Μαθητικός Διαγωνισμός Ιστορίας
Συμμετέχοντας στους πανηγυρικούς εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης (1821-2021), τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ προκηρύσσουν τους ακόλουθους διαγωνισμούς:
Α. Ενδοσχολικό διαγωνισμό ζωγραφικής για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου και των τάξεων Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ και Ε΄ Δημοτικού με θέμα:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ - Η καθημερινή ζωή των επαναστατημένων Ελλήνων
ΣΚΕΠΤΙΚΟ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου διαγωνισμού είναι να καλλιεργηθεί, μέσα από το μάθημα των εικαστικών, το ενδιαφέρον των μαθητών για την Ιστορία και ειδικότερα για τα σημαντικά εκείνα γεγονότα που οδήγησαν στη γέννηση του σύγχρονου ελληνικού κράτους και στη διαμόρφωση της ταυτότητάς του. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα:
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Στον διαγωνισμό θα πάρουν μέρος όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες των παραπάνω τάξεων ώστε όλοι να συμμετάσχουν εξίσου στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, να πληροφορηθούν και να κατανοήσουν το νόημα των ιστορικών γεγονότων που οδήγησαν στην απελευθέρωση και στη δημιουργία του ελληνικού κράτους.
Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να λάβουν μέρος μόνο με ένα (1) έργο, το οποίο θα υποβάλουν στον δάσκαλο της τάξης τους έως τις 30 Μαρτίου 2021. Τα έργα θα εκπονηθούν στο σχολείο, στο πλαίσιο του μαθήματος των εικαστικών.
Τα έργα μπορεί να είναι ζωγραφική ή κολάζ και για τη δημιουργία τους μπορούν να αξιοποιηθούν διάφορα υλικά, όπως ξυλομπογιές, μαρκαδόροι και ακουαρέλλες. Ενδεικτικά, οι θεματικές γύρω από τις οποίες μπορούν οι μαθητές να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους είναι:
α. Σκηνές από την καθημερινότητα των κλεφταρματολών της εποχής, σκηνές από μάχες
β. Παραδοσιακές στολές
γ. Χάρτες
δ. Επαναστατικές σημαίες της εποχής
δ. Μορφές ηρώων
Ειδική επιτροπή, στην οποία θα συμμετέχουν και γνωστοί εικαστικοί, θα απονείμει τρία βραβεία ανά τάξη. Τα ονόματα των μελών της Επιτροπής θα ανακοινωθούν σύντομα. Τα βραβευμένα έργα θα εκτεθούν.
Β. Ενδοσχολικό διαγωνισμό Ιστορίας για τους μαθητές των τάξεων ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου, με θέμα:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ: Από τη Φιλική Εταιρία στον Καποδίστρια
ΣΚΕΠΤΙΚΟ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου διαγωνισμού είναι να καλλιεργηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών για την Ιστορία και ειδικότερα για τα σημαντικά εκείνα γεγονότα που οδήγησαν στη γέννηση του σύγχρονου ελληνικού κράτους και στη διαμόρφωση της ταυτότητάς του.
Ειδικότερα, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ανταποκρίνεται στους ειδικούς στόχους του μαθήματος της ιστορίας, έτσι όπως αυτοί ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών και ενισχύει την ιστορική γνώση, καθώς στο πλαίσιο του διαγωνισμού οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα:
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει γραπτή εξέταση σε διαφορετικά θέματα ανάλογα με την ηλικία ως εξής:
α. Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού (πρώτη ομάδα) θα διαγωνιστούν πάνω σε ιστορικά θέματα της περιόδου 1814-1830 (από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας έως και τη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια), στα οποία θα περιλαμβάνονται και θέματα από τα βιβλία που έχουν προταθεί για τις φετινές Βιβλιοδρομίες.
β. Οι μαθητές του Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου (δεύτερη ομάδα) θα διαγωνιστούν πάνω σε ιστορικά θέματα της περιόδου 1814-1830 (από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας έως και τη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια). Σε περίπτωση που μαθητής/τρια της Β΄ Λυκείου επιθυμεί να διαγωνιστεί έχει δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό.
Η πρώτη φάση του διαγωνισμού, στην οποία καλούνται να συμμετάσχουν όλοι οι μαθητές των παραπάνω τάξεων των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά και θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
Για την προετοιμασία των μαθητών θα αναρτηθεί ενδεικτική βιβλιογραφία, χρονολόγιο της Επανάστασης και επιπλέον υλικό σε ειδικό χώρο στην ιστοσελίδα του σχολείου.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΦΑΣΕΙΣ – ΒΡΑΒΕΙΑ
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα σε τρεις φάσεις:
Α΄ ΦΑΣΗ: Ιανουάριος 2021: Διαγωνισμός όλων των μαθητών των τάξεων ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄, Β΄ Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου διαδικτυακά, με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Στη φάση αυτή επιτυχόντες θεωρούνται όσοι απαντήσουν σωστά στο 75% των ερωτήσεων και άνω.
Β΄ ΦΑΣΗ: Φεβρουάριος 2021: Διαγωνισμός των επιτυχόντων της α΄ φάσης, σε θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, διαμορφωμένα κατάλληλα και αντίστοιχα για τους μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου.
Τα θέματα θα εξετάζουν τις ιστορικές γνώσεις των μαθητών για τις χρονικές περιόδους και τις θεματικές ενότητες, όπως αυτές ορίζονται στον τίτλο του διαγωνισμού.
Η μορφολογία των θεμάτων μπορεί να ποικίλει: ερωτήσεις Σωστού-Λάθους, ερωτήσεις ανάπτυξης, ερωτήσεις για την αντιμετώπιση των οποίων θα χρειαστεί η αξιοποίηση ιστορικών πηγών, όπως παραθέματα και φωτογραφίες που θα συνοδεύουν τα θέματα κ.λπ.
Γ΄ ΦΑΣΗ: Μάρτιος 2021: Διαγωνισμός με τη μορφή προφορικών ερωτήσεων και αξιολόγηση από ειδική επιτροπή. Στη φάση αυτή θα προκριθούν δέκα (10) από τους μαθητές της δεύτερης φάσης, οι οποίοι θα έχουν συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία στο γραπτό τους. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, ο αριθμός των συμμετεχόντων στην τελική φάση θα αυξηθεί.
Στην τρίτη φάση θα αξιολογηθεί η ιστορική γνώση των μαθητών σε πτυχές των θεμάτων, οι οποίες δεν εξετάσθηκαν κατά τις προηγούμενες φάσεις, ώστε να μην υπάρχει κάλυψη γνωστικών περιοχών. Θα εξετασθεί, επίσης, η ιστορική-κριτική σκέψη. Οι προκριθέντες θα κληθούν, εφόσον είναι εφικτό, ενώπιον επιτροπής και ακροατηρίου να απαντήσουν σε ερωτήσεις που θα τους θέσουν προφορικώς οι απαρτίζοντες την επιτροπή και οι οποίες θα προέρχονται από Τράπεζα Θεμάτων που θα δημιουργηθεί για αυτόν τον σκοπό. Σε περίπτωση που προκύψουν αντικειμενικές δυσκολίες για τη διενέργεια της Γ΄ φάσης του Διαγωνισμού, η Οργανωτική Επιτροπή του Διαγωνισμού έχει το δικαίωμα να επιλέξει τους νικητές από τα καλύτερα γραπτά της β΄ φάσης του Διαγωνισμού.
Θα απονεμηθούν τρία (3) βραβεία και ένας (1) έπαινος στους μαθητές της πρώτης ομάδας (ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄ Γυμνασίου) και τρία βραβεία (3) και τρεις (3) έπαινοι στους μαθητές της δεύτερης ομάδας (Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Α΄ Λυκείου), καθώς και βεβαιώσεις σε όλους τους συμμετέχοντες της Β΄ και Γ΄ φάσης του Διαγωνισμού.
Α. Ενδοσχολικό διαγωνισμό ζωγραφικής για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου και των τάξεων Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ και Ε΄ Δημοτικού με θέμα:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ - Η καθημερινή ζωή των επαναστατημένων Ελλήνων
ΣΚΕΠΤΙΚΟ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου διαγωνισμού είναι να καλλιεργηθεί, μέσα από το μάθημα των εικαστικών, το ενδιαφέρον των μαθητών για την Ιστορία και ειδικότερα για τα σημαντικά εκείνα γεγονότα που οδήγησαν στη γέννηση του σύγχρονου ελληνικού κράτους και στη διαμόρφωση της ταυτότητάς του. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα:
- Να συνδυάσουν την ιστορική γνώση που θα λάβουν στην τάξη τους για την Ελληνική Επανάσταση και να εκφράσουν εικαστικά τις ιδέες και τα συναισθήματα που τους προκαλούν οι αφηγήσεις των δασκάλων τους.
- Να δημιουργήσουν με τη βοήθεια των καθηγητών τους του μαθήματος των εικαστικών έργα πάνω στο θέμα του διαγωνισμού με νόημα και προσωπικό προβληματισμό, χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά και τεχνικές.
- Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους αποτυπώνοντας συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα, πρόσωπα, σκηνές κ.λπ.
- Να μελετήσουν όψεις της καθημερινότητας και να κατανοήσουν καλύτερα το πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο γεννήθηκε η Επανάσταση.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Στον διαγωνισμό θα πάρουν μέρος όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες των παραπάνω τάξεων ώστε όλοι να συμμετάσχουν εξίσου στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, να πληροφορηθούν και να κατανοήσουν το νόημα των ιστορικών γεγονότων που οδήγησαν στην απελευθέρωση και στη δημιουργία του ελληνικού κράτους.
Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να λάβουν μέρος μόνο με ένα (1) έργο, το οποίο θα υποβάλουν στον δάσκαλο της τάξης τους έως τις 30 Μαρτίου 2021. Τα έργα θα εκπονηθούν στο σχολείο, στο πλαίσιο του μαθήματος των εικαστικών.
Τα έργα μπορεί να είναι ζωγραφική ή κολάζ και για τη δημιουργία τους μπορούν να αξιοποιηθούν διάφορα υλικά, όπως ξυλομπογιές, μαρκαδόροι και ακουαρέλλες. Ενδεικτικά, οι θεματικές γύρω από τις οποίες μπορούν οι μαθητές να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους είναι:
α. Σκηνές από την καθημερινότητα των κλεφταρματολών της εποχής, σκηνές από μάχες
β. Παραδοσιακές στολές
γ. Χάρτες
δ. Επαναστατικές σημαίες της εποχής
δ. Μορφές ηρώων
Ειδική επιτροπή, στην οποία θα συμμετέχουν και γνωστοί εικαστικοί, θα απονείμει τρία βραβεία ανά τάξη. Τα ονόματα των μελών της Επιτροπής θα ανακοινωθούν σύντομα. Τα βραβευμένα έργα θα εκτεθούν.
Β. Ενδοσχολικό διαγωνισμό Ιστορίας για τους μαθητές των τάξεων ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου, με θέμα:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ: Από τη Φιλική Εταιρία στον Καποδίστρια
ΣΚΕΠΤΙΚΟ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου διαγωνισμού είναι να καλλιεργηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών για την Ιστορία και ειδικότερα για τα σημαντικά εκείνα γεγονότα που οδήγησαν στη γέννηση του σύγχρονου ελληνικού κράτους και στη διαμόρφωση της ταυτότητάς του.
Ειδικότερα, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ανταποκρίνεται στους ειδικούς στόχους του μαθήματος της ιστορίας, έτσι όπως αυτοί ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών και ενισχύει την ιστορική γνώση, καθώς στο πλαίσιο του διαγωνισμού οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα:
- Να μελετήσουν μια κρίσιμη για την Ελλάδα ιστορική περίοδο, τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και τη γέννηση του νέου κράτους και αυτά σε συσχετισμό με τα παράλληλα διεθνή γεγονότα.
- Να εντοπίζουν, κατά τη μελέτη των ιστορικών γεγονότων ή φαινομένων, αίτια και αποτελέσματα, να συγκρίνουν ιστορικά γεγονότα ή φαινόμενα και να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές.
- Να κατανοήσουν ότι η αξιοπιστία της ιστορικής αφήγησης θεμελιώνεται στην ορθή αξιοποίηση των πηγών και στην κριτική προσέγγισή τους.
- Να εμβαθύνουν στα γεγονότα και να κατανοήσουν την πολυμορφία και τη διαπλοκή των αιτιακών παραγόντων που επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων (π.χ. γιατί υπήρξαν εμφύλιες διαμάχες).
- Να κατανοήσουν ότι η Ιστοριογραφία είναι «ανακατασκευή» του παρελθόντος, ότι βασίζεται σε πηγές, ότι συνιστά επιλεκτική διαδικασία και κατά συνέπεια μπορεί να οδηγεί και σε διαφορετικές οπτικές από τους ιστορικούς.
- Να διερευνήσουν κατά πόσο η Ελληνική Επανάσταση ή επιμέρους περιστατικά της (π.χ. Μεσολόγγι) διαμόρφωσαν τη μετέπειτα κοσμοαντίληψη των Ελλήνων και κατά πόσο μπορούν σήμερα να αποτελούν πηγή αξιών για τον σύγχρονο ελληνισμό.
- Να αναπτύξουν θετική στάση για την ανάγκη συμμετοχής τους στο ιστορικό γίγνεσθαι.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει γραπτή εξέταση σε διαφορετικά θέματα ανάλογα με την ηλικία ως εξής:
α. Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού (πρώτη ομάδα) θα διαγωνιστούν πάνω σε ιστορικά θέματα της περιόδου 1814-1830 (από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας έως και τη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια), στα οποία θα περιλαμβάνονται και θέματα από τα βιβλία που έχουν προταθεί για τις φετινές Βιβλιοδρομίες.
β. Οι μαθητές του Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου (δεύτερη ομάδα) θα διαγωνιστούν πάνω σε ιστορικά θέματα της περιόδου 1814-1830 (από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας έως και τη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια). Σε περίπτωση που μαθητής/τρια της Β΄ Λυκείου επιθυμεί να διαγωνιστεί έχει δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό.
Η πρώτη φάση του διαγωνισμού, στην οποία καλούνται να συμμετάσχουν όλοι οι μαθητές των παραπάνω τάξεων των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά και θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
Για την προετοιμασία των μαθητών θα αναρτηθεί ενδεικτική βιβλιογραφία, χρονολόγιο της Επανάστασης και επιπλέον υλικό σε ειδικό χώρο στην ιστοσελίδα του σχολείου.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΦΑΣΕΙΣ – ΒΡΑΒΕΙΑ
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα σε τρεις φάσεις:
Α΄ ΦΑΣΗ: Ιανουάριος 2021: Διαγωνισμός όλων των μαθητών των τάξεων ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄, Β΄ Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου διαδικτυακά, με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Στη φάση αυτή επιτυχόντες θεωρούνται όσοι απαντήσουν σωστά στο 75% των ερωτήσεων και άνω.
Β΄ ΦΑΣΗ: Φεβρουάριος 2021: Διαγωνισμός των επιτυχόντων της α΄ φάσης, σε θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, διαμορφωμένα κατάλληλα και αντίστοιχα για τους μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου.
Τα θέματα θα εξετάζουν τις ιστορικές γνώσεις των μαθητών για τις χρονικές περιόδους και τις θεματικές ενότητες, όπως αυτές ορίζονται στον τίτλο του διαγωνισμού.
Η μορφολογία των θεμάτων μπορεί να ποικίλει: ερωτήσεις Σωστού-Λάθους, ερωτήσεις ανάπτυξης, ερωτήσεις για την αντιμετώπιση των οποίων θα χρειαστεί η αξιοποίηση ιστορικών πηγών, όπως παραθέματα και φωτογραφίες που θα συνοδεύουν τα θέματα κ.λπ.
Γ΄ ΦΑΣΗ: Μάρτιος 2021: Διαγωνισμός με τη μορφή προφορικών ερωτήσεων και αξιολόγηση από ειδική επιτροπή. Στη φάση αυτή θα προκριθούν δέκα (10) από τους μαθητές της δεύτερης φάσης, οι οποίοι θα έχουν συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία στο γραπτό τους. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, ο αριθμός των συμμετεχόντων στην τελική φάση θα αυξηθεί.
Στην τρίτη φάση θα αξιολογηθεί η ιστορική γνώση των μαθητών σε πτυχές των θεμάτων, οι οποίες δεν εξετάσθηκαν κατά τις προηγούμενες φάσεις, ώστε να μην υπάρχει κάλυψη γνωστικών περιοχών. Θα εξετασθεί, επίσης, η ιστορική-κριτική σκέψη. Οι προκριθέντες θα κληθούν, εφόσον είναι εφικτό, ενώπιον επιτροπής και ακροατηρίου να απαντήσουν σε ερωτήσεις που θα τους θέσουν προφορικώς οι απαρτίζοντες την επιτροπή και οι οποίες θα προέρχονται από Τράπεζα Θεμάτων που θα δημιουργηθεί για αυτόν τον σκοπό. Σε περίπτωση που προκύψουν αντικειμενικές δυσκολίες για τη διενέργεια της Γ΄ φάσης του Διαγωνισμού, η Οργανωτική Επιτροπή του Διαγωνισμού έχει το δικαίωμα να επιλέξει τους νικητές από τα καλύτερα γραπτά της β΄ φάσης του Διαγωνισμού.
Θα απονεμηθούν τρία (3) βραβεία και ένας (1) έπαινος στους μαθητές της πρώτης ομάδας (ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄ Γυμνασίου) και τρία βραβεία (3) και τρεις (3) έπαινοι στους μαθητές της δεύτερης ομάδας (Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Α΄ Λυκείου), καθώς και βεβαιώσεις σε όλους τους συμμετέχοντες της Β΄ και Γ΄ φάσης του Διαγωνισμού.