Ιστορία
Το μάθημα της Ιστορίας αποτελεί σημαντικό μέσο για την επίτευξη ευρύτερων σκοπών της αγωγής και της εκπαίδευσης. Παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις, ώστε ο μαθητής μέσα από την επεξεργασία των ιστορικών γεγονότων να μπορεί να αποκτήσει όχι µόνο την επίγνωση ότι ο σύγχρονος κόσμος αποτελεί συνέχεια του παρελθόντος, αλλά και την αντίληψη ότι ο σύγχρονος ιστορικός ορίζοντας συνδέεται άμεσα µε τη ζωή του.
Με βάση το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών αλλά και τις επικρατέστερες ψυχοπαιδαγωγικές και διδακτικές απόψεις, με τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας επιδιώκεται:
Στο Σχολείο μας οι πιο πάνω επιδιώξεις επιτυγχάνονται με μια συνδυαστική διδακτική προσέγγιση που αντλεί στοιχεία από το Α.Π.Σ., τις παραδοσιακές και τις σύγχρονες προσεγγίσεις. Αξιοποιούμε τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσεις, τις ιστορικές πηγές καθώς και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Η επιλογή της μορφής και της μεθόδου διδασκαλίας σχετίζεται με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, καθώς και με τις ιδιαιτερότητες της διδακτικής ενότητας.
Τα μέσα που χρησιμοποιούμε κατά τη διδακτική διαδικασία στοχεύουν στην αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών μας και στην ουσιαστικότερη συμμετοχή τους στη διαδικασία της διδασκαλίας. Πέρα από το σχολικό εγχειρίδιο, γίνεται χρήση οργανωμένων φυλλαδίων και άλλων μέσων και τεχνικών, όπως:
Έχουμε, επίσης, σχεδιάσει και το καινοτόμο Πρόγραμμα Βιωματικής Μάθησης «Σελίδες της Ελληνικής Ιστορίας», όπου αναπτύσσεται σύμφωνα με τις αρχές της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης: κάθε συγκεκριμένο θέμα εξετάζεται από πολλές οπτικές γωνίες και διάφορα επιστημονικά πεδία, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργούνται μια σειρά από δεξιότητες, στάσεις και αξίες ζωής. Τα διακριτά μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος (Ιστορία, Ελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Γεωγραφία, Πληροφορική κ.ά.) συνεισφέρουν στην προσέγγιση του εξεταζόμενου θέματος, δίδοντας τη δυνατότητα σε μαθητές και δασκάλους να το εξετάζουν πολύπλευρα μέσα από εικαστικές, μουσικές, λαογραφικές, ανθρωπολογικές, γλωσσικές, μαθηματικές ή και γεωγραφικές «διαδρομές».
Με βάση το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών αλλά και τις επικρατέστερες ψυχοπαιδαγωγικές και διδακτικές απόψεις, με τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας επιδιώκεται:
- η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψη που αφορά την κατανόηση των ιστορικών γεγονότων μέσα από την εξέταση αιτίων και αποτελεσμάτων.
- η καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης που αφορά την κατανόηση της συμπεριφοράς των ανθρώπων σε συγκεκριμένες καταστάσεις και τη διαμόρφωση αξιών και στάσεων που οδηγούν στην εκδήλωση υπεύθυνης συμπεριφοράς στο παρόν και το μέλλον.
Στο Σχολείο μας οι πιο πάνω επιδιώξεις επιτυγχάνονται με μια συνδυαστική διδακτική προσέγγιση που αντλεί στοιχεία από το Α.Π.Σ., τις παραδοσιακές και τις σύγχρονες προσεγγίσεις. Αξιοποιούμε τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσεις, τις ιστορικές πηγές καθώς και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Η επιλογή της μορφής και της μεθόδου διδασκαλίας σχετίζεται με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, καθώς και με τις ιδιαιτερότητες της διδακτικής ενότητας.
Τα μέσα που χρησιμοποιούμε κατά τη διδακτική διαδικασία στοχεύουν στην αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών μας και στην ουσιαστικότερη συμμετοχή τους στη διαδικασία της διδασκαλίας. Πέρα από το σχολικό εγχειρίδιο, γίνεται χρήση οργανωμένων φυλλαδίων και άλλων μέσων και τεχνικών, όπως:
- σχεδιαγράμματα
- χρονολογικοί πίνακες
- χάρτες
- χρήση διαδραστικού πίνακα
Έχουμε, επίσης, σχεδιάσει και το καινοτόμο Πρόγραμμα Βιωματικής Μάθησης «Σελίδες της Ελληνικής Ιστορίας», όπου αναπτύσσεται σύμφωνα με τις αρχές της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης: κάθε συγκεκριμένο θέμα εξετάζεται από πολλές οπτικές γωνίες και διάφορα επιστημονικά πεδία, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργούνται μια σειρά από δεξιότητες, στάσεις και αξίες ζωής. Τα διακριτά μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος (Ιστορία, Ελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Γεωγραφία, Πληροφορική κ.ά.) συνεισφέρουν στην προσέγγιση του εξεταζόμενου θέματος, δίδοντας τη δυνατότητα σε μαθητές και δασκάλους να το εξετάζουν πολύπλευρα μέσα από εικαστικές, μουσικές, λαογραφικές, ανθρωπολογικές, γλωσσικές, μαθηματικές ή και γεωγραφικές «διαδρομές».