Αισθητική Αγωγή στο Δημοτικό
Στα εκπαιδευτήρια Γείτονα πιστεύουμε πως οι «γλώσσες» των τεχνών έχουν μια ξεχωριστή εκφραστική δύναμη και διαμορφώνουν μια ιδιαίτερη μορφή αντίληψης και κρίσης. Τα καλλιτεχνικά μαθήματα προσφέρουν μοναδικές ευκαιρίες για συνεργασία και αλληλεπίδραση ενώ διδάσκουν τη σπουδαιότητα της προσωπικής έκφρασης.
Οι μαθητές μας αναζητούν συνεχώς νέες εμπειρίες. Χαίρονται να έρχονται σε επαφή με νέα διδακτικά αντικείμενα και παράλληλα αναπτύσσουν τις ικανότητες τους. Κάθε καλλιτεχνική δράση έχει τη σφραγίδα της δημιουργικότητας, Καλλιεργεί τη φαντασία, οξύνει τις αισθήσεις, αυξάνει την περιέργεια, προάγει τη διάθεση για πειραματισμό και την αναζήτηση καινοτόμων λύσεων.
Σκοπός της Αισθητικής Αγωγής στο σχολείο μας δεν είναι απλώς να διδάξουμε στα παιδιά πώς θα ζωγραφίζουν ή πώς θα τραγουδούν καλύτερα. Είναι κάτι περισσότερο. Πολύ περισσότερο. Η ανάπτυξη της αισθητικής των μαθητών μας περιλαμβάνει τη σκέψη τους, τα συναισθήματά τους και το σώμα τους, διαμορφώνει την αυτοαντίληψή τους, το δυναμικό τους, το χαρακτήρα τους και ολοκληρώνει την παιδεία τους.
Οι μαθητές μας αναζητούν συνεχώς νέες εμπειρίες. Χαίρονται να έρχονται σε επαφή με νέα διδακτικά αντικείμενα και παράλληλα αναπτύσσουν τις ικανότητες τους. Κάθε καλλιτεχνική δράση έχει τη σφραγίδα της δημιουργικότητας, Καλλιεργεί τη φαντασία, οξύνει τις αισθήσεις, αυξάνει την περιέργεια, προάγει τη διάθεση για πειραματισμό και την αναζήτηση καινοτόμων λύσεων.
Σκοπός της Αισθητικής Αγωγής στο σχολείο μας δεν είναι απλώς να διδάξουμε στα παιδιά πώς θα ζωγραφίζουν ή πώς θα τραγουδούν καλύτερα. Είναι κάτι περισσότερο. Πολύ περισσότερο. Η ανάπτυξη της αισθητικής των μαθητών μας περιλαμβάνει τη σκέψη τους, τα συναισθήματά τους και το σώμα τους, διαμορφώνει την αυτοαντίληψή τους, το δυναμικό τους, το χαρακτήρα τους και ολοκληρώνει την παιδεία τους.
Εικαστικά
Η προσέγγιση του μαθήματος των εικαστικών, οργανώνεται και αναπτύσσεται με ενότητες που στοχεύουν στην κατανόηση της Τέχνης και την ανάπτυξη της δημιουργικής και προσωπικής έκφρασης των μαθητών μέσα από τη γνώση και τη φαντασία.
Το μάθημα των εικαστικών βασίζεται πολλές φορές στη διαθεματικότητα, ως αδιάσπαστο μέσο ενίσχυσης και άλλων γνωστικών πεδίων. Η διαθεματική διάσταση βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν την ερευνητική, πολιτισμική και κοινωνική φύση καθώς και τον πολυσήμαντο ρόλο της Τέχνης, ως μέσον έκφρασης ιδεών, αξιών και αντιλήψεων .
Παράλληλα, επιδιώκεται η εξερεύνηση και αποτύπωση των συναισθημάτων, η παρατήρηση, ο πειραματισμός, η ελεύθερη έκφραση, η συνεργασία, η καλλιέργεια γνωστικών και αισθητικών δεξιοτήτων, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η ανάδειξη των ιδεών κάθε μαθητή.
Με την παράθεση πλούσιου εποπτικού υλικού και χρησιμοποιώντας διαδικασίες όπως η παρατήρηση, η ανάλυση , η σύγκριση, η σύνδεση, η προέκταση, η αξιολόγηση αλλά και με τη χρήση πολλών διαφορετικών υλικών και τεχνικών, τα παιδιά καλούνται με τη φαντασία, τη γνώση και την εμπειρία τους να εκφραστούν δημιουργικά. Οι θεματικές και οι γνωστικοί στόχοι διαμορφώνονται ανάλογα με την ηλικία των μαθητών.
Στην Α’ και Β’ Δημοτικού αναπτύσσονται θέματα που επηρεάζουν θετικά τη συναισθηματική νοημοσύνη και τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το παιδί τον εαυτό του και τον κόσμο που το περιβάλλει ( το πορτραίτο μου, το χέρι μου, η φύση , τα ζώα, ανακύκλωση).
Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις έννοιες «γραμμή», «μονοκοντυλιά», «μοτίβο», «περίγραμμα», «συνδυασμός σχημάτων», στοχεύοντας στην ενδυνάμωση της ικανότητα της λεπτής κίνησης του παιδιού (Paul Klee, Kandinsky, Miro, Niki de Saint Phalle κ.ά).
Στην Γ’ και Δ’ Δημοτικού, οι μαθητές έρχονται σε επαφή και εμπνέονται από τα έργα της ελληνικής και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Ανακαλύπτουν σημαντικούς καλλιτέχνες και κινήματα, όπως ο κυβισμός, ο σουρεαλισμός, pop art κ.α, ενώ παράλληλα βασιζόμενοι στη διαθεματικότητα, αξιοποιούνται θέματα όπως αρχαιοελληνικά αγγεία, σύμβολα από όλο τον κόσμο, αξίες κ.ά. (Picasso, Dali, Magritte, Lichtenstein, Κusama, Ακριθάκης κ.α).
Στην Ε’ και Στ’ Δημοτικού, οι μαθητές κατανοούν πως η Τέχνη είναι ο σημαντικότερος τρόπος έκφρασης ιδεών και μέσω αυτής μπορούν να μεταφέρουν μηνύματα και έννοιες, όπως η Ειρήνη, η Ελευθερία, η Ισότητα, η Διαφορετικότητα, η Διάσωση περιβάλλοντος κ.ά. Εμπνέονται από τα έργα σημαντικών καλλιτεχνών, την pop art, την street art τον μοντερνισμό και τη Σύγχρονη Τέχνη (Warhol, Lichtenstein, Damien Hirst, Keith Haring κ.ά).
Παράλληλα, ενθαρρύνουμε και ενισχύουμε τη δημιουργικότητα των παιδιών, την πληθώρα πρωτότυπων ιδεών, την ανακάλυψη, τον πειραματισμό και τη φαντασία. Οι μαθητές μας αλλά και οι μαθητές με ιδιαίτερο ταλέντο στον τομέα των τεχνών, στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε δημιουργικούς ομίλους, να εκθέτουν τα έργα τους στον εκθεσιακό υπαίθριο χώρο του Σχολείου, να παίρνουν μέρος σε πολλούς καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς, και να επισκέπτονται σημαντικούς χώρους Τέχνης και Μουσεία.
Η προσέγγιση του μαθήματος των εικαστικών, οργανώνεται και αναπτύσσεται με ενότητες που στοχεύουν στην κατανόηση της Τέχνης και την ανάπτυξη της δημιουργικής και προσωπικής έκφρασης των μαθητών μέσα από τη γνώση και τη φαντασία.
Το μάθημα των εικαστικών βασίζεται πολλές φορές στη διαθεματικότητα, ως αδιάσπαστο μέσο ενίσχυσης και άλλων γνωστικών πεδίων. Η διαθεματική διάσταση βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν την ερευνητική, πολιτισμική και κοινωνική φύση καθώς και τον πολυσήμαντο ρόλο της Τέχνης, ως μέσον έκφρασης ιδεών, αξιών και αντιλήψεων .
Παράλληλα, επιδιώκεται η εξερεύνηση και αποτύπωση των συναισθημάτων, η παρατήρηση, ο πειραματισμός, η ελεύθερη έκφραση, η συνεργασία, η καλλιέργεια γνωστικών και αισθητικών δεξιοτήτων, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η ανάδειξη των ιδεών κάθε μαθητή.
Με την παράθεση πλούσιου εποπτικού υλικού και χρησιμοποιώντας διαδικασίες όπως η παρατήρηση, η ανάλυση , η σύγκριση, η σύνδεση, η προέκταση, η αξιολόγηση αλλά και με τη χρήση πολλών διαφορετικών υλικών και τεχνικών, τα παιδιά καλούνται με τη φαντασία, τη γνώση και την εμπειρία τους να εκφραστούν δημιουργικά. Οι θεματικές και οι γνωστικοί στόχοι διαμορφώνονται ανάλογα με την ηλικία των μαθητών.
Στην Α’ και Β’ Δημοτικού αναπτύσσονται θέματα που επηρεάζουν θετικά τη συναισθηματική νοημοσύνη και τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το παιδί τον εαυτό του και τον κόσμο που το περιβάλλει ( το πορτραίτο μου, το χέρι μου, η φύση , τα ζώα, ανακύκλωση).
Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις έννοιες «γραμμή», «μονοκοντυλιά», «μοτίβο», «περίγραμμα», «συνδυασμός σχημάτων», στοχεύοντας στην ενδυνάμωση της ικανότητα της λεπτής κίνησης του παιδιού (Paul Klee, Kandinsky, Miro, Niki de Saint Phalle κ.ά).
Στην Γ’ και Δ’ Δημοτικού, οι μαθητές έρχονται σε επαφή και εμπνέονται από τα έργα της ελληνικής και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Ανακαλύπτουν σημαντικούς καλλιτέχνες και κινήματα, όπως ο κυβισμός, ο σουρεαλισμός, pop art κ.α, ενώ παράλληλα βασιζόμενοι στη διαθεματικότητα, αξιοποιούνται θέματα όπως αρχαιοελληνικά αγγεία, σύμβολα από όλο τον κόσμο, αξίες κ.ά. (Picasso, Dali, Magritte, Lichtenstein, Κusama, Ακριθάκης κ.α).
Στην Ε’ και Στ’ Δημοτικού, οι μαθητές κατανοούν πως η Τέχνη είναι ο σημαντικότερος τρόπος έκφρασης ιδεών και μέσω αυτής μπορούν να μεταφέρουν μηνύματα και έννοιες, όπως η Ειρήνη, η Ελευθερία, η Ισότητα, η Διαφορετικότητα, η Διάσωση περιβάλλοντος κ.ά. Εμπνέονται από τα έργα σημαντικών καλλιτεχνών, την pop art, την street art τον μοντερνισμό και τη Σύγχρονη Τέχνη (Warhol, Lichtenstein, Damien Hirst, Keith Haring κ.ά).
Παράλληλα, ενθαρρύνουμε και ενισχύουμε τη δημιουργικότητα των παιδιών, την πληθώρα πρωτότυπων ιδεών, την ανακάλυψη, τον πειραματισμό και τη φαντασία. Οι μαθητές μας αλλά και οι μαθητές με ιδιαίτερο ταλέντο στον τομέα των τεχνών, στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε δημιουργικούς ομίλους, να εκθέτουν τα έργα τους στον εκθεσιακό υπαίθριο χώρο του Σχολείου, να παίρνουν μέρος σε πολλούς καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς, και να επισκέπτονται σημαντικούς χώρους Τέχνης και Μουσεία.
Μουσική
Το πρόγραμμα της Μουσικής Εκπαίδευσης, στη βαθμίδα του Δημοτικού, αναπτύσσεται με γνώμονα την έμφυτη κλίση των παιδιών στη μουσικοκινητική έκφραση και φυσικά τον σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και μοναδικότητα του κάθε παιδιού. Έτσι, βασικός στόχος του προγράμματος είναι να υπάρχει αλληλεπίδραση των παιδιών με ένα περιβάλλον πλούσιο σε μουσικά ερεθίσματα, το οποίο καλλιεργείται σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες μουσικής, εξοπλισμένες με φυσικά όργανα και οπτικοακουστικό υλικό. Το υλικό διδασκαλίας αντλείται από διάφορα είδη μουσικής με αφετηρία τις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα, τα συναισθήματα και τον τρόπο σκέψης των μαθητών.
Πιο συγκεκριμένα:
Α’, Β’, Γ’ Δημοτικού
Στη δραστηριότητα αυτή αναπτύσσονται οι παρακάτω σκοποί – στόχοι:
Το πρόγραμμα της Μουσικής Εκπαίδευσης, στη βαθμίδα του Δημοτικού, αναπτύσσεται με γνώμονα την έμφυτη κλίση των παιδιών στη μουσικοκινητική έκφραση και φυσικά τον σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και μοναδικότητα του κάθε παιδιού. Έτσι, βασικός στόχος του προγράμματος είναι να υπάρχει αλληλεπίδραση των παιδιών με ένα περιβάλλον πλούσιο σε μουσικά ερεθίσματα, το οποίο καλλιεργείται σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες μουσικής, εξοπλισμένες με φυσικά όργανα και οπτικοακουστικό υλικό. Το υλικό διδασκαλίας αντλείται από διάφορα είδη μουσικής με αφετηρία τις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα, τα συναισθήματα και τον τρόπο σκέψης των μαθητών.
Πιο συγκεκριμένα:
Α’, Β’, Γ’ Δημοτικού
- Μουσικά παιχνίδια γνωριμίας (συστήνομαι στην ομάδα μελωδικά και ρυθμικά, αναγνωρίζω τη χροιά της φωνής των συμμαθητών μου με κρυφτό κ.τ.λ) με σκοπό την καλλιέργεια συνεργασίας, επικοινωνίας και πειθαρχίας.
- Παρατήρηση, πειραματισμός και μουσικός αυτοσχεδιασμός πάνω στις ιδιότητες του ήχου, δηλαδή το ύψος, την ένταση, το ηχόχρωμα και τη διάρκεια (τα παιδιά κινούν το σώμα τους ανάλογα με τις εναλλαγές των ήχων, μιμούνται με τη φωνή τους ήχους της φύσης, ζωγραφίζουν τον ήχο)
- Τραγούδι: Μαθαίνουν να τραγουδούν σωστά, με ζέσταμα της φωνής και κινητικές δραστηριότητες, αφού γίνει πρώτα αφόρμηση από τα ενδιαφέροντά τους και τις προσωπικές τους ιστορίες.
- Συνοδεία τραγουδιών με απλά μελωδικά και ρυθμικά όργανα, με body percussion, με παλαμάκια.
- Μουσικές ακροάσεις και επεξεργασία έργων κλασικού ρεπερτορίου (« Καρναβάλι των Ζώων» του Καμίγ Σαιν-Σανς, « Ο Πέτρος και ο Λύκος» του Σεργκέι Προκόφιεφ, «Οι τέσσερις εποχές» του Α. Βιβάλντι) αλλά και θεματικών ενοτήτων διαμορφωμένων από τους εκπαιδευτικούς ( «Βρέχει τραγούδια!», «Η θάλασσα γράφει μουσική», «Το φτερό του δράκου»).
- Ηχοϊστορίες: Τα παιδιά επενδύουν ένα μύθο με διάφορους φυσικούς, τεχνητούς ή και μελωδικούς από όργανα ήχους.
- Συμμετοχή στη μουσική πλαισίωση θεατρικών παραστάσεων και δρώμενων της τάξης τους.
- Διαθεματικές προσεγγίσεις με άλλες Τέχνες, με έθιμα και παραδόσεις, με θρησκευτικές και εθνικές γιορτές.
- ΟΜΙΛΟΣ «Καλλιτεχνική Δημιουργία- Μουσική Αγωγή (Α ΄Δημοτικού)
Στη δραστηριότητα αυτή αναπτύσσονται οι παρακάτω σκοποί – στόχοι:
- Κοινωνικοποίηση (επικοινωνία, συνεργασία, υπευθυνότητα)
- Ανάπτυξη της προσοχής, της συγκέντρωσης και της μνήμης
- Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και εμπέδωση μουσικών εννοιών μέσω κίνησης
- Ανάπτυξη ακουστικής ικανότητας
- Ορθή απόδοση τραγουδιού
- Ανάπτυξη δημιουργικότητας και φαντασίας
- Χρήση σώματος ως ηχητικής πηγής
Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού
- Ανάγνωση, γραφή και μουσική εκτέλεση : Τα παιδιά μαθαίνουν να παίζουν στο μεταλλόφωνο ή στη φλογέρα απλές μελωδίες, θέματα από αγαπημένα τραγούδια, κομμάτια κλασικού ρεπερτορίου εκτελώντας με ακρίβεια τη μουσική παρτιτούρα.
- Οργανογνωσία, Ιστορία Μουσικής, Μουσική Κινηματογράφου
- Αφιερώματα σε μεγάλες προσωπικότητες της Μουσικής
- Christmas Show, Summer Show: Η ΣΤ΄ τάξη ανά τμήμα οργανώνει μια εκδήλωση τις περιόδους των Χριστουγέννων και στη λήξη του σχολικού έτους με μουσική από τα παιδιά, τραγούδι, μουσικά όργανα, κείμενα δικά τους, όπου καλλιεργείται η ελεύθερη έκφραση και οι ιδιαίτερες καλλιτεχνικές δεξιότητες των παιδιών
- Μουσική πλαισίωση με φλογέρες και διδασκαλία τραγουδιού για τις ανάγκες εξωσχολικών δράσεων της τάξης τους. (Διαθεματικότητα, διαδραστικότητα)
- Χορωδία: Συμμετέχουν παιδιά της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού, ύστερα από ακρόαση και επιλογή από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς. Η Χορωδία πραγματοποιεί κάθε χρόνο πολλές εκδηλώσεις στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων, αλλά και σε δράσεις εξωσχολικές («Στηρίζουμε το έργο της UNISEF»).
- Ορχήστρα: Επιλεγμένοι μαθητές και μαθήτριες των Ε’ και Στ’ Δημοτικού, στελεχώνουν την Ορχήστρα του Σχολείου, που αποτελείται από φλογέρες, μεταλλόφωνα, μελωδικά και ρυθμικά κρουστά όργανα και κατά περίσταση κιθάρες, βιολιά και πνευστά.
Μουσική Σχολή Εκπαιδευτηρίων Γείτονα
Στο σχολείο μας λειτουργεί από το 2016 η Μουσική Σχολή των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα. Η Σχολή είναι αναγνωρισμένη από το ελληνικό κράτος και προσφέρει σπουδές πιστοποιημένες, ακολουθώντας το εγκεκριμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού πρόγραμμα σπουδών. Επίσης έχει εντάξει στα προγράμματα σπουδών της και τις διεθνώς αναγνωρισμένες μουσικές σπουδές των Trinity Guildhall College για την κλασική μουσική και της Rockschool για τη μοντέρνα μουσική, τις οποίες και πιστοποιεί.
Όλα τα μουσικά όργανα διδάσκονται σε ατομικό επίπεδο και εντάσσονται στο πρόγραμμα των Προαιρετικών Δραστηριοτήτων. Προσφέρονται πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου από μία έως δύο διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως.
Ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας για την ένταξή τους σε Μουσικά Σύνολα. Οργανώνουμε συναυλίες στις οποίες τα παιδιά παρουσιάζουν μέρος της εργασίας τους στους γονείς, αλλά και στους συμμαθητές τους. Έτσι, τους δίνεται η ευκαιρία να εξοικειωθούν με την έκθεση στο κοινό, να εισπράξουν ένα ζεστό χειροκρότημα και να νιώσουν χαρά και ικανοποίηση για την πρόοδο και τον κόπο που έχουν κάνει.
Για τους μαθητές του Νηπιαγωγείου και της Α΄, Β΄ Δημοτικού η Μουσική Σχολή προσφέρει επίσης και τη δραστηριότητα «Μουσική Προπαιδεία», που βασίζεται στα μουσικο-παιδαγωγικά συστήματα του Orff και Dalcroze. Τα παιδιά βιώνουν τη μουσική με όλο τους το σώμα και τη συνδυάζουν με τον προφορικό λόγο αλλά και με κομμάτια της ύλης του ακαδημαϊκού προγράμματος.
Πέρα από τις προγραμματισμένες συναυλίες και δραστηριότητές της, η Μουσική Σχολή συμμετέχει σε εκπαιδευτικά προγράμματα και εκδηλώσεις εντός και εκτός σχολείου κατά την διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς.
Στο σχολείο μας λειτουργεί από το 2016 η Μουσική Σχολή των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα. Η Σχολή είναι αναγνωρισμένη από το ελληνικό κράτος και προσφέρει σπουδές πιστοποιημένες, ακολουθώντας το εγκεκριμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού πρόγραμμα σπουδών. Επίσης έχει εντάξει στα προγράμματα σπουδών της και τις διεθνώς αναγνωρισμένες μουσικές σπουδές των Trinity Guildhall College για την κλασική μουσική και της Rockschool για τη μοντέρνα μουσική, τις οποίες και πιστοποιεί.
Όλα τα μουσικά όργανα διδάσκονται σε ατομικό επίπεδο και εντάσσονται στο πρόγραμμα των Προαιρετικών Δραστηριοτήτων. Προσφέρονται πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου από μία έως δύο διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως.
Ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας για την ένταξή τους σε Μουσικά Σύνολα. Οργανώνουμε συναυλίες στις οποίες τα παιδιά παρουσιάζουν μέρος της εργασίας τους στους γονείς, αλλά και στους συμμαθητές τους. Έτσι, τους δίνεται η ευκαιρία να εξοικειωθούν με την έκθεση στο κοινό, να εισπράξουν ένα ζεστό χειροκρότημα και να νιώσουν χαρά και ικανοποίηση για την πρόοδο και τον κόπο που έχουν κάνει.
Για τους μαθητές του Νηπιαγωγείου και της Α΄, Β΄ Δημοτικού η Μουσική Σχολή προσφέρει επίσης και τη δραστηριότητα «Μουσική Προπαιδεία», που βασίζεται στα μουσικο-παιδαγωγικά συστήματα του Orff και Dalcroze. Τα παιδιά βιώνουν τη μουσική με όλο τους το σώμα και τη συνδυάζουν με τον προφορικό λόγο αλλά και με κομμάτια της ύλης του ακαδημαϊκού προγράμματος.
Πέρα από τις προγραμματισμένες συναυλίες και δραστηριότητές της, η Μουσική Σχολή συμμετέχει σε εκπαιδευτικά προγράμματα και εκδηλώσεις εντός και εκτός σχολείου κατά την διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς.