Τμήμα Αισθητικής Αγωγής
Τα Εκπαιδευτήρια Γείτονα έχουν αναπτύξει προγράμματα Αισθητικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης με στόχο να οδηγήσουν τους μαθητές / τριες σε μια γνωστική και συναισθηματική σχέση με το χώρο των τεχνών.
Μέσα από το βιωματικό χαρακτήρα τους, τα προγράμματα αυτά δίνουν τη δυνατότητα στο παιδί να εκφραστεί προσωπικά, να μυηθεί στη συνεργασία και την επικοινωνία. Να φτάνει σε επίπεδο «δημιουργίας»… εκεί που δεν αφομοιώνει μόνο, αλλά εκφράζεται, μιμείται και χαίρεται, γνωρίζει και μαθαίνει να επιλέγει, ξεναγείται στον κόσμο των τεχνών και συγκροτεί το δικό του κόσμο.
Τα προγράμματα Αισθητικής Αγωγής των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα αποζητούν την ευχαρίστηση μέσα από τη γνώση, αξιοποιούν τη φυσική περιέργεια του παιδιού, προβάλλουν τη δημιουργικότητα του, καλλιεργούν την κρίση του και βοηθούν στη συγκρότηση της προσωπικότητάς του.
Μουσική
Το μάθημα της Μουσικής, το οποίο διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα σε κάθε τάξη του Γυμνασίου, δίνει έμφαση στους παρακάτω στόχους:
Το μάθημα, το οποίο διδάσκεται σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες με πλήρη μουσικό εξοπλισμό (ατομικά μουσικά όργανα τάξης, πιάνο, κιθάρα, CD Player, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, βιντεοπροβολέα) προωθεί την εργαστηριακή και ενεργητική μάθηση, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Έτσι, τα παιδιά αποκτούν δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης, φωνητικές, συναισθηματικής έκφρασης, αλλά και γνώσεις σε βασικές μουσικές έννοιες, στυλ, εποχές και καλλιτέχνες. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη διαθεματική προσέγγιση του μαθήματος κυρίως μέσω δημιουργικών εργασιών, τις οποίες παρουσιάζουν στην τάξη με ποικιλία στο θέμα και στον τρόπο εργασίας.
Τέλος, αξιοποιώντας τις αρχές της βιωματικής μάθησης παράλληλα με την ύλη του αναλυτικού προγράμματος, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα της πόλης τους μέσω συγκεκριμένων δράσεων και προγραμμάτων, οι οποίες περιλαμβάνουν είτε επισκέψεις σε μουσικούς χώρους είτε φιλοξενώντας σημαντικούς καλλιτέχνες εντός του σχολείου.
Εικαστικά
«Αν τα παιδιά μπορούσαν να ανακαλύψουν τη δύναμη των οπτικών μορφών μόνο με την πείρα τους , χωρίς καθοδήγηση, δεν θα ήταν ανάγκη να διδάσκεται η τέχνη στο σχολείο» Laura H. Chapman.
Στο μάθημα των καλλιτεχνικών ο μαθητής ενθαρρύνεται στο να αποσαφηνίσει και να εκφράσει τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις αντιλήψεις του.
Μέσα από το παιχνίδι με τα σχήματα, τα διαφορετικά υλικά, τις εικόνες, αναπτύσσει δεξιότητες, γίνεται δημιουργικός, μαθαίνοντας να χρησιμοποιεί τη φαντασία , την άμεση παρατήρηση, τη μνήμη.
Μαθαίνει να βλέπει και να ανακαλύπτει την ομορφιά που υπάρχει γύρω του. Τα χρώματα, τις φόρμες, τις υφές, τους ρυθμούς της φύσης και της ζωής. Αποκτά καλλιτεχνική παιδεία και άποψη.
Οι ομαδικές εργασίες έρχονται για να αναπτύξουν το πνεύμα συνεργασίας, ομαδικότητας και άμιλλας μεταξύ των μαθητών. Χρησιμοποιούν τη θεματολογία της τέχνης ως μέσο ευαισθητοποίησης σε κοινωνικά θέματα και προβλήματα.
Τα παιδιά αντιλαμβάνονται και περιγράφουν την τέχνη, εξετάζουν τα έργα τέχνης, κρίνουν μέσα από μια διαρκή έρευνα και μελέτη πάνω στους καλλιτέχνες και το έργο τους, εκφράζοντας τη δική τους άποψη.
Τέχνη – μέσο έκφρασης, χαράς, λύπης, δημιουργίας, γνώσης, πολιτισμού. Στο σχολείο μας ο πολιτισμός είναι πηγή έμπνευσης και ζωής και η πολιτιστική κληρονομιά μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά.
Θέατρο
Μέσα από το Θεατρικό Εργαστήρι τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μια τέχνη σύνθετης δημιουργίας. Το θέατρο δεν είναι έργο του ενός. Ευνοεί την καλλιτεχνική ομαδικότητα στην οποία συνυπάρχουν σχεδόν όλες οι τέχνες.
Το Θέατρο δημιουργεί ένα θεωρητικό και πρακτικό πεδίο γνωριμίας των μαθητών με τη λογοτεχνία, την υποκριτική, τη μουσική, το χορό, τα εικαστικά. Στο πλαίσιο αυτών των δραστηριοτήτων όχι μόνο θα μάθουν αλλά και θα εφαρμόσουν τη γνώση που θα αποκτήσουν μέσα από την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων. Οι μαθητές θα αναγνώσουν και θα αναλύσουν θεατρικά κείμενα, θα αναλάβουν ρόλους ασκώντας λόγο και συναίσθημα, θα σχεδιάσουν τα κοστούμια και τα σκηνικά.
Μέσα από τη δυναμική της θεατρικής ομάδας θα αναπτύξουν το αίσθημα της επικοινωνίας, της πειθαρχίας και με αυτά ως οδηγό θα ανακαλύψουν και θα ολοκληρώσουν νέες πτυχές της προσωπικότητας τους.
Μέσα από το βιωματικό χαρακτήρα τους, τα προγράμματα αυτά δίνουν τη δυνατότητα στο παιδί να εκφραστεί προσωπικά, να μυηθεί στη συνεργασία και την επικοινωνία. Να φτάνει σε επίπεδο «δημιουργίας»… εκεί που δεν αφομοιώνει μόνο, αλλά εκφράζεται, μιμείται και χαίρεται, γνωρίζει και μαθαίνει να επιλέγει, ξεναγείται στον κόσμο των τεχνών και συγκροτεί το δικό του κόσμο.
Τα προγράμματα Αισθητικής Αγωγής των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα αποζητούν την ευχαρίστηση μέσα από τη γνώση, αξιοποιούν τη φυσική περιέργεια του παιδιού, προβάλλουν τη δημιουργικότητα του, καλλιεργούν την κρίση του και βοηθούν στη συγκρότηση της προσωπικότητάς του.
Μουσική
Το μάθημα της Μουσικής, το οποίο διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα σε κάθε τάξη του Γυμνασίου, δίνει έμφαση στους παρακάτω στόχους:
- Ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή (πνευματική, συναισθηματική, ψυχοκινητική),
- Αισθητική καλλιέργεια και απόλαυση, αγάπη για τη μουσική και το ωραίο,
- Κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών μέσω της συνεργασίας και συναναστροφής με τα άλλα άτομα κατά τη διάρκεια των μουσικών εμπειριών,
- Ευαισθητοποίηση για τον πολιτισμό άλλων λαών αλλά και την πολιτιστική παράδοση και κληρονομιά του τόπου μας.
Το μάθημα, το οποίο διδάσκεται σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες με πλήρη μουσικό εξοπλισμό (ατομικά μουσικά όργανα τάξης, πιάνο, κιθάρα, CD Player, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, βιντεοπροβολέα) προωθεί την εργαστηριακή και ενεργητική μάθηση, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Έτσι, τα παιδιά αποκτούν δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης, φωνητικές, συναισθηματικής έκφρασης, αλλά και γνώσεις σε βασικές μουσικές έννοιες, στυλ, εποχές και καλλιτέχνες. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη διαθεματική προσέγγιση του μαθήματος κυρίως μέσω δημιουργικών εργασιών, τις οποίες παρουσιάζουν στην τάξη με ποικιλία στο θέμα και στον τρόπο εργασίας.
Τέλος, αξιοποιώντας τις αρχές της βιωματικής μάθησης παράλληλα με την ύλη του αναλυτικού προγράμματος, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα της πόλης τους μέσω συγκεκριμένων δράσεων και προγραμμάτων, οι οποίες περιλαμβάνουν είτε επισκέψεις σε μουσικούς χώρους είτε φιλοξενώντας σημαντικούς καλλιτέχνες εντός του σχολείου.
Εικαστικά
«Αν τα παιδιά μπορούσαν να ανακαλύψουν τη δύναμη των οπτικών μορφών μόνο με την πείρα τους , χωρίς καθοδήγηση, δεν θα ήταν ανάγκη να διδάσκεται η τέχνη στο σχολείο» Laura H. Chapman.
Στο μάθημα των καλλιτεχνικών ο μαθητής ενθαρρύνεται στο να αποσαφηνίσει και να εκφράσει τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις αντιλήψεις του.
Μέσα από το παιχνίδι με τα σχήματα, τα διαφορετικά υλικά, τις εικόνες, αναπτύσσει δεξιότητες, γίνεται δημιουργικός, μαθαίνοντας να χρησιμοποιεί τη φαντασία , την άμεση παρατήρηση, τη μνήμη.
Μαθαίνει να βλέπει και να ανακαλύπτει την ομορφιά που υπάρχει γύρω του. Τα χρώματα, τις φόρμες, τις υφές, τους ρυθμούς της φύσης και της ζωής. Αποκτά καλλιτεχνική παιδεία και άποψη.
Οι ομαδικές εργασίες έρχονται για να αναπτύξουν το πνεύμα συνεργασίας, ομαδικότητας και άμιλλας μεταξύ των μαθητών. Χρησιμοποιούν τη θεματολογία της τέχνης ως μέσο ευαισθητοποίησης σε κοινωνικά θέματα και προβλήματα.
Τα παιδιά αντιλαμβάνονται και περιγράφουν την τέχνη, εξετάζουν τα έργα τέχνης, κρίνουν μέσα από μια διαρκή έρευνα και μελέτη πάνω στους καλλιτέχνες και το έργο τους, εκφράζοντας τη δική τους άποψη.
Τέχνη – μέσο έκφρασης, χαράς, λύπης, δημιουργίας, γνώσης, πολιτισμού. Στο σχολείο μας ο πολιτισμός είναι πηγή έμπνευσης και ζωής και η πολιτιστική κληρονομιά μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά.
Θέατρο
Μέσα από το Θεατρικό Εργαστήρι τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μια τέχνη σύνθετης δημιουργίας. Το θέατρο δεν είναι έργο του ενός. Ευνοεί την καλλιτεχνική ομαδικότητα στην οποία συνυπάρχουν σχεδόν όλες οι τέχνες.
Το Θέατρο δημιουργεί ένα θεωρητικό και πρακτικό πεδίο γνωριμίας των μαθητών με τη λογοτεχνία, την υποκριτική, τη μουσική, το χορό, τα εικαστικά. Στο πλαίσιο αυτών των δραστηριοτήτων όχι μόνο θα μάθουν αλλά και θα εφαρμόσουν τη γνώση που θα αποκτήσουν μέσα από την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων. Οι μαθητές θα αναγνώσουν και θα αναλύσουν θεατρικά κείμενα, θα αναλάβουν ρόλους ασκώντας λόγο και συναίσθημα, θα σχεδιάσουν τα κοστούμια και τα σκηνικά.
Μέσα από τη δυναμική της θεατρικής ομάδας θα αναπτύξουν το αίσθημα της επικοινωνίας, της πειθαρχίας και με αυτά ως οδηγό θα ανακαλύψουν και θα ολοκληρώσουν νέες πτυχές της προσωπικότητας τους.