Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
Φιλολογικά Μαθήματα
Τα φιλολογικά μαθήματα κατέχουν σημαντική θέση στην εκπαιδευτική φιλοσοφία και εκπαιδευτική διαδικασία των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα και τούτο διότι τα φιλολογικά μαθήματα συνδέονται προνομιακά με την σε βάθος πνευματική καλλιέργεια των μαθητών μας και τη συνειδητοποίηση από μέρους τους των χαρακτηριστικών της ελληνικής πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας. Ειδικότερα, οι διδακτικοί μας στόχοι συνδέονται:
Όσον αφορά τους βασικούς διδακτικούς άξονες των φροντιστηριακών μας μαθημάτων, αυτοί είναι δύο:
Ενδεικτικές δράσεις, πέραν των ορίων του αναλυτικού προγράμματος, που ενισχύουν, μέσω διαφορετικών διαδρομών, τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και την εκφορά δημόσιου λόγου των μαθητών μας, είναι οι εξής:
Μάθημα Θρησκευτικών
Η σύγχρονη παιδεία, και κυρίως το μάθημα των Θρησκευτικών, θα πρέπει να τονίζει συνεχώς στους μαθητές πως η καλλιέργεια της σκέψης και του νου, έχει άμεση επίδραση στις πράξεις μας, καθώς νους και πράξη είναι αλληλένδετα.
Το μάθημα πρέπει να τονίζει συνεχώς τη δύναμη και την προσφορά της ελληνικής γλώσσας, όχι μόνο γιατί οι Πατέρες της Εκκλησίας χρησιμοποίησαν την ελληνική φιλοσοφική ορολογία για να εκφράσουν το περιεχόμενο της Αγίας Γραφής, αλλά και γιατί η γλώσσα, ο λόγος (= πράξη) είναι αλληλένδετη με τα μυαλό μας. Άνθρωποι χωρίς γραμματικές γνώσεις, αλλά με συγκροτημένη σκέψη από την εμπειρία της ζωής, εκφράζονται πολύ σωστά και γλαφυρά, ακριβώς γιατί ξέρουν τι λένε. Η σοβαρότητα στο λόγο τους, δηλώνει και σοβαρότητα στη σκέψη και στην προσωπικότητα τους. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός πως η εξάσκηση και η καλλιέργεια του νου, μέσω των θεολογικών κειμένων και όρων,βοηθά τον μαθητή να ακονίζει το μυαλό του, αλλά και να κατευθύνει σωστά τις πράξεις του.
Επιπλέον, το μάθημα των Θρησκευτικών βοηθάει στην άρση των προκαταλήψεων, επικουρεί στην κατανόηση των διαφορετικών αντιλήψεων και δογμάτων και γενικά προβάλλει την εικόνα του «προσώπου» ως τρόπο ειρηνικής συνύπαρξης, σε ένα κόσμο που κυριαρχεί η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός.
Στο παραπάνω πλαίσιο, το μάθημα των Θρησκευτικών θα βοηθήσει τους μαθητές μας, όχι μόνο να μάθουν τη βυζαντινή θεολογία και να καλλιεργήσουν την ελληνική γλώσσα – επιτακτική ανάγκη της σύγχρονης παιδείας – αλλά και να εναρμονίζουν σωστά τη θεωρία με την πράξη καλλιεργώντας στη ζωή τους το διάλογο, τη γνώση, την παιδεία και τον πολιτισμό.
Τα φιλολογικά μαθήματα κατέχουν σημαντική θέση στην εκπαιδευτική φιλοσοφία και εκπαιδευτική διαδικασία των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα και τούτο διότι τα φιλολογικά μαθήματα συνδέονται προνομιακά με την σε βάθος πνευματική καλλιέργεια των μαθητών μας και τη συνειδητοποίηση από μέρους τους των χαρακτηριστικών της ελληνικής πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας. Ειδικότερα, οι διδακτικοί μας στόχοι συνδέονται:
- Με την έμφαση στη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας και τη γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών μας,
- Με τη σωστή θεώρηση της ιστορίας και του πολιτισμού, τόσο του δικού μας λαού όσο και των υπολοίπων,
- Με τη μελέτη και την ερμηνευτική προσέγγιση λογοτεχνικών κειμένων, συμβάλλοντας κατ' αυτόν τον τρόπο στην αισθητική καλλιέργεια και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης των μαθητών μας.
Όσον αφορά τους βασικούς διδακτικούς άξονες των φροντιστηριακών μας μαθημάτων, αυτοί είναι δύο:
- Εμβάθυνση στην ύλη Γραμματικής και Συντακτικού στα Αρχαία Ελληνικά και στα Λατινικά, και συστηματική προσέγγιση άγνωστων κειμένων στα Αρχαία Ελληνικά
- Πλουραλισμός κειμένων (διαφορετικής οπτικής γωνίας και εκφραστικής διαχείρισης) στην προσέγγιση των θεματικών ενοτήτων της Νεοελληνικής Γλώσσας και των τριών τάξεων του Λυκείου.
Ενδεικτικές δράσεις, πέραν των ορίων του αναλυτικού προγράμματος, που ενισχύουν, μέσω διαφορετικών διαδρομών, τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και την εκφορά δημόσιου λόγου των μαθητών μας, είναι οι εξής:
- Η προετοιμασία για τη συμμετοχή τους σε μαθητικά συνέδρια και διαγωνισμούς,
- Ο κύκλος σεμιναριακών μαθημάτων «Σταθμοί στην Ιστορία της Ευρώπης», που έχει ως στόχο να εξοικειωθούν οι μαθητές με σημαντικά γεγονότα-σταθμούς της ευρωπαϊκής ιστορίας, μέσα από το πρίσμα της ιστορίας, της κοινωνιολογίας, της λογοτεχνίας αλλά και της γλώσσας.
- Το «Λογοτεχνικό Εργαστήριο», στο οποίο συζητάμε ζητήματα μυθοπλαστικής αφήγησης και ποιητικού ύφους και προσφέρει σε όσα παιδιά το επιθυμούν τη δυνατότητα να συγγράψουν ένα λογοτεχνικό κείμενο, έχοντας τη στήριξη στην ουσία ενός επιμελητή, που τους καθοδηγεί σε καίρια σημεία της συγγραφικής διαδικασίας.
Μάθημα Θρησκευτικών
Η σύγχρονη παιδεία, και κυρίως το μάθημα των Θρησκευτικών, θα πρέπει να τονίζει συνεχώς στους μαθητές πως η καλλιέργεια της σκέψης και του νου, έχει άμεση επίδραση στις πράξεις μας, καθώς νους και πράξη είναι αλληλένδετα.
Το μάθημα πρέπει να τονίζει συνεχώς τη δύναμη και την προσφορά της ελληνικής γλώσσας, όχι μόνο γιατί οι Πατέρες της Εκκλησίας χρησιμοποίησαν την ελληνική φιλοσοφική ορολογία για να εκφράσουν το περιεχόμενο της Αγίας Γραφής, αλλά και γιατί η γλώσσα, ο λόγος (= πράξη) είναι αλληλένδετη με τα μυαλό μας. Άνθρωποι χωρίς γραμματικές γνώσεις, αλλά με συγκροτημένη σκέψη από την εμπειρία της ζωής, εκφράζονται πολύ σωστά και γλαφυρά, ακριβώς γιατί ξέρουν τι λένε. Η σοβαρότητα στο λόγο τους, δηλώνει και σοβαρότητα στη σκέψη και στην προσωπικότητα τους. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός πως η εξάσκηση και η καλλιέργεια του νου, μέσω των θεολογικών κειμένων και όρων,βοηθά τον μαθητή να ακονίζει το μυαλό του, αλλά και να κατευθύνει σωστά τις πράξεις του.
Επιπλέον, το μάθημα των Θρησκευτικών βοηθάει στην άρση των προκαταλήψεων, επικουρεί στην κατανόηση των διαφορετικών αντιλήψεων και δογμάτων και γενικά προβάλλει την εικόνα του «προσώπου» ως τρόπο ειρηνικής συνύπαρξης, σε ένα κόσμο που κυριαρχεί η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός.
Στο παραπάνω πλαίσιο, το μάθημα των Θρησκευτικών θα βοηθήσει τους μαθητές μας, όχι μόνο να μάθουν τη βυζαντινή θεολογία και να καλλιεργήσουν την ελληνική γλώσσα – επιτακτική ανάγκη της σύγχρονης παιδείας – αλλά και να εναρμονίζουν σωστά τη θεωρία με την πράξη καλλιεργώντας στη ζωή τους το διάλογο, τη γνώση, την παιδεία και τον πολιτισμό.