Αξιολόγηση πηγών
Οι μαθητές του IBDP, κατά την διάρκεια του πρώτου έτους σπουδών, επισκέπτονται την σχολική βιβλιοθήκη ώστε να συμβουλευτούν το προσωπικό της βιβλιοθήκης σε θέματα που αφορούν την αξιοπιστία των πηγών πληροφόρησης του διαδικτύου και πως να αξιολογούν την πληροφορία που αυτές παρέχουν.
Μερικά από τα ζητήματα που πρέπει να συζητήσουν οι μαθητές είναι:
Ποιες είναι οι ενδείξεις που μπορούν να μας δημιουργήσουν υποψίες, σχετικά με την αξιοπιστία ενός κειμένου ή ενός συγγραφέα; Ποια είναι να τα σημάδια που θα μας κάνουν να εμπιστευτούμε μια σελίδα;
Ένας καλός οδηγός για να αποφανθούμε εάν μια ιστοσελίδα είναι αξιόπιστη, είναι να εξετάσουμε τα παρακάτω ζητήματα:
Μια ακόμα μέθοδος αξιολόγησης πηγών πληροφορίας είναι το CRAAP test, ένα ακρωνύμιο για τους όρους Currency (Επικαιρότητα), Relevance (Σχετικότητα), Authority (Αυθεντικότητα), Accuracy (Ακρίβεια), και Purpose (Σκοπό). Με βάση το test αυτό, οι βασικές ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε για να καταλήξουμε στην αξιοπιστία μιας πηγής είναι οι ακόλουθες:
Currency: Ποιο είναι το χρονικό πλαίσιο διάχυσης της πληροφορίας. Πότε δημοσιεύτηκε ή ανανεώθηκε τελευταία φορά;
Relevance: Πώς η πληροφορία ταιριάζει στις δικές σας πληροφοριακές ανάγκες; Είναι ο τρόπος γραφής κατάλληλος για εσάς;
Authority: Ποια είναι η πηγή της πληροφορίας; Έχει ο συγγραφέας τα προσόντα να γράφει για το συγκεκριμένο θέμα;
Accuracy: Είναι η πληροφορία σωστή και αξιόπιστη; Υποστηρίζεται από ευρήματα, αποδείξεις, παρατηρήσεις ή άλλες σημειώσεις;
Purpose: Ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης της πληροφορίας; Είναι η συγκεκριμένη πληροφορία γεγονός, γνώμη, προπαγάνδα, που πιθανώς εκφράζει πολιτική, προσωπική, θρησκευτική ή άλλη ιδεολογική προκατάληψη;
Μερικά από τα ζητήματα που πρέπει να συζητήσουν οι μαθητές είναι:
Ποιες είναι οι ενδείξεις που μπορούν να μας δημιουργήσουν υποψίες, σχετικά με την αξιοπιστία ενός κειμένου ή ενός συγγραφέα; Ποια είναι να τα σημάδια που θα μας κάνουν να εμπιστευτούμε μια σελίδα;
Ένας καλός οδηγός για να αποφανθούμε εάν μια ιστοσελίδα είναι αξιόπιστη, είναι να εξετάσουμε τα παρακάτω ζητήματα:
- Περιηγηθείτε σε ολόκληρη την ιστοσελίδα, εξετάζοντας τις πληροφορίες του About, Contact, Work, κ.α.
- Διαβάστε πέρα από τους τίτλους. Αθέμιτα, οι τίτλοι ειδήσεων τείνουν να παραπλανούν το κοινό, με στόχο ο χρήστης να επισκεφτεί την σελίδα.
- Ελέγξτε τις πληροφορίες για τους συγγραφείς. Είναι πραγματικοί, αξιόπιστοι, αντικειμενικοί;
- Επισκεφτείτε ορισμένους από τους συνδέσμους που πιθανώς περιέχονται στο κείμενο και δείτε εάν οδηγούν σε άλλα αξιόπιστα site.
- Διαβάστε σχόλια και κριτικές από άλλους χρήστες, καθώς μπορεί να σας φανούν χρήσιμα.
- Εξετάστε λεπτομέρειες όπως ημερομηνίες και εικόνες. Πολλές φορές μια ιστορία μπορεί να είναι παλιά ή να παρουσιάζεται με παραπλανητικές εικόνες.
- Σκεφτείτε τις δικές σας προκαταλήψεις, εάν δηλαδή τα πιστεύω σας επηρεάζουν αρνητικά την κρίση σας.
- Για το ίδιο θέμα, προσπαθήστε να επισκεφτείτε και άλλες ιστοσελίδες, ώστε να διαμορφώσετε μια σφαιρική άποψη.
- Εάν έχετε αμφιβολία για μια εικόνα, μπορείτε να διαπιστώσετε την πηγή της με την χρήση της υπηρεσίας reverse image search, που παρέχεται από την Google.
Μια ακόμα μέθοδος αξιολόγησης πηγών πληροφορίας είναι το CRAAP test, ένα ακρωνύμιο για τους όρους Currency (Επικαιρότητα), Relevance (Σχετικότητα), Authority (Αυθεντικότητα), Accuracy (Ακρίβεια), και Purpose (Σκοπό). Με βάση το test αυτό, οι βασικές ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε για να καταλήξουμε στην αξιοπιστία μιας πηγής είναι οι ακόλουθες:
Currency: Ποιο είναι το χρονικό πλαίσιο διάχυσης της πληροφορίας. Πότε δημοσιεύτηκε ή ανανεώθηκε τελευταία φορά;
Relevance: Πώς η πληροφορία ταιριάζει στις δικές σας πληροφοριακές ανάγκες; Είναι ο τρόπος γραφής κατάλληλος για εσάς;
Authority: Ποια είναι η πηγή της πληροφορίας; Έχει ο συγγραφέας τα προσόντα να γράφει για το συγκεκριμένο θέμα;
Accuracy: Είναι η πληροφορία σωστή και αξιόπιστη; Υποστηρίζεται από ευρήματα, αποδείξεις, παρατηρήσεις ή άλλες σημειώσεις;
Purpose: Ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης της πληροφορίας; Είναι η συγκεκριμένη πληροφορία γεγονός, γνώμη, προπαγάνδα, που πιθανώς εκφράζει πολιτική, προσωπική, θρησκευτική ή άλλη ιδεολογική προκατάληψη;