Βιωματική μάθηση
Το μορφωτικό αγαθό που προσφέρει το σύγχρονο σχολείο οφείλει να εξασφαλίζει ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των νέων ανθρώπων. Το πνεύμα της εποχής και οι σύγχρονες ανάγκες ευνοούν την εξειδίκευση, επιβάλλουν όμως και τη διάπλαση ανθρώπων σκεπτόμενων, ικανών να κατανοούν τις πληροφορίες και τα δεδομένα του κόσμου και να παρεμβαίνουν στις διαδικασίες συγκρότησής του. Στο πλαίσιο αυτό προσπαθούμε να επιτύχουμε την καλλιέργεια των γνωστικών ικανοτήτων των μαθητών μας και την ανάδειξη της κριτικής τους σκέψης, με την υλοποίηση προγραμμάτων που συμπληρώνουν ή υπερβαίνουν το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα.
Βιωματική Ανάγνωση Εθνικών Επετείων
Το πρόγραμμα «Βιωματική Ανάγνωση Εθνικών Επετείων» στοχεύει σε έναν διαφορετικό εορτασμό των εθνικών επετείων που θα υπερβαίνει τις παραδοσιακές εκδηλώσεις και ομιλίες. Σε αυτό το πλαίσιο ο εορτασμός της επετείου πραγματοποιείται με επίσκεψη σε τόπους όπου διαδραματίστηκαν κορυφαία ιστορικά γεγονότα. Όταν τα παιδιά επισκέπτονται αυτούς τους τόπους, αναπτύσσουν μια προσωπική σχέση με την ιστορία και αντιλαμβάνονται βαθύτερα την ιστορία του έθνους τους και τις θυσίες των προγόνων τους κατά τη διάρκεια του αγώνα τους για την ελευθερία και τα ιδανικά της πατρίδας τους. Η βιωματική προσέγγιση της ιστορίας είναι ο καλύτερος τρόπος καλλιέργειας της ιστορικής μνήμης, αφού βοηθάει στην κατανόηση, όχι μόνο των ιστορικών γεγονότων, αλλά και των συναισθημάτων, των αντιδράσεων και των επιλογών των ανθρώπων που έζησαν στο παρελθόν.
Το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου:
Α΄ Γυμνασίου
«Ζωντανεύοντας την Ιστορία: Ταξίδι μνήμης στα Καλάβρυτα του 1943»
Β΄ και Γ’ Γυμνασίου
«Στους δρόμους της Κατοχικής Αθήνας»
Στιγμές από το βιωματικό πρόγραμμα μπορείτε να παρακολουθήσετε στο βίντεο: https://youtu.be/HrknPpeyyeM?feature=shared
Το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου:
Α΄ Γυμνασίου
«Ζωντανεύοντας την Ιστορία: Ταξίδι μνήμης στα Καλάβρυτα του 1943»
Β΄ και Γ’ Γυμνασίου
«Στους δρόμους της Κατοχικής Αθήνας»
Στιγμές από το βιωματικό πρόγραμμα μπορείτε να παρακολουθήσετε στο βίντεο: https://youtu.be/HrknPpeyyeM?feature=shared
Προγράμματα «ανάγνωσης» της πολιτιστικής ταυτότητας της Αθήνας
Στην προσπάθειά μας να καλλιεργήσουμε την ιδιαίτερη σχέση των μαθητών και των μαθητριών μας με την πόλη της Αθήνας, σχεδιάσαμε προγράμματα βιωματικής μάθησης με διδακτική αφόρμηση συγκεκριμένες ενότητες του μαθήματος της Ιστορίας. Στόχος μας είναι τα παιδιά να κατανοήσουν την ιστορική συνέχεια της πόλης της Αθήνας από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα.
Ειδικότερα, το περιεχόμενο του προγράμματος διαμορφώνεται ως εξής:
Β΄ Γυμνασίου
«Περπατώντας στους δρόμους της Βυζαντινής Αθήνας»
Γ΄ Γυμνασίου
«Αναζητώντας τις διαδρομές της Νεοκλασικής Αθήνας»
Στο πλαίσιο του προγράμματος της Β’ Γυμνασίου δημιουργήθηκε από ομάδα μαθητών/τριών και φιλολόγων του σχολείου μας, ντοκιμαντέρ με τίτλο «Περπατώντας στους δρόμους της Βυζαντινής Αθήνας» (https://youtu.be/7VZWWL2DNSY?feature=shared) το οποίο συμμετείχε στο 12th annual London Greek Film Festival και έφτασε στην τελική λίστα με τις επιλεγμένες ταινίες που ήταν υποψήφιες για τα βραβεία και προβλήθηκε στο θέατρο τέχνης του Λονδίνου το Μάιο του 2019.
Ειδικότερα, το περιεχόμενο του προγράμματος διαμορφώνεται ως εξής:
Β΄ Γυμνασίου
«Περπατώντας στους δρόμους της Βυζαντινής Αθήνας»
Γ΄ Γυμνασίου
«Αναζητώντας τις διαδρομές της Νεοκλασικής Αθήνας»
Στο πλαίσιο του προγράμματος της Β’ Γυμνασίου δημιουργήθηκε από ομάδα μαθητών/τριών και φιλολόγων του σχολείου μας, ντοκιμαντέρ με τίτλο «Περπατώντας στους δρόμους της Βυζαντινής Αθήνας» (https://youtu.be/7VZWWL2DNSY?feature=shared) το οποίο συμμετείχε στο 12th annual London Greek Film Festival και έφτασε στην τελική λίστα με τις επιλεγμένες ταινίες που ήταν υποψήφιες για τα βραβεία και προβλήθηκε στο θέατρο τέχνης του Λονδίνου το Μάιο του 2019.
Λογοτεχνικές Περιπλανήσεις
Στο Πρόγραμμα Βιωματικής Μάθησης «Λογοτεχνικές Περιπλανήσεις – Ένας συγγραφέας μία πόλη», οι μαθητές/τριές μας, αφού μελετήσουν λογοτεχνικά έργα που είναι άμεσα συνδεδεμένα με τον τόπο καταγωγής του συγγραφέα, επισκέπτονται την πόλη αναφοράς και, μέσα από οργανωμένες δραστηριότητες, αντιλαμβάνονται την επίδραση που ένας τόπος ασκεί στον συγγραφέα και την εμπλοκή του βιώματος στη συγγραφική δημιουργία. Στόχος είναι η εξοικείωση των μαθητών/τριών μας με δεξιότητες και στάσεις ανάγνωσης, η εξάσκησή τους στην παρατήρηση και στην ομαδική και ατομική έρευνα και η ανάπτυξη δεξιοτήτων αποτύπωσης και ανάλυσης της πολιτισμικής ταυτότητας ενός τόπου. Κάθε τάξη μελετά ένα συγκεκριμένο έργο αναφοράς της νεοελληνικής πεζογραφίας και στη συνέχεια επισκέπτεται τον τόπο, στον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα.
Α΄ Γυμνασίου
Έργο Αναφοράς: Δημήτρης Χατζής, Το τέλος της μικρής μας πόλης
Χώρος Αναφοράς: Γιάννενα
Β΄ Γυμνασίου
Έργο Αναφοράς: Χριστίνα Πουλίδου, Πέρα Δώθε
Χώρος Αναφοράς: Σύρος
Γ΄ Γυμνασίου
Έργο Αναφοράς: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Διηγήματα της αγάπης
Χώρος Αναφοράς: Σκιάθος
Α΄ Γυμνασίου
Έργο Αναφοράς: Δημήτρης Χατζής, Το τέλος της μικρής μας πόλης
Χώρος Αναφοράς: Γιάννενα
Β΄ Γυμνασίου
Έργο Αναφοράς: Χριστίνα Πουλίδου, Πέρα Δώθε
Χώρος Αναφοράς: Σύρος
Γ΄ Γυμνασίου
Έργο Αναφοράς: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Διηγήματα της αγάπης
Χώρος Αναφοράς: Σκιάθος
Ταξίδι στο Παρελθόν
Έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι μαθητές δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος της Ιστορίας και χαρακτηριστικά επισημαίνεται ότι ο αριθμός αυτών που δεν έχουν ικανοποιητική επίδοση είναι υψηλότερος από τον αντίστοιχο στα Ελληνικά και στα Μαθηματικά.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι απαιτούνται εναλλακτικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία του μαθήματος, για να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών και να κατανοηθεί η αφηρημένη ιστορική γνώση.
Τάξη: Α΄ Γυμνασίου
Πεδίο έρευνας: «Επιστρέφοντας στο αρχαίο Στάδιο της Νεμέας»
Χώρος βιωματικής μάθησης: Νεμέα
Τάξη: Β΄ Γυμνασίου
Πεδίο έρευνας: «Στους δρόμους της βυζαντινής Αθήνας»
Χώρος βιωματικής μάθησης: Ιστορικό κέντρο Αθήνας
Τάξη: Γ΄ Γυμνασίου
Πεδίο έρευνας: «Στους δρόμους της νεοκλασικής Αθήνας»
Χώρος βιωματικής μάθησης: Ιστορικό κέντρο Αθήνας
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι απαιτούνται εναλλακτικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία του μαθήματος, για να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών και να κατανοηθεί η αφηρημένη ιστορική γνώση.
Τάξη: Α΄ Γυμνασίου
Πεδίο έρευνας: «Επιστρέφοντας στο αρχαίο Στάδιο της Νεμέας»
Χώρος βιωματικής μάθησης: Νεμέα
Τάξη: Β΄ Γυμνασίου
Πεδίο έρευνας: «Στους δρόμους της βυζαντινής Αθήνας»
Χώρος βιωματικής μάθησης: Ιστορικό κέντρο Αθήνας
Τάξη: Γ΄ Γυμνασίου
Πεδίο έρευνας: «Στους δρόμους της νεοκλασικής Αθήνας»
Χώρος βιωματικής μάθησης: Ιστορικό κέντρο Αθήνας