Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
Φιλολογικά Μαθήματα
Τα φιλολογικά μαθήματα κατέχουν σημαντική θέση στην εκπαιδευτική φιλοσοφία και εκπαιδευτική διαδικασία των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα και τούτο διότι τα φιλολογικά μαθήματα συνδέονται προνομιακά με την σε βάθος πνευματική καλλιέργεια των μαθητών μας και τη συνειδητοποίηση από μέρους τους των χαρακτηριστικών της ελληνικής πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας. Ειδικότερα, οι διδακτικοί μας στόχοι συνδέονται:
Επίσης αξιοποιώντας τις αρχές της βιωματικής μάθησης και της μεθόδου project, σχεδιάσαμε στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας και της Ιστορίας τα προγράμματα "Λογοτεχνικές περιπλανήσεις" και "Ταξίδι στο παρελθόν". Στόχος του προγράμματος "Λογοτεχνικές περιπλανήσεις" είναι η μελέτη έργων αναφοράς της νεοελληνικής πεζογραφίας με παράλληλη εξέταση της ιστορίας των τόπων στους οποίους αυτά διαδραματίζονται. Τα παιδιά συνειδητοποιούν τη σχέση ενός συγγραφέα με το γενέθλιο τόπο του και αντιλαμβάνονται την εμπλοκή του βιώματος στη συγγραφική δημιουργία.
Στόχος του προγράμματος "Ταξίδι στο παρελθόν" είναι η μελέτη συγκεκριμένων ιστορικών περιόδων με τρόπο διερευνητικό και ομαδοσυνεργατικό. Η σχολική τάξη λειτουργεί ως δημόσιος χώρος προβληματισμού και ως επιστημονική κοινότητα, όπου η ιστορική κατανόηση προκύπτει αφενός από την επεξεργασία πρωτογενούς και δευτερογενούς ιστορικού υλικού και αφετέρου από την άμεση επαφή και γνωριμία με τον έξω κόσμο για την αξιοποίηση της εμπειρίας ως μέσου μάθησης.
Μάθημα Θρησκευτικών
Η σύγχρονη παιδεία, και κυρίως το μάθημα των Θρησκευτικών, θα πρέπει να τονίζει συνεχώς στους μαθητές πως η καλλιέργεια της σκέψης και του νου, έχει άμεση επίδραση στις πράξεις μας, καθώς νους και πράξη είναι αλληλένδετα.
Το μάθημα πρέπει να τονίζει συνεχώς τη δύναμη και την προσφορά της ελληνικής γλώσσας, όχι μόνο γιατί οι Πατέρες της Εκκλησίας χρησιμοποίησαν την ελληνική φιλοσοφική ορολογία για να εκφράσουν το περιεχόμενο της Αγίας Γραφής, αλλά και γιατί η γλώσσα, ο λόγος (= πράξη) είναι αλληλένδετη με τα μυαλό μας. Άνθρωποι χωρίς γραμματικές γνώσεις, αλλά με συγκροτημένη σκέψη από την εμπειρία της ζωής, εκφράζονται πολύ σωστά και γλαφυρά, ακριβώς γιατί ξέρουν τι λένε. Η σοβαρότητα στο λόγο τους, δηλώνει και σοβαρότητα στη σκέψη και στην προσωπικότητα τους. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός πως η εξάσκηση και η καλλιέργεια του νου, μέσω των θεολογικών κειμένων και όρων, βοηθά τον μαθητή να ακονίζει το μυαλό του, αλλά και να κατευθύνει σωστά τις πράξεις του.
Επιπλέον, το μάθημα των Θρησκευτικών βοηθάει στην άρση των προκαταλήψεων, επικουρεί στην κατανόηση των διαφορετικών αντιλήψεων και δογμάτων και γενικά προβάλλει την εικόνα του «προσώπου» ως τρόπο ειρηνικής συνύπαρξης, σε ένα κόσμο που κυριαρχεί η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός.
Στο παραπάνω πλαίσιο, το μάθημα των Θρησκευτικών θα βοηθήσει τους μαθητές μας, όχι μόνο να μάθουν τη βυζαντινή θεολογία και να καλλιεργήσουν την ελληνική γλώσσα – επιτακτική ανάγκη της σύγχρονης παιδείας – αλλά και να εναρμονίζουν σωστά τη θεωρία με την πράξη καλλιεργώντας στη ζωή τους το διάλογο, τη γνώση, την παιδεία και τον πολιτισμό.
Τα φιλολογικά μαθήματα κατέχουν σημαντική θέση στην εκπαιδευτική φιλοσοφία και εκπαιδευτική διαδικασία των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα και τούτο διότι τα φιλολογικά μαθήματα συνδέονται προνομιακά με την σε βάθος πνευματική καλλιέργεια των μαθητών μας και τη συνειδητοποίηση από μέρους τους των χαρακτηριστικών της ελληνικής πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας. Ειδικότερα, οι διδακτικοί μας στόχοι συνδέονται:
- Με την έμφαση στη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας και τη γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών μας,
- Με τη σωστή θεώρηση της ιστορίας και του πολιτισμού, τόσο του δικού μας λαού όσο και των υπολοίπων,
- Με τη μελέτη και την ερμηνευτική προσέγγιση λογοτεχνικών κειμένων, συμβάλλοντας κατ' αυτόν τον τρόπο στην αισθητική καλλιέργεια και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης των μαθητών μας.
Επίσης αξιοποιώντας τις αρχές της βιωματικής μάθησης και της μεθόδου project, σχεδιάσαμε στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας και της Ιστορίας τα προγράμματα "Λογοτεχνικές περιπλανήσεις" και "Ταξίδι στο παρελθόν". Στόχος του προγράμματος "Λογοτεχνικές περιπλανήσεις" είναι η μελέτη έργων αναφοράς της νεοελληνικής πεζογραφίας με παράλληλη εξέταση της ιστορίας των τόπων στους οποίους αυτά διαδραματίζονται. Τα παιδιά συνειδητοποιούν τη σχέση ενός συγγραφέα με το γενέθλιο τόπο του και αντιλαμβάνονται την εμπλοκή του βιώματος στη συγγραφική δημιουργία.
Στόχος του προγράμματος "Ταξίδι στο παρελθόν" είναι η μελέτη συγκεκριμένων ιστορικών περιόδων με τρόπο διερευνητικό και ομαδοσυνεργατικό. Η σχολική τάξη λειτουργεί ως δημόσιος χώρος προβληματισμού και ως επιστημονική κοινότητα, όπου η ιστορική κατανόηση προκύπτει αφενός από την επεξεργασία πρωτογενούς και δευτερογενούς ιστορικού υλικού και αφετέρου από την άμεση επαφή και γνωριμία με τον έξω κόσμο για την αξιοποίηση της εμπειρίας ως μέσου μάθησης.
Μάθημα Θρησκευτικών
Η σύγχρονη παιδεία, και κυρίως το μάθημα των Θρησκευτικών, θα πρέπει να τονίζει συνεχώς στους μαθητές πως η καλλιέργεια της σκέψης και του νου, έχει άμεση επίδραση στις πράξεις μας, καθώς νους και πράξη είναι αλληλένδετα.
Το μάθημα πρέπει να τονίζει συνεχώς τη δύναμη και την προσφορά της ελληνικής γλώσσας, όχι μόνο γιατί οι Πατέρες της Εκκλησίας χρησιμοποίησαν την ελληνική φιλοσοφική ορολογία για να εκφράσουν το περιεχόμενο της Αγίας Γραφής, αλλά και γιατί η γλώσσα, ο λόγος (= πράξη) είναι αλληλένδετη με τα μυαλό μας. Άνθρωποι χωρίς γραμματικές γνώσεις, αλλά με συγκροτημένη σκέψη από την εμπειρία της ζωής, εκφράζονται πολύ σωστά και γλαφυρά, ακριβώς γιατί ξέρουν τι λένε. Η σοβαρότητα στο λόγο τους, δηλώνει και σοβαρότητα στη σκέψη και στην προσωπικότητα τους. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός πως η εξάσκηση και η καλλιέργεια του νου, μέσω των θεολογικών κειμένων και όρων, βοηθά τον μαθητή να ακονίζει το μυαλό του, αλλά και να κατευθύνει σωστά τις πράξεις του.
Επιπλέον, το μάθημα των Θρησκευτικών βοηθάει στην άρση των προκαταλήψεων, επικουρεί στην κατανόηση των διαφορετικών αντιλήψεων και δογμάτων και γενικά προβάλλει την εικόνα του «προσώπου» ως τρόπο ειρηνικής συνύπαρξης, σε ένα κόσμο που κυριαρχεί η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός.
Στο παραπάνω πλαίσιο, το μάθημα των Θρησκευτικών θα βοηθήσει τους μαθητές μας, όχι μόνο να μάθουν τη βυζαντινή θεολογία και να καλλιεργήσουν την ελληνική γλώσσα – επιτακτική ανάγκη της σύγχρονης παιδείας – αλλά και να εναρμονίζουν σωστά τη θεωρία με την πράξη καλλιεργώντας στη ζωή τους το διάλογο, τη γνώση, την παιδεία και τον πολιτισμό.