Ελληνικά
Η διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας στο ∆ημοτικό εντάσσεται σε ένα σύγχρονο παιδαγωγικό πλαίσιο, που έχει ως επίκεντρο τον μαθητή, που δίνει έμφαση στην καινοτομία, στη δημιουργικότητα, στη φαντασία, στην αισθητική καλλιέργεια, ενώ παράλληλα ενισχύει το διερευνητικό και κριτικό πνεύμα απέναντι στη γλώσσα και στον τριπλό ρόλο που αυτή επωμίζεται: ως το βασικό μέσο επικοινωνίας ανάμεσα στους ανθρώπους, ως το μέσο που αντικατοπτρίζει με τη μεγαλύτερη πιστότητα τον ανθρώπινο νου και ως μηχανισμός κατασκευής ή και αναδόμησης στάσεων, αξιών, κοινωνικών τάσεων και ιδεολογίας.
Βασικός σκοπός της γλωσσικής διδασκαλίας είναι η καλλιέργεια των μαθητών για καλύτερη και αποτελεσματικότερη επικοινωνία.
Αναλυτικότερα το Πρόγραμμα Σπουδών για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα στοχεύει να καταστήσει τους μαθητές:
Για την ποιοτική αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του Προγράμματος Σπουδών της Ελληνικής Γλώσσας, έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε τα παρακάτω καινοτόμα προγράμματα:
«Γιορτή της Ανάγνωσης» (Α' ∆ημοτικού)
Στους πρώτους μήνες από την έναρξη της σχολικής ζωής τα παιδιά της Α΄ τάξης κατακτούν τους μηχανισμούς ανάγνωσης και γραφής. Τον μήνα Φεβρουάριο γιορτάζουμε την κατάκτησή τους αυτή, καλώντας αγαπημένα πρόσωπα να συμμετάσχουν σε μια διπλή γιορτή (σπίτι - σχολείο), και τα παιδιά διαβάζουν ένα απόσπασμα από βιβλία δικής τους επιλογής.
Στόχος είναι να εδραιωθεί η πεποίθηση πως με τη συνεργασία και τη συναρμογή παιδιών – γονέων – σχολείου διασφαλίζονται οι συνθήκες της ομαλής ψυχοσυναισθηματικής και γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών.
Το πρώτο μας λεξικό (Α'-Β' ∆ημοτικού)
Τα παιδιά δημιουργούν ένα πρωτότυπο λεξικό με λέξεις που τις προσεγγίζουν εννοιολογικά, σημασιολογικά και ετυμολογικά και τις εμπλουτίζουν με συμφράσεις, μεταφορικές χρήσεις και άλλες ποικίλες δραστηριότητες.
Στόχος του πρωτότυπου αυτού λεξικού είναι να ανακαλύψουν τα παιδιά την ομορφιά της γλώσσας μας, να την αγαπήσουν και να αναπτύξουν την κριτική σκέψη και τη δημιουργική τους φαντασία.
«∆ιαβάζω, επιλέγω, συγγράφω, παρουσιάζω» (A'-Β'-Γ' ∆ημοτικού)
Τα παιδιά, διαβάζοντας ένα λογοτεχνικό βιβλίο, συνειδητοποιούν με απλό και αβίαστο τρόπο ότι με ένα βιβλίο κατανοούν, μαθαίνουν, δημιουργούν εικόνες, αναπτύσσουν συναισθήματα, επικοινωνούν. Το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους, βασισμένο στις δικές τους εμπειρίες, στη δική τους έμπνευση και στις δικές τους ικανότητες γραφής, παρουσιάζεται στους γονείς σε μια ξεχωριστή γιορτή.
Στόχος του προγράμματος είναι να δώσουμε στα παιδιά ένα επιπλέον κίνητρο για να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους, να εξοικειωθούν με αναγνωστικές πρακτικές και να προχωρήσουν σε παραγωγή γραπτού λόγου.
Πρόγραμμα Εμβάθυνσης (Ε'- ΣΤ' ∆ημοτικού)
Αφετηρία και κεντρικός μοχλός λειτουργίας του Προγράμματος Εμβάθυνσης είναι η διαφοροποιημένη, κατά τέσσερις ώρες στα Ελληνικά διδασκαλία, σε επίπεδο οργανωτικού σχεδιασμού και διδακτικής πράξης, στοχεύοντας αποκλειστικά στην προαγωγή και την καλλιέργεια του γραπτού και του προφορικού λόγου. Σε πρακτικό επίπεδο, και με δεδομένο πως κάθε παιδί είναι μοναδικό και δεν μοιάζει με κανένα άλλο, η διαφοροποιημένη διδασκαλία διευκολύνει τον εκπαιδευτικό ως προς την αξιοποίηση των δυνατοτήτων κάθε παιδιού στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Στα Τμήματα Εμβάθυνσης, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αξιοποιούν τις προϋπάρχουσες γνώσεις και να εμβαθύνουν στο περιεχόμενο του μαθήματος με μεθόδους προσαρμοσμένες στον προσωπικό τους ρυθμό μάθησης.
«Το ταξίδι της Ελληνικής Γλώσσας: Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα» (ΣΤ' ∆ημοτικού)
Στόχος του προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με κείμενα παλαιότερων μορφών της ελληνικής γλώσσας , η διεύρυνση του γλωσσικού τους κώδικα, η καλύτερη προετοιμασία τους για τα γλωσσικά μαθήματα της Α΄ τάξης του Γυμνασίου.
«Επαφή των Παιδιών με τη Λογοτεχνία»
Η ενασχόληση των μαθητών με τα λογοτεχνικά βιβλία τους καθιστά ικανούς να αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα στις πολυειδείς όψεις και εκδοχές της, και να παίρνουν κριτική θέση απέναντι σε ζητήματα της ατομικής και της κοινωνικής ζωής. Εξάλλου, ο ανατρεπτικός χαρακτήρας της Λογοτεχνίας την καθιστά ένα γνωστικό αντικείμενο ενδεδειγμένο για παιδιά και εφήβους, στο πλαίσιο ενός σχολείου που σέβεται τη νεότητα και ενισχύει την περιέργεια και την αμφισβήτηση.
Βασικός σκοπός της γλωσσικής διδασκαλίας είναι η καλλιέργεια των μαθητών για καλύτερη και αποτελεσματικότερη επικοινωνία.
Αναλυτικότερα το Πρόγραμμα Σπουδών για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα στοχεύει να καταστήσει τους μαθητές:
- επαρκείς ακροατές οι οποίοι θα μπορούν να αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε μορφή προφορικού λόγου
- ικανούς ομιλητές οι οποίοι θα μπορούν να παράγουν τον κατάλληλο για κάθε περίσταση προφορικό λόγο
- αυτόνομους αναγνώστες οι οποίοι θα μπορούν να διαβάζουν, άρα και να αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε μορφή γραπτού λόγου
- δημιουργικούς συντάκτες οι οποίοι θα μπορούν να παράγουν κατανοητά, ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά κείμενα
- ορθούς χρήστες της Ελληνικής Γλώσσας
Για την ποιοτική αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του Προγράμματος Σπουδών της Ελληνικής Γλώσσας, έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε τα παρακάτω καινοτόμα προγράμματα:
«Γιορτή της Ανάγνωσης» (Α' ∆ημοτικού)
Στους πρώτους μήνες από την έναρξη της σχολικής ζωής τα παιδιά της Α΄ τάξης κατακτούν τους μηχανισμούς ανάγνωσης και γραφής. Τον μήνα Φεβρουάριο γιορτάζουμε την κατάκτησή τους αυτή, καλώντας αγαπημένα πρόσωπα να συμμετάσχουν σε μια διπλή γιορτή (σπίτι - σχολείο), και τα παιδιά διαβάζουν ένα απόσπασμα από βιβλία δικής τους επιλογής.
Στόχος είναι να εδραιωθεί η πεποίθηση πως με τη συνεργασία και τη συναρμογή παιδιών – γονέων – σχολείου διασφαλίζονται οι συνθήκες της ομαλής ψυχοσυναισθηματικής και γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών.
Το πρώτο μας λεξικό (Α'-Β' ∆ημοτικού)
Τα παιδιά δημιουργούν ένα πρωτότυπο λεξικό με λέξεις που τις προσεγγίζουν εννοιολογικά, σημασιολογικά και ετυμολογικά και τις εμπλουτίζουν με συμφράσεις, μεταφορικές χρήσεις και άλλες ποικίλες δραστηριότητες.
Στόχος του πρωτότυπου αυτού λεξικού είναι να ανακαλύψουν τα παιδιά την ομορφιά της γλώσσας μας, να την αγαπήσουν και να αναπτύξουν την κριτική σκέψη και τη δημιουργική τους φαντασία.
«∆ιαβάζω, επιλέγω, συγγράφω, παρουσιάζω» (A'-Β'-Γ' ∆ημοτικού)
Τα παιδιά, διαβάζοντας ένα λογοτεχνικό βιβλίο, συνειδητοποιούν με απλό και αβίαστο τρόπο ότι με ένα βιβλίο κατανοούν, μαθαίνουν, δημιουργούν εικόνες, αναπτύσσουν συναισθήματα, επικοινωνούν. Το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους, βασισμένο στις δικές τους εμπειρίες, στη δική τους έμπνευση και στις δικές τους ικανότητες γραφής, παρουσιάζεται στους γονείς σε μια ξεχωριστή γιορτή.
Στόχος του προγράμματος είναι να δώσουμε στα παιδιά ένα επιπλέον κίνητρο για να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους, να εξοικειωθούν με αναγνωστικές πρακτικές και να προχωρήσουν σε παραγωγή γραπτού λόγου.
Πρόγραμμα Εμβάθυνσης (Ε'- ΣΤ' ∆ημοτικού)
Αφετηρία και κεντρικός μοχλός λειτουργίας του Προγράμματος Εμβάθυνσης είναι η διαφοροποιημένη, κατά τέσσερις ώρες στα Ελληνικά διδασκαλία, σε επίπεδο οργανωτικού σχεδιασμού και διδακτικής πράξης, στοχεύοντας αποκλειστικά στην προαγωγή και την καλλιέργεια του γραπτού και του προφορικού λόγου. Σε πρακτικό επίπεδο, και με δεδομένο πως κάθε παιδί είναι μοναδικό και δεν μοιάζει με κανένα άλλο, η διαφοροποιημένη διδασκαλία διευκολύνει τον εκπαιδευτικό ως προς την αξιοποίηση των δυνατοτήτων κάθε παιδιού στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Στα Τμήματα Εμβάθυνσης, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αξιοποιούν τις προϋπάρχουσες γνώσεις και να εμβαθύνουν στο περιεχόμενο του μαθήματος με μεθόδους προσαρμοσμένες στον προσωπικό τους ρυθμό μάθησης.
«Το ταξίδι της Ελληνικής Γλώσσας: Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα» (ΣΤ' ∆ημοτικού)
Στόχος του προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με κείμενα παλαιότερων μορφών της ελληνικής γλώσσας , η διεύρυνση του γλωσσικού τους κώδικα, η καλύτερη προετοιμασία τους για τα γλωσσικά μαθήματα της Α΄ τάξης του Γυμνασίου.
«Επαφή των Παιδιών με τη Λογοτεχνία»
Η ενασχόληση των μαθητών με τα λογοτεχνικά βιβλία τους καθιστά ικανούς να αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα στις πολυειδείς όψεις και εκδοχές της, και να παίρνουν κριτική θέση απέναντι σε ζητήματα της ατομικής και της κοινωνικής ζωής. Εξάλλου, ο ανατρεπτικός χαρακτήρας της Λογοτεχνίας την καθιστά ένα γνωστικό αντικείμενο ενδεδειγμένο για παιδιά και εφήβους, στο πλαίσιο ενός σχολείου που σέβεται τη νεότητα και ενισχύει την περιέργεια και την αμφισβήτηση.