην ελληνική γλώσσα, να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά τους μέσα και τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, τη φαντασία και τη δημιουργική σκέψη.
Στο πλαίσιο του Ομίλου Ρητορικής τα παιδιά θα προετοιμάσουν ομιλίες και παρουσιάσεις και θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε "Λογοαθλήματα", όπως το Debate και ο Αυθόρμητος Λόγος.
Βασικοί στόχοι του Ομίλου Ρητορικής είναι:
ΟΜΙΛΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ
Αντικείμενο των μαθημάτων θα είναι η εισαγωγή των μαθητών στη λειτουργία και τους κώδικες του θεατρικού παιχνιδιού.
Η πρώτη φάση του εργαστηρίου θα περιλαμβάνει εισαγωγικές ασκήσεις και παιχνίδια, με σκοπό οι μαθητές να συνυπάρξουν δημιουργικά στο πλαίσιο μιας ομάδας με πρότυπο το «θέατρο συνόλου» (théâtre ensemble). Πρωταρχικό μέλημα είναι οι μαθητές να προσλάβουν το θέατρο ως παιχνίδι με εναλλασσόμενες κάθε φορά φόρμες και κανόνες, να το προσεγγίσουν ως έναν «τόπο» συνεργασίας, ελεύθερης έκφρασης, συγκέντρωσης της προσοχής, αποφόρτισης, άσκησης της φαντασίας.
Η δεύτερη φάση θα περιλαμβάνει παιχνίδια αφήγησης και ομαδική δουλειά πάνω σε λογοτεχνικά κείμενα, με σκοπό οι μαθητές να ανακαλύψουν δυνατότητες «δράσης μέσω του λόγου» και να εξοικειωθούν με το φαινόμενο και την τεχνική της απεύθυνσης.
ΟΜΙΛΟΣ STEAM
Μέσα από τον όμιλο STEAM (Science Technology Engineering Art and Mathematics) οι μαθητές της Δ΄ τάξης του Δημοτικού, θα έχουν την ευκαιρία να συνθέσουν έννοιες από τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, την Τέχνη και τα Μαθηματικά για να μελετήσουν, να προβληματιστούν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν μοντέλα από διάφορα παραδοσιακά γεφύρια, λαμβάνοντας υπόψη τους ένα σύνολο παραμέτρων που επιβάλλουν αυτές τις κατασκευές. Στην αρχή θα αναζητήσουν και θα καταγράψουν πληροφορίες από διάφορες πηγές, θα συμμετέχουν σε εργαστήρια για να διαπιστώσουν πώς ο συνδυασμός γεωμετρίας, βάρους και υλικών επηρεάζουν την ανθεκτικότητα απλών μοντέλων, θα αναλάβουν να συνεργαστούν σε ομάδες ώστε να προτείνουν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν ένα γεφύρι λαμβάνοντας υπόψιν τους όχι μόνο παραμέτρους που σχετίζονται με την σταθερότητα της κατασκευής αλλά και την εικαστική τους αρμονία με το περιβάλλον.
Ενδεικτικές έννοιες από τις συνιστώσες του STEAM που θα αξιοποιηθούν:
Κάθε μαθητής και μαθήτρια έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει σε δύο από τους παρακάτω ομίλους, έναν σε κάθε κύκλο:
ΟΜΙΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
Στον Όμιλο των Ελληνικών επιλέξαμε να στοχεύσουμε στην Κατανόηση Κειμένου και στην Παραγωγή Προφορικού και Γραπτού λόγου.
Τα παιδιά αξιοποιώντας τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους στη Γραμματική και το Συντακτικό, όπως και τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, θα έρθουν σε επαφή με πολυτροπικά κείμενα ποικίλων μορφών και περιεχομένων. Συνδυάζοντας γλωσσικά και μη γλωσσικά στοιχεία τα κείμενα αυτά θα προσφέρουν πλούσια και ποιοτικά ερεθίσματα και θα αποτελέσουν την αφετηρία για τη διερεύνηση και κατανόηση παγκόσμιων και διαχρονικών εννοιών καθώς και τη γνωριμία και εξοικείωση με πολλαπλούς εκφραστικούς τρόπους.
Βασικοί στόχοι του συγκεκριμένου Ομίλου είναι:
- η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
- η βελτίωση της ικανότητας των παιδιών για την παραγωγή αντίστοιχων κειμένων
- η δυνατότητα της δημιουργικής έκφρασης
- ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου
- η καλλιέργεια της επικοινωνιακής δεξιότητας
- η μύηση στην απόλαυση της ανάγνωσης
ΟΜΙΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Βασικός σκοπός του προγράμματος του Ομίλου Μαθηματικών είναι να αποκτήσουν οι μαθητές μας εμπιστοσύνη στις μαθηματικές τους ικανότητες και να καλλιεργήσουν θετική στάση για τα Μαθηματικά.
Το πρόγραμμα θα τους προσφέρει μια σειρά από προκλήσεις με στόχους την εφαρμογή και τη σταθεροποίηση ήδη αποκτημένων γνώσεων αλλά και την ανακάλυψη νέων εννοιών. Πιο συγκεκριμένα, θα εμπεδώσουν και θα επεκτείνουν τις γνώσεις τους ως προς τη χρήση των αριθμών μέχρι το 1.000.000. Θα ασκηθούν στην εκτέλεση των αλγόριθμων της γραπτής πρόσθεσης, της αφαίρεσης, του πολλαπλασιασμού και των ευκλείδειων διαιρέσεων και θα ασκηθούν στη χρήση νοερών υπολογισμών. Θα ενθαρρυνθούν να κατασκευάσουν υπολογιστικές τεχνικές, θα αναπτύξουν τις γνώσεις τους για τα δεκαδικά κλάσματα και τους δεκαδικούς αριθμούς, θα ερευνήσουν προβληματικές καταστάσεις και θα αναπτύξουν μεθοδολογικές ικανότητες για την επίλυση προβλημάτων.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ – ΛΟΓΟΑΘΛΗΜΑΤΑ
Οι μαθητές μας θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή βιωματικά, μέσα από ευφάνταστες και παιγνιώδεις δραστηριότητες, με την τέχνη του λόγου. Θα έχουν τη δυνατότητα να εξασκήσουν και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο στην ελληνική γλώσσα, να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά τους μέσα και τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, τη φαντασία και τη δημιουργική σκέψη.
Στο πλαίσιο του Ομίλου Ρητορικής τα παιδιά θα προετοιμάσουν ομιλίες και παρουσιάσεις και θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε "Λογοαθλήματα", όπως το Debate και ο Αυθόρμητος Λόγος.
Βασικοί στόχοι του Ομίλου Ρητορικής είναι:
- η εκμάθηση δεξιοτήτων λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας
- η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών
- η ενθάρρυνση της δημιουργικής συνεργασίας
- η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
ΟΜΙΛΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ
Αντικείμενο των μαθημάτων θα είναι η εισαγωγή των μαθητών στη λειτουργία και τους κώδικες του θεατρικού παιχνιδιού.
Η πρώτη φάση του εργαστηρίου θα περιλαμβάνει εισαγωγικές ασκήσεις και παιχνίδια, με σκοπό οι μαθητές να συνυπάρξουν δημιουργικά στο πλαίσιο μιας ομάδας με πρότυπο το «θέατρο συνόλου» (théâtre ensemble). Πρωταρχικό μέλημα είναι οι μαθητές να προσλάβουν το θέατρο ως παιχνίδι με εναλλασσόμενες κάθε φορά φόρμες και κανόνες, να το προσεγγίσουν ως έναν «τόπο» συνεργασίας, ελεύθερης έκφρασης, συγκέντρωσης της προσοχής, αποφόρτισης, άσκησης της φαντασίας.
Η δεύτερη φάση θα περιλαμβάνει παιχνίδια αφήγησης και ομαδική δουλειά πάνω σε λογοτεχνικά κείμενα, με σκοπό οι μαθητές να ανακαλύψουν δυνατότητες «δράσης μέσω του λόγου» και να εξοικειωθούν με το φαινόμενο και την τεχνική της απεύθυνσης.
ΟΜΙΛΟΣ STEAM
Μέσα από τον όμιλο STEAM (Science Technology Engineering Art and Mathematics) οι μαθητές της Δ΄ τάξης του Δημοτικού, θα έχουν την ευκαιρία να συνθέσουν έννοιες από τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, την Τέχνη και τα Μαθηματικά για να μελετήσουν, να προβληματιστούν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν μοντέλα από διάφορα παραδοσιακά γεφύρια, λαμβάνοντας υπόψη τους ένα σύνολο παραμέτρων που επιβάλλουν αυτές τις κατασκευές. Στην αρχή θα αναζητήσουν και θα καταγράψουν πληροφορίες από διάφορες πηγές, θα συμμετέχουν σε εργαστήρια για να διαπιστώσουν πώς ο συνδυασμός γεωμετρίας, βάρους και υλικών επηρεάζουν την ανθεκτικότητα απλών μοντέλων, θα αναλάβουν να συνεργαστούν σε ομάδες ώστε να προτείνουν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν ένα γεφύρι λαμβάνοντας υπόψιν τους όχι μόνο παραμέτρους που σχετίζονται με την σταθερότητα της κατασκευής αλλά και την εικαστική τους αρμονία με το περιβάλλον.
Ενδεικτικές έννοιες από τις συνιστώσες του STEAM που θα αξιοποιηθούν:
- Μαθηματικά: Σχήματα, πολύγωνα, ομόκεντροι κύκλοι, συμμετρία, μέτρηση, αναλογίες, κλίμακες
- Φυσικές Επιστήμες: Μάζα, βάρος, η παραμόρφωση σαν αποτέλεσμα της δύναμης, μονάδες μέτρησης μήκους και μάζας.
- Τεχνολογία: Αναζήτηση πληροφοριών, παρουσίαση εργασιών.
- Μηχανική: Κατασκευή πρωτοτύπου.
- Τέχνη: Εικαστική σύνδεση της κατασκευής με το περιβάλλον, ομόκεντροι κύκλοι, αναλογίες, κλίμακες.