Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από συνεχείς και ριζικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Τα παγκόσμια, κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά δεδομένα μεταβάλλονται συνεχώς και με ταχύτητα. Η άμεση και αποτελεσματική προσαρμογή στις αλλαγές αυτές παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στη ποιότητα ζωής μας όσο και στη διαμόρφωση των κοινωνικών μας δεσμών.
Το σύγχρονο σχολείο είναι ζωντανό και αναπόσπαστο οργανικό κομμάτι αυτής της κοινωνίας και, κατά συνέπεια, δέκτης αυτών των αλλαγών. Καλείται, λοιπόν, με υπευθυνότητα και ευαισθησία να κατανοήσει και να αφομοιώσει τις αλλαγές με γνώμονα την καλλιέργεια και τον εφοδιασμό των μαθητών του με επαρκείς γνωστικές και κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες.
Μέσα στο σχολείο τα παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται πως είναι μέρος ενός συνόλου, όπου το καθένα είναι εξίσου σημαντικό και όπου όλοι έχουν τις δικές τους ξεχωριστές ανάγκες. Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι προετοιμασμένοι και εφοδιασμένοι με τις κατάλληλες γνώσεις, ώστε να μπορέσουν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη και την ανάδειξη αυτών των ικανοτήτων των παιδιών.
Tα Εκπαιδευτήρια Γείτονα, κατανοώντας αυτήν την αναγκαιότητα, σχεδιάζουν και εφαρμόζουν προγράμματα πρωτογενούς πρόληψης με επιτυχία ήδη από το 2008 και αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος του αναλυτικού προγράμματος.
Πιο συγκεκριμένα, τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται μέσα στη σχολική αίθουσα με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, και την επιστημονική επιμέλεια της σχολικής ψυχολόγου κάθε βαθμίδας. Κάθε συνάντηση ακολουθεί συγκεκριμένη δομή, καθώς τα παιδιά, μέσα από ανοιχτή συζήτηση και βιωματικές δραστηριότητες, επεξεργάζονται συγκεκριμένη θεματολογία (π.χ. διαχείριση συναισθήματος, επίλυση συγκρούσεων, διαχείριση άγχους, αποδοχή της διαφορετικότητας, ενίσχυση της θετικής εικόνας του «εαυτού» κ.λπ.). Τα προγράμματα αυτά πλαισιώνονται επίσης από προγραμματισμένες συναντήσεις γονέων (Κύκλοι Συνάντησης Γονέων), με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους, καθώς και την ενεργή συμμετοχή τους. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το κάθε πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε στην ενότητα «Εκπαίδευση» στην αντίστοιχη βαθμίδα.
Το σύγχρονο σχολείο είναι ζωντανό και αναπόσπαστο οργανικό κομμάτι αυτής της κοινωνίας και, κατά συνέπεια, δέκτης αυτών των αλλαγών. Καλείται, λοιπόν, με υπευθυνότητα και ευαισθησία να κατανοήσει και να αφομοιώσει τις αλλαγές με γνώμονα την καλλιέργεια και τον εφοδιασμό των μαθητών του με επαρκείς γνωστικές και κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες.
Μέσα στο σχολείο τα παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται πως είναι μέρος ενός συνόλου, όπου το καθένα είναι εξίσου σημαντικό και όπου όλοι έχουν τις δικές τους ξεχωριστές ανάγκες. Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι προετοιμασμένοι και εφοδιασμένοι με τις κατάλληλες γνώσεις, ώστε να μπορέσουν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη και την ανάδειξη αυτών των ικανοτήτων των παιδιών.
Tα Εκπαιδευτήρια Γείτονα, κατανοώντας αυτήν την αναγκαιότητα, σχεδιάζουν και εφαρμόζουν προγράμματα πρωτογενούς πρόληψης με επιτυχία ήδη από το 2008 και αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος του αναλυτικού προγράμματος.
Πιο συγκεκριμένα, τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται μέσα στη σχολική αίθουσα με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, και την επιστημονική επιμέλεια της σχολικής ψυχολόγου κάθε βαθμίδας. Κάθε συνάντηση ακολουθεί συγκεκριμένη δομή, καθώς τα παιδιά, μέσα από ανοιχτή συζήτηση και βιωματικές δραστηριότητες, επεξεργάζονται συγκεκριμένη θεματολογία (π.χ. διαχείριση συναισθήματος, επίλυση συγκρούσεων, διαχείριση άγχους, αποδοχή της διαφορετικότητας, ενίσχυση της θετικής εικόνας του «εαυτού» κ.λπ.). Τα προγράμματα αυτά πλαισιώνονται επίσης από προγραμματισμένες συναντήσεις γονέων (Κύκλοι Συνάντησης Γονέων), με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους, καθώς και την ενεργή συμμετοχή τους. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το κάθε πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε στην ενότητα «Εκπαίδευση» στην αντίστοιχη βαθμίδα.