Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Υποχρεωτικό πρόγραμμα
Με τη βιωματική μάθηση και τη γνωριμία με άλλους πολιτισμούς οι δραστηριότητες του Υποχρεωτικού Προγράμματος προωθούν τη δημιουργικότητα και τον ενθουσιασμό των μικρών μας μαθητών, συμβάλλουν στη διαμόρφωση της οικολογικής τους συνείδησης και καλλιεργούν το σεβασμό τους στη διαφορετικότητα.
Παράλληλα, δίνεται έμφαση στη διαθεματικότητα και στην ολιστική αντίληψη της γνώσης ενώ στη διαδικασία της μάθησης αξιοποιούνται οι ιδέες και οι εμπειρίες των παιδιών.
Οι δραστηριότητες του Υποχρεωτικού Προγράμματος που παρακολουθούν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες του Νηπιαγωγείου είναι οι εξής:
Παράλληλα, δίνεται έμφαση στη διαθεματικότητα και στην ολιστική αντίληψη της γνώσης ενώ στη διαδικασία της μάθησης αξιοποιούνται οι ιδέες και οι εμπειρίες των παιδιών.
Οι δραστηριότητες του Υποχρεωτικού Προγράμματος που παρακολουθούν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες του Νηπιαγωγείου είναι οι εξής:
|
Μουσική
Μέσα από το πρόγραμμα μουσικής του νηπιαγωγείου οι μικροί μαθητές προσεγγίζουν τη μουσική με βιωματικό τρόπο. Μαθαίνουν να εκφράζονται με το τραγούδι και το ρυθμό αλλά και να συνεργάζονται μέσα από το μουσικό παιχνίδι. Επιπλέον ανακαλύπτουν γνωστές μελωδίες της κλασικής και όχι μόνο μουσικής μέσα από την ακρόαση μουσικών παραμυθιών.
Μέσα από το πρόγραμμα μουσικής του νηπιαγωγείου οι μικροί μαθητές προσεγγίζουν τη μουσική με βιωματικό τρόπο. Μαθαίνουν να εκφράζονται με το τραγούδι και το ρυθμό αλλά και να συνεργάζονται μέσα από το μουσικό παιχνίδι. Επιπλέον ανακαλύπτουν γνωστές μελωδίες της κλασικής και όχι μόνο μουσικής μέσα από την ακρόαση μουσικών παραμυθιών.
Εργαστήρι της Φύσης
Στο σχολείο μας με το πλούσιο φυσικό περιβάλλον από φυλλοβόλα και αειθαλή δέντρα, αναρριχώμενα και αρωματικά φυτά, θάμνους, λουλούδια, φρούτα και λαχανικά, αναπτύσσουμε το πρόγραμμα «Το εργαστήρι της φύσης». Θεμελιακή αρχή του προγράμματος είναι ότι η μάθηση πραγματοποιείται στην ύπαιθρο και έτσι προάγεται με τρόπο βιωματικό η πολύπλευρη εξέλιξη των παιδιών. Επίσης, τους προσφέρονται ερεθίσματα για να αναπτύξουν δημιουργική και κριτική σκέψη και να καλλιεργήσουν την οικολογική τους συνείδηση. Το ελεύθερο παιχνίδι στη φύση είναι λιγότερο δομημένο και έτσι τα παιδιά βελτιώνουν τις κινητικές τους δεξιότητες και παράλληλα ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν και να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, αξιοποιώντας τη διαδικασία της παρατήρησης, του πειραματισμού και της αλληλεπίδρασης. |
Τι, πώς, γιατί… πειραματίζομαι και ανακαλύπτω
Αξιοποιώντας την έμφυτη περιέργεια των παιδιών και εξασφαλίζοντας τους ένα μαθησιακό περιβάλλον με ποικίλα ερεθίσματα και διαφορετικά υλικά, τα προτρέπουμε μέσω του παιχνιδιού να διερευνήσουν, να πειραματιστούν, να συγκρίνουν, να ανακαλύψουν. Δημιουργούν, συναρμολογούν και διαλύουν και ξαναφτιάχνουν και αντιλαμβάνονται πως λειτουργούν για παράδειγμα οι ανεμόμυλοι, τα γρανάζια, οι σβούρες, πως κινούνται τα αυτοκινητάκια τους και πολλά άλλα.
Αξιοποιώντας την έμφυτη περιέργεια των παιδιών και εξασφαλίζοντας τους ένα μαθησιακό περιβάλλον με ποικίλα ερεθίσματα και διαφορετικά υλικά, τα προτρέπουμε μέσω του παιχνιδιού να διερευνήσουν, να πειραματιστούν, να συγκρίνουν, να ανακαλύψουν. Δημιουργούν, συναρμολογούν και διαλύουν και ξαναφτιάχνουν και αντιλαμβάνονται πως λειτουργούν για παράδειγμα οι ανεμόμυλοι, τα γρανάζια, οι σβούρες, πως κινούνται τα αυτοκινητάκια τους και πολλά άλλα.
Φώτο-Γραφή
Κάποιος ενήλικας ή τα ίδια τα παιδιά βγάζουν φωτογραφίες, που χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό υλικό, για να παρατηρήσουν το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον τους, να αντιληφθούν τις έννοιες του χώρου και του χρόνου, να αναπτύξουν τη μαθηματική και κριτική σκέψη τους. Οι φωτογραφίες μας θα είναι το ερέθισμα για να σκεφτούμε και να αφηγηθούμε ιστορίες και να κάνουμε τις πρώτες μας προσπάθειες να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες.
Κάποιος ενήλικας ή τα ίδια τα παιδιά βγάζουν φωτογραφίες, που χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό υλικό, για να παρατηρήσουν το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον τους, να αντιληφθούν τις έννοιες του χώρου και του χρόνου, να αναπτύξουν τη μαθηματική και κριτική σκέψη τους. Οι φωτογραφίες μας θα είναι το ερέθισμα για να σκεφτούμε και να αφηγηθούμε ιστορίες και να κάνουμε τις πρώτες μας προσπάθειες να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες.
Από το παραμύθι στο κουκλοθέατρο
Η αξία του παραμυθιού και του κουκλοθεάτρου στην πνευματική ανάπτυξη, τη συναισθηματική ωρίμανση, την κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών είναι ανεκτίμητη. Τα παιδιά επιλέγουν ή φτιάχνουν ένα παραμύθι και το «ζωντανεύουν» παίζοντας κουκλοθέατρο. Φτιάχνουν τις δικές τους κούκλες με διαφορετικά υλικά, ταυτίζονται με τους ήρωες, κατανοούν τα συναισθήματα και τις δυσκολίες τους και καλούνται να δώσουν λύση σε προβλήματα με τον δικό τους τρόπο.
Η αξία του παραμυθιού και του κουκλοθεάτρου στην πνευματική ανάπτυξη, τη συναισθηματική ωρίμανση, την κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών είναι ανεκτίμητη. Τα παιδιά επιλέγουν ή φτιάχνουν ένα παραμύθι και το «ζωντανεύουν» παίζοντας κουκλοθέατρο. Φτιάχνουν τις δικές τους κούκλες με διαφορετικά υλικά, ταυτίζονται με τους ήρωες, κατανοούν τα συναισθήματα και τις δυσκολίες τους και καλούνται να δώσουν λύση σε προβλήματα με τον δικό τους τρόπο.
Παιχνίδια με τις φυσικές επιστήμες (για τα προνήπια)
Τα παιδιά ενεργοποιώντας όλες τους τις αισθήσεις εξερευνούν μέσα από το παιχνίδι, το φυσικό περιβάλλον. Απολαμβάνουν την επαφή με απλά υλικά όπως χώμα, νερό, φυσικό πηλό, ζυμάρι, αλεύρι, corn flour, ζυμαρικά, όσπρια, λουλούδια, βότανα, ξυλαράκια, χρώματα και έχοντας ως εργαλεία είδη οικιακής χρήσης και παιχνίδια αποκτούν νέες εμπειρίες, θέτουν ερωτήματα, κάνουν υποθέσεις, πειραματίζονται, ανακαλύπτουν ενώ παράλληλα καλλιεργούν την αυτοσυγκέντρωση, την παρατηρητικότητα, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, την αδρή κίνηση, τη λεπτή κινητικότητα.
Τα παιδιά ενεργοποιώντας όλες τους τις αισθήσεις εξερευνούν μέσα από το παιχνίδι, το φυσικό περιβάλλον. Απολαμβάνουν την επαφή με απλά υλικά όπως χώμα, νερό, φυσικό πηλό, ζυμάρι, αλεύρι, corn flour, ζυμαρικά, όσπρια, λουλούδια, βότανα, ξυλαράκια, χρώματα και έχοντας ως εργαλεία είδη οικιακής χρήσης και παιχνίδια αποκτούν νέες εμπειρίες, θέτουν ερωτήματα, κάνουν υποθέσεις, πειραματίζονται, ανακαλύπτουν ενώ παράλληλα καλλιεργούν την αυτοσυγκέντρωση, την παρατηρητικότητα, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, την αδρή κίνηση, τη λεπτή κινητικότητα.
Μικροί Αρχιτέκτονες
Τα παιδιά μέσα από παιχνίδια και κατασκευές εξερευνούν τον κόσμο με όλες τους τις αισθήσεις και δημιουργούν πύργους, igloo, πολιτείες και χωριά από χάρτινα κουτιά, ζαχαρωτά, τουβλάκια, lego και ξύλινα. καλλιεργούν έτσι την τρισδιάστατη αντίληψη, την κριτική και μαθηματική σκέψη τη δημιουργικότητα και τη φαντασία.
Τα παιδιά μέσα από παιχνίδια και κατασκευές εξερευνούν τον κόσμο με όλες τους τις αισθήσεις και δημιουργούν πύργους, igloo, πολιτείες και χωριά από χάρτινα κουτιά, ζαχαρωτά, τουβλάκια, lego και ξύλινα. καλλιεργούν έτσι την τρισδιάστατη αντίληψη, την κριτική και μαθηματική σκέψη τη δημιουργικότητα και τη φαντασία.
Κολύμβηση
Η διδασκαλία περιλαμβάνει τον άξονα του πειθαρχημένου μαθήματος, με στόχο την εκμάθηση προπαρασκευαστικών ασκήσεων στις τεχνικές κολύμβησης, ελεύθερο και ύπτιο, και τον άξονα του παιχνιδιού, όπου με βάση την επιβράβευση και την ενθάρρυνση δημιουργείται το κατάλληλο κλίμα για την επίτευξη των στόχων.
Η διδασκαλία περιλαμβάνει τον άξονα του πειθαρχημένου μαθήματος, με στόχο την εκμάθηση προπαρασκευαστικών ασκήσεων στις τεχνικές κολύμβησης, ελεύθερο και ύπτιο, και τον άξονα του παιχνιδιού, όπου με βάση την επιβράβευση και την ενθάρρυνση δημιουργείται το κατάλληλο κλίμα για την επίτευξη των στόχων.
Κινητική Αγωγή
Αναπτυξιακά κατάλληλα σχεδιασμένο πρόγραμμα για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, που εμπεριέχει σε ισορροπία εμπειρίες με δεξιότητες, έννοιες, παιχνίδια, εκπαιδευτική γυμναστική, ρυθμούς και χορούς, οι οποίες εντείνουν την κινητική, νοητική, ψυχολογική και τη φυσική κατάσταση του παιδιού. Στην Κινητική Αγωγή τα παιδιά μαθαίνουν να κινούνται και κινούνται για να μαθαίνουν.
Αναπτυξιακά κατάλληλα σχεδιασμένο πρόγραμμα για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, που εμπεριέχει σε ισορροπία εμπειρίες με δεξιότητες, έννοιες, παιχνίδια, εκπαιδευτική γυμναστική, ρυθμούς και χορούς, οι οποίες εντείνουν την κινητική, νοητική, ψυχολογική και τη φυσική κατάσταση του παιδιού. Στην Κινητική Αγωγή τα παιδιά μαθαίνουν να κινούνται και κινούνται για να μαθαίνουν.
Εικαστικά
Το πρόγραμμα που εφαρμόζεται στο Εργαστήρι των Εικαστικών προσφέρει πλούσια ερεθίσματα και αποσκοπεί στην αισθητική καλλιέργεια και ανάπτυξη των παιδιών. Τους δίνει τη δυνατότητα να εκφραστούν μέσα από πολλά διαφορετικά υλικά και τεχνικές και έτσι προωθείται η δημιουργικότητα τους και αναπτύσσεται η φαντασία τους . Παράλληλα τα παιδιά, εκτός του ότι εκφράζονται αισθητικά σε ατομικό επίπεδο, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να λειτουργούν σαν ομάδα για να δημιουργήσουν ένα ομαδικό έργο. |
Θεατρικό παιχνίδι
Είναι μια δημιουργική δραστηριότητα που στηρίζεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και έχει στόχο την εξοικείωση των παιδιών με τις εκφραστικές δυνατότητες του σώματος και της φωνής τους και την ανάπτυξη της επικοινωνιακής τους ικανότητας. Τα παιδιά αυτοσχεδιάζοντας εκφράζουν αβίαστα τα συναισθήματά τους, καλλιεργούν τη φαντασία τους, απελευθερώνονται από συστολές και φοβίες, μαθαίνουν να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους.
Είναι μια δημιουργική δραστηριότητα που στηρίζεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και έχει στόχο την εξοικείωση των παιδιών με τις εκφραστικές δυνατότητες του σώματος και της φωνής τους και την ανάπτυξη της επικοινωνιακής τους ικανότητας. Τα παιδιά αυτοσχεδιάζοντας εκφράζουν αβίαστα τα συναισθήματά τους, καλλιεργούν τη φαντασία τους, απελευθερώνονται από συστολές και φοβίες, μαθαίνουν να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους.
Μουσικοκινητική αγωγή
Η μουσικοκινητική αγωγή έχει ως στόχο τη δημιουργική έκφραση των παιδιών και την καλλιέργεια των φωνητικών τους δυνατοτήτων. Με αυτήν τα παιδιά γνωρίζουν τα μουσικά όργανα και έρχονται σε επαφή με τους ρυθμούς, τις μελωδίες, τα τραγούδια, την κίνηση, το χορό, με ευχάριστο και παιδαγωγικό τρόπο μέσα από το μουσικοπαιδαγωγικό σύστημα «C. Orff».
Η μουσικοκινητική αγωγή έχει ως στόχο τη δημιουργική έκφραση των παιδιών και την καλλιέργεια των φωνητικών τους δυνατοτήτων. Με αυτήν τα παιδιά γνωρίζουν τα μουσικά όργανα και έρχονται σε επαφή με τους ρυθμούς, τις μελωδίες, τα τραγούδια, την κίνηση, το χορό, με ευχάριστο και παιδαγωγικό τρόπο μέσα από το μουσικοπαιδαγωγικό σύστημα «C. Orff».
Εορταστικές Εκδηλώσεις
Οι γιορτές στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα οργανώνονται τα Χριστούγεννα, με την ευκαιρία εθνικών επετείων, με την ολοκλήρωση ενός σχεδίου εργασίας, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, αλλά και στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής των νηπίων με την ευκαιρία γενεθλίων και ονομαστικών εορτών.
Με τις γιορτές προωθείται η ευρύτερη κοινωνικοποίηση και αυτονόμηση των παιδιών ενώ ενισχύεται η αυτοεικόνα τους.
Οι γιορτές στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα οργανώνονται τα Χριστούγεννα, με την ευκαιρία εθνικών επετείων, με την ολοκλήρωση ενός σχεδίου εργασίας, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, αλλά και στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής των νηπίων με την ευκαιρία γενεθλίων και ονομαστικών εορτών.
Με τις γιορτές προωθείται η ευρύτερη κοινωνικοποίηση και αυτονόμηση των παιδιών ενώ ενισχύεται η αυτοεικόνα τους.
Προαιρετικό πρόγραμμα
Το Προαιρετικό Πρόγραμμα πραγματοποιείται στη ζώνη 14.00-15.30 και δίνει τη δυνατότητα αύξησης του χρόνου παραμονής στο σχολείο μέσω των ακόλουθων δραστηριοτήτων: