Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
Τα προγράμματα κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης επιδιώκουν να ενισχύουν τις ακαδημαϊκές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών, και τελικά την αυτοεικόνα και αυτοπεποίθηση τους. Εφοδιασμένος ο έφηβος με βασικές δεξιότητες και αποτελεσματικούς τρόπους διεκδίκησης των αναγκών του, εντάσσεται ομαλότερα στην ομάδα και εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις εκείνες που διευκολύνουν και ευνοούν τη διαδικασία της μάθησης. Ειδικότερα, οι σχέσεις των εφήβων με τους συνομηλίκους και η διαμόρφωση ταυτότητας αποτελούν κεντρικά ζητήματα στη ζωή τους. Τα ζητήματα αυτά συχνά απορροφούν σημαντική ενέργεια από την καθημερινότητά τους και επιδρούν στην αυτοεικόνα, στην αυτοεκτίμηση, στη συναισθηματική τους κατάσταση, καθώς και στην παρουσία τους στο σχολικό πλαίσιο.
Κάτω από αυτό το πρίσμα, στο Γυμνάσιο καθιερώθηκε κατά το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010 ο θεσμός του Συμβούλου Υπευθύνου Καθηγητή τμήματος, ο οποίος και υλοποιεί αυτά τα προγράμματα κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης. Ο Σύμβουλος Καθηγητής τμήματος συνεργάζεται με τον Ψυχολόγο του Γυμνασίου, ο οποίος σχεδιάζει, εποπτεύει, αξιολογεί και, όποτε απαιτείται, αναπροσαρμόζει τα προγράμματα κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης, που υλοποιούνται στο Γυμνάσιο καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους από τους Συμβούλους Υπευθύνους Καθηγητές των τμημάτων του Γυμνασίου.
Σχολική και Κοινωνική Ζωή – Α' Γυμνασίου
Στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος εντάχθηκε κατά το ακαδημαϊκό έτος 2013-14 μία διδακτική ώρα για το μάθημα της Σχολικής και Κοινωνικής ζωής. Κατά τη διδακτική αυτή ώρα, το σύνολο των μαθητών της Α' Γυμνασίου συμμετέχει σε παρεμβάσεις βιωματικού χαρακτήρα, που στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα υλοποιούνται από το ακαδημαϊκό έτος 2010-11, και καλύπτουν τις ιδιαίτερες ανάγκες της μεταβατικής αυτής περιόδου (το πέρασμα από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο). Μέσα από βιωματικές δράσεις, οι μαθητές προσεγγίζουν θέματα που αφορούν τον εαυτό τους, τις σχέσεις τους με τους άλλους, τη λειτουργία της τάξης και της κοινότητας μέσα στην οποία ζουν (ενδεικτικά θέματα: το κλίμα στην τάξη, η διαχείριση του άγχους, οι δεξιότητες στη μελέτη, η διαχείριση της επιθετικότητας, η αποδοχή της διαφορετικότητας).
Για όλους τους μαθητές, ζητήματα όπως τα παραπάνω χρειάζεται να επαναπροσδιορίζονται ανάλογα με την ηλικία, τη βαθμίδα φοίτησης ή τις ατομικές δεξιότητές. Η ευαισθητοποίηση των μαθητών γίνεται με τη χρήση εξειδικευμένου υλικού, με την πραγματοποίηση δομημένων συζητήσεων, εργασιών σε μικρές ομάδες και βιωματικών δραστηριοτήτων (παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση, διαλεκτικές αντιπαραθέσεις, κλπ).
Το πρόγραμμα υλοποιείται από τους Υπευθύνους Καθηγητές τμημάτων με το συντονισμό της Διεύθυνσης Γυμνασίου και το σχεδιασμό και εποπτεία της ψυχολόγου Γυμνασίου. Στο τέλος κάθε θεματικού κύκλου οι δραστηριότητες του προγράμματος αξιολογούνται από τους μαθητές και την εκπαιδευτική ομάδα.
«Η online ζωή μας: σχέσεις, ασφάλεια, καταχρήσεις» - Α' Γυμνασίου
Το πρόγραμμα αφορά σε βιωματικές δραστηριότητες, που στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από τα κοινωνικά δίκτυα, την ασφάλεια, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, και τις online καταχρήσεις. Υλοποιείται με παρεμβάσεις στο αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος της τεχνολογίας και επιδιώκει να προβληματίσει τους μαθητές για συμπεριφορές που αναπτύσσουν ή βλέπουν κατά την πλοήγηση τους στον κυβερνοχώρο. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες οι μαθητές ενημερώνονται και καλούνται να αναλάβουν ενεργό δράση. Στο πλαίσιο της παρέμβασης, ομάδες μαθητών συμμετέχουν κάθε χρόνο σε ημερίδες και συνέδρια για την ασφάλεια και τις εξελίξεις στο διαδίκτυο. Η παρέμβαση υλοποιείται από τους καθηγητές του Κλάδου Πληροφορικής με το σχεδιασμό, συντονισμό και εποπτεία της ψυχολόγου του Γυμνασίου.
«Δικαιώματα και υποχρεώσεις στους online κόσμους» - Β' Γυμνασίου
Το πρόγραμμα αφορά σε δράσεις ευαισθητοποίησης για την υπεύθυνη διαδικτυακή συμπεριφορά και υλοποιείται με παρεμβάσεις στο αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος της τεχνολογίας ως συνέχεια του αντίστοιχου προγράμματος της Α΄ Γυμνασίου. Στοχεύει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των χρηστών του διαδικτύου, καθώς και τις βασικές αρχές της ασφαλούς πλοήγησης. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, εργασίες σε ομάδες και δραστηριότητες έξω από τα στενά όρια του τμήματος, οι μαθητές ενημερώνονται και προβληματίζονται για τη θεματική και καλούνται να αναλάβουν ενεργό δράση, ερευνώντας στάσεις και online συμπεριφορές. Στο πλαίσιο της παρέμβασης, ομάδες μαθητών συμμετέχουν κάθε χρόνο σε ημερίδες και συνέδρια για την ασφάλεια και τις εξελίξεις στο διαδίκτυο. Η παρέμβαση υλοποιείται από τους καθηγητές του Κλάδου Πληροφορικής με το σχεδιασμό, συντονισμό και εποπτεία του συντονιστή του κλάδου Πληροφορικής και της ψυχολόγου του Γυμνασίου.
«Οι δημοκρατικοί θεσμοί στη μαθητική μας κοινότητα: νοιάζομαι για την κοινότητα μας, είμαι ενεργός» - Β' και Γ' Γυμνασίου
Κύρια επιδίωξη του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από το θεσμό των μαθητικών συμβουλίων, τη λειτουργία τους και γενικά τους δημοκρατικούς θεσμούς της μαθητικής κοινότητας. Αξιοποιώντας το θεσμό των μαθητικών συμβουλίων, οι έφηβοι εκπαιδεύονται στις διαδικασίες για δημοκρατική λήψη αποφάσεων, στον προσδιορισμό και την υλοποίηση στόχων για το καλό της μαθητικής κοινότητας και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου και εν τέλει την αξία τού να είσαι ενεργός και να νοιάζεσαι για την κοινότητα σου. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και εργασίες σε ομάδες καλούνται να κατανοήσουν ότι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις είναι αλληλένδετα, καθώς και ότι είναι απαραίτητο να γίνονται σεβαστά για την εύρυθμη λειτουργία όχι μόνο της τάξης τους, αλλά και της κοινότητας μέσα στην οποία ζουν. Οι δράσεις της παρέμβασης σχεδιάζονται και συντονίζονται από την ψυχολόγο του Γυμνασίου με την εποπτεία της Διεύθυνσης του Γυμνασίου.
Κάτω από αυτό το πρίσμα, στο Γυμνάσιο καθιερώθηκε κατά το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010 ο θεσμός του Συμβούλου Υπευθύνου Καθηγητή τμήματος, ο οποίος και υλοποιεί αυτά τα προγράμματα κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης. Ο Σύμβουλος Καθηγητής τμήματος συνεργάζεται με τον Ψυχολόγο του Γυμνασίου, ο οποίος σχεδιάζει, εποπτεύει, αξιολογεί και, όποτε απαιτείται, αναπροσαρμόζει τα προγράμματα κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης, που υλοποιούνται στο Γυμνάσιο καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους από τους Συμβούλους Υπευθύνους Καθηγητές των τμημάτων του Γυμνασίου.
Σχολική και Κοινωνική Ζωή – Α' Γυμνασίου
Στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος εντάχθηκε κατά το ακαδημαϊκό έτος 2013-14 μία διδακτική ώρα για το μάθημα της Σχολικής και Κοινωνικής ζωής. Κατά τη διδακτική αυτή ώρα, το σύνολο των μαθητών της Α' Γυμνασίου συμμετέχει σε παρεμβάσεις βιωματικού χαρακτήρα, που στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα υλοποιούνται από το ακαδημαϊκό έτος 2010-11, και καλύπτουν τις ιδιαίτερες ανάγκες της μεταβατικής αυτής περιόδου (το πέρασμα από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο). Μέσα από βιωματικές δράσεις, οι μαθητές προσεγγίζουν θέματα που αφορούν τον εαυτό τους, τις σχέσεις τους με τους άλλους, τη λειτουργία της τάξης και της κοινότητας μέσα στην οποία ζουν (ενδεικτικά θέματα: το κλίμα στην τάξη, η διαχείριση του άγχους, οι δεξιότητες στη μελέτη, η διαχείριση της επιθετικότητας, η αποδοχή της διαφορετικότητας).
Για όλους τους μαθητές, ζητήματα όπως τα παραπάνω χρειάζεται να επαναπροσδιορίζονται ανάλογα με την ηλικία, τη βαθμίδα φοίτησης ή τις ατομικές δεξιότητές. Η ευαισθητοποίηση των μαθητών γίνεται με τη χρήση εξειδικευμένου υλικού, με την πραγματοποίηση δομημένων συζητήσεων, εργασιών σε μικρές ομάδες και βιωματικών δραστηριοτήτων (παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση, διαλεκτικές αντιπαραθέσεις, κλπ).
Το πρόγραμμα υλοποιείται από τους Υπευθύνους Καθηγητές τμημάτων με το συντονισμό της Διεύθυνσης Γυμνασίου και το σχεδιασμό και εποπτεία της ψυχολόγου Γυμνασίου. Στο τέλος κάθε θεματικού κύκλου οι δραστηριότητες του προγράμματος αξιολογούνται από τους μαθητές και την εκπαιδευτική ομάδα.
«Η online ζωή μας: σχέσεις, ασφάλεια, καταχρήσεις» - Α' Γυμνασίου
Το πρόγραμμα αφορά σε βιωματικές δραστηριότητες, που στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από τα κοινωνικά δίκτυα, την ασφάλεια, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, και τις online καταχρήσεις. Υλοποιείται με παρεμβάσεις στο αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος της τεχνολογίας και επιδιώκει να προβληματίσει τους μαθητές για συμπεριφορές που αναπτύσσουν ή βλέπουν κατά την πλοήγηση τους στον κυβερνοχώρο. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες οι μαθητές ενημερώνονται και καλούνται να αναλάβουν ενεργό δράση. Στο πλαίσιο της παρέμβασης, ομάδες μαθητών συμμετέχουν κάθε χρόνο σε ημερίδες και συνέδρια για την ασφάλεια και τις εξελίξεις στο διαδίκτυο. Η παρέμβαση υλοποιείται από τους καθηγητές του Κλάδου Πληροφορικής με το σχεδιασμό, συντονισμό και εποπτεία της ψυχολόγου του Γυμνασίου.
«Δικαιώματα και υποχρεώσεις στους online κόσμους» - Β' Γυμνασίου
Το πρόγραμμα αφορά σε δράσεις ευαισθητοποίησης για την υπεύθυνη διαδικτυακή συμπεριφορά και υλοποιείται με παρεμβάσεις στο αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος της τεχνολογίας ως συνέχεια του αντίστοιχου προγράμματος της Α΄ Γυμνασίου. Στοχεύει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των χρηστών του διαδικτύου, καθώς και τις βασικές αρχές της ασφαλούς πλοήγησης. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, εργασίες σε ομάδες και δραστηριότητες έξω από τα στενά όρια του τμήματος, οι μαθητές ενημερώνονται και προβληματίζονται για τη θεματική και καλούνται να αναλάβουν ενεργό δράση, ερευνώντας στάσεις και online συμπεριφορές. Στο πλαίσιο της παρέμβασης, ομάδες μαθητών συμμετέχουν κάθε χρόνο σε ημερίδες και συνέδρια για την ασφάλεια και τις εξελίξεις στο διαδίκτυο. Η παρέμβαση υλοποιείται από τους καθηγητές του Κλάδου Πληροφορικής με το σχεδιασμό, συντονισμό και εποπτεία του συντονιστή του κλάδου Πληροφορικής και της ψυχολόγου του Γυμνασίου.
«Οι δημοκρατικοί θεσμοί στη μαθητική μας κοινότητα: νοιάζομαι για την κοινότητα μας, είμαι ενεργός» - Β' και Γ' Γυμνασίου
Κύρια επιδίωξη του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από το θεσμό των μαθητικών συμβουλίων, τη λειτουργία τους και γενικά τους δημοκρατικούς θεσμούς της μαθητικής κοινότητας. Αξιοποιώντας το θεσμό των μαθητικών συμβουλίων, οι έφηβοι εκπαιδεύονται στις διαδικασίες για δημοκρατική λήψη αποφάσεων, στον προσδιορισμό και την υλοποίηση στόχων για το καλό της μαθητικής κοινότητας και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου και εν τέλει την αξία τού να είσαι ενεργός και να νοιάζεσαι για την κοινότητα σου. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και εργασίες σε ομάδες καλούνται να κατανοήσουν ότι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις είναι αλληλένδετα, καθώς και ότι είναι απαραίτητο να γίνονται σεβαστά για την εύρυθμη λειτουργία όχι μόνο της τάξης τους, αλλά και της κοινότητας μέσα στην οποία ζουν. Οι δράσεις της παρέμβασης σχεδιάζονται και συντονίζονται από την ψυχολόγο του Γυμνασίου με την εποπτεία της Διεύθυνσης του Γυμνασίου.