ΕΙΠΑΝ για τις Βιβλιοδρομίες
Οι Βιβλιοδρομίες που έχουν καθιερώσει τα Εκπαιδευτήρια Γείτονα αποτελούν ένα θεσμό που πραγματικά θα άξιζε να βρει μιμητές σε όλη την εκπαίδευση. Ο αδιαμφισβήτητα παιδαγωγικός χαρακτήρας της λογοτεχνίας λειτουργεί μέσα από τις Βιβλιοδρομίες, καλλιεργώντας τόσο το γλωσσικό αισθητήριο όσο και τη γενικότερη κουλτούρα των μικρών μαθητών ενώ παράλληλα αναπτύσσεται και η ευγενής άμιλλα.
Η πρωτοβουλία το θέμα των περασμένων Βιβλιοδρομιών να είναι η Μικρασιατική Καταστροφή είναι εξαιρετικά αξιέπαινη. Μέσα από το πλαίσιο του
συγκεκριμένου θεσμού οι μαθητές μπόρεσαν να έρθουν σε άμεση επαφή με μία ιστορική περίοδο ιδιαίτερα τραυματική όσο και σημαντική για την πατρίδα μας, με τρόπο που υπερβαίνει τις δυσκολίες που συχνά παρουσιάζονται από την καθιερωμένη διδασκαλία της Ιστορίας.
Ευχόμαστε λοιπόν από καρδιάς τα εκπαιδευτήρια Γείτονας να συνεχίσουν και για τα επόμενα χρόνια να λειτουργούν το συγκεκριμένο θεσμό και ευελπιστούμε και ο υπόλοιπος εκπαιδευτικός κόσμος να ακολουθήσει το παράδειγμά τους. Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους νικητές αλλά και όλους όσοι συμμετείχαν.
Η πρωτοβουλία το θέμα των περασμένων Βιβλιοδρομιών να είναι η Μικρασιατική Καταστροφή είναι εξαιρετικά αξιέπαινη. Μέσα από το πλαίσιο του
συγκεκριμένου θεσμού οι μαθητές μπόρεσαν να έρθουν σε άμεση επαφή με μία ιστορική περίοδο ιδιαίτερα τραυματική όσο και σημαντική για την πατρίδα μας, με τρόπο που υπερβαίνει τις δυσκολίες που συχνά παρουσιάζονται από την καθιερωμένη διδασκαλία της Ιστορίας.
Ευχόμαστε λοιπόν από καρδιάς τα εκπαιδευτήρια Γείτονας να συνεχίσουν και για τα επόμενα χρόνια να λειτουργούν το συγκεκριμένο θεσμό και ευελπιστούμε και ο υπόλοιπος εκπαιδευτικός κόσμος να ακολουθήσει το παράδειγμά τους. Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους νικητές αλλά και όλους όσοι συμμετείχαν.
"Οι Βιβλιοδρομίες ανοίγουν δρόμους στο συναίσθημα και τη σκέψη"
Tης ΑΝΤΑΣ ΚΑΤΣΙΚΗ-ΓΚΙΒΑΛΟΥ Ομότιμης Καθηγήτριας Ελληνικής Φιλολογίας ΕΚΠΑ Τα Εκπαιδευτήρια Γείτονα επί 24 χρόνια υπηρετούν τον θεσμό των Βιβλιοδρομιών, παρακινώντας όχι μόνο τους μαθητές του σχολείου αυτού αλλά και μαθητές άλλων σχολείων της Ελλάδας , της Κύπρου και άλλων χωρών να διαβάσουν βιβλία που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα τους, ενώ συνάμα ανοίγουν νέους δρόμους στο συναίσθημα και στην σκέψη, στην αισθητική και γλωσσική τους καλλιέργεια, στην κοινωνική και πολιτισμική τους ευαισθησία. |
Το 2022 οι μαθητές και οι μαθήτριες που έλαβαν μέρος ασχολήθηκαν με βιβλία που αναφέρονταν στην Μικρασιατική Καταστροφή. Η ενασχόληση με τα σχετικά βιβλία προκάλεσε το ενδιαφέρον των μαθητών και των μαθητριών για ένα από τα συγκλονιστικότερα γεγονότα και περιόδους της νεότερης ελληνικής ιστορίας με την οποία δεν ασχολούνται ιδιαίτερα στο μάθημα της ιστορίας.
Γενικότερα όμως οι Βιβλιοδρομίες, με τα, πάντα ενδιαφέροντα, θέματα που επιλέγουν οι υπεύθυνοι του προγράμματος αυτού, δημιουργούν όχι παθητικούς αλλά ενεργητικούς και κριτικούς αναγνώστες. Με τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών, με την ευγενή άμιλλα μεταξύ των ομάδων και των σχολείων προωθείται με παιγνιώδη τρόπο και σε ένα κλίμα χαράς και δημιουργικότητας η αγάπη για το εξωσχολικό διάβασμα.
Θερμά συγχαρητήρια στον Γενικό Διευθυντή των σχολείων κ Ελευθέριο Γείτονα, στους υπεύθυνους των «Βιβλιοδρομιών» για τη συνέχιση του θεσμού αυτού και εύχομαι από καρδιάς «καλή συνέχεια».
Γενικότερα όμως οι Βιβλιοδρομίες, με τα, πάντα ενδιαφέροντα, θέματα που επιλέγουν οι υπεύθυνοι του προγράμματος αυτού, δημιουργούν όχι παθητικούς αλλά ενεργητικούς και κριτικούς αναγνώστες. Με τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών, με την ευγενή άμιλλα μεταξύ των ομάδων και των σχολείων προωθείται με παιγνιώδη τρόπο και σε ένα κλίμα χαράς και δημιουργικότητας η αγάπη για το εξωσχολικό διάβασμα.
Θερμά συγχαρητήρια στον Γενικό Διευθυντή των σχολείων κ Ελευθέριο Γείτονα, στους υπεύθυνους των «Βιβλιοδρομιών» για τη συνέχιση του θεσμού αυτού και εύχομαι από καρδιάς «καλή συνέχεια».
Ευχαριστηριακή πανδαισία οι Βιβλιοδρομίες
Toυ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΓΕΙΤΟΝΑ Γενικού Διευθυντή Εκπαιδευτηρίων Γείτονα Οι ημέρες διεξαγωγής των Βιβλιοδρομιών και απονομής των Βραβείων στους νικητές αποτελούν για μένα και τους συνεργάτες μου ημέρες ευχαριστίας και προσευχής. Και αισθάνομαι αυτή την ευχαριστηριακή πανδαισία, διότι με τις Βιβλιοδρομίες εξασφαλίζονται για τα παιδιά μας συνθήκες: |
- Δροσοβόλου πνευματικής εγρήγορσης
- Ανατροφοδοτούμενου εμπλουτισμού των γνώσεων
- Ανάπτυξης του προφορικού και γραπτού λόγου και της ικανότητας κατανόησης κειμένων
Τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ διαμορφώνουν τα προγράμματά τους με βάση την εκπαιδευτική φιλοσοφία: «Διαπαιδαγωγούμε τον ελεύθερο Έλληνα των ανοιχτών οριζόντων ευρωπαϊκών και οικουμενικών. Τη φιλοσοφία αυτή την έχουμε ενστερνιστεί τόσο οι διδάσκοντες όσο και οι μαθητές μας και οι γονείς τους. Γι’ αυτό διακηρύττουμε ότι είμαστε: «Σχολείο με Ελληνοκεντρική δυναμική, ευρωπαϊκή διάσταση και παγκόσμια προοπτική».
Τις αξιακές αυτές θέσεις τις διακονούμε και τις ενισχύουμε με μια σειρά πρωτοποριακών και καινοτόμων προγραμμάτων. Και τα προγράμματα αυτά είναι:
- Οι Μαθητικοί Αγώνες Αρχαίου Θεάτρου
- Οι Εμπειρίες Συγκομιδής Καρπών
- Οι Λογοτεχνικές Περιπλανήσεις
- Η προκήρυξη διαγωνισμών στους τομείς:
- Του Γραπτού Λόγου (πεζού και ποιητικού στην Ελληνική, Αγγλική, Γαλλική και Γερμανική γλώσσα)
- Της Ρητορικής
- Των Μαθηματικών
- Των Φυσικών Επιστημών
- Της Χημείας και της Βιολογίας
- Της Πληροφορικής
- Της Ρομποτικής
- Του Προγράμματος Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας (ΠΡ.Α.ΕΡ.ΕΜ)
Αξίζει να επισημάνω ότι τα Βραβεία τα οποία δίνουμε στους μαθητές μας που παρακολουθούν τα Προγράμματα ‘’Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας’’ τυγχάνουν εξαιρετικής αναγνώρισης, τόσο από τα Πανεπιστήμια της Ευρώπης, όσο και από τα Πανεπιστήμια της Αμερικής.
Πέρα από τα παραπάνω προγράμματα έχουμε και τα Προγράμματα ΟΙΚΟΔΕΣΜΟΣ μεταξύ των οποίων εντάσσονται τα:
- ΣΥΝΕΙΔ- ΑΝΑ (Συνειδητοί Αναγνώστες)
- Προσεγγίζοντας την Αρχαία Αθήνα (μια αθηναϊκή οικογένεια τότε και σήμερα)
- Το Γενεαλογικό μου δέντρο
- Καλοκαιρινοί Περιηγητές
- Χριστουγεννιάτικες διακοπές
- Πασχαλινές διακοπές
Αυτή η πολυποίκιλη πανδαισία προγραμμάτων δημιουργεί τις προϋποθέσεις και εξασφαλίζει το γνωστικό υπόβαθρο στους μαθητές μας να διακρίνονται όχι μόνο στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά και στις Εξετάσεις του ΙΒ DP προγράμματος.
Και δια του λόγου του αληθές σας αναφέρω, ότι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 το 43,8% των μαθητών μας επέτυχε επίδοση πάνω από 16.000 μόρια, που σημαίνει την εισαγωγή των μαθητών σε υψηλόβαθμες Σχολές ΑΕΙ.
Επιπλέον οι επιδόσεις των μαθητών μας στις Πανελλαδικές εξετάσεις ανά μάθημα ήταν εξαιρετικές. Η επίδοση των μαθητών των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα ανά μάθημα ήταν κατά μέσο όρο καλύτερη κατά 4,75 μονάδες στην εικοσαβάθμια κλίμακα από τον αντίστοιχο πανελλαδικό μέσο όρο. Το ποσοστό των μαθητών μας που πέτυχε επίδοση από 16 έως 20 ήταν για άλλη μια χρονιά πολύ υψηλό. Για παράδειγμα στο μάθημα της Φυσικής το 50% των μαθητών έγραψε από 16 έως 20 με αντίστοιχο πανελλαδικό ποσοστό 24,9%. Στην Ιστορία το 62,5% των μαθητών μας έγραψε από 16 έως 20, έναντι του 27,4% του πανελλαδικού δείκτη. Στην Οικονομία το 66,7% των μαθητών μας έγραψε από 16 έως 20 έναντι του 35,7% του αντίστοιχου πανελλαδικού δείκτη.
Όσον αναφορά τις Παγκόσμιες Εξετάσεις του ΙB DP. Οι μαθητές των Εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ απόκτησαν δίπλωμα με μέσο όρο βαθμολογίας 35,5 στα 45, έναντι του Παγκόσμιου Δείκτη που ο μέσος όρος απόκτησης του διπλώματος είναι 32 στα 45. Αυτή η πρόοδος, αυτός ο υψηλός δείκτης ακαδημαϊκών επιτυχιών και ανθρωπιάς είναι γέννημα και θρέμμα του υψηλού δείκτη συνεργασίας, των οραμάτων και των στοχασμών του συνόλου των διδασκόντων, των μαθητών και των γονέων των Εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ.
Τις επιδόσεις αυτές των μαθητών μας τις οφείλουμε στη βαθιά αφοσίωση και την απίστευτη για τα Ελληνικά δεδομένα εργατικότητα του τριπτύχου Σχολείο – μαθητές – γονείς που σμίλεψαν στο είναι τους το αξιακό σύστημα, ότι η ζωή θέλει όνειρο, στοχασμό, ευθύνη, πίστη στην Αριστεία, δράση και αποφασιστικότητα, προνοητικότητα, σκληρή ατομική προσπάθεια και δεξιότητες συνεργασίας. Όταν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές είναι εναρμονισμένοι με τις παραπάνω αξίες, εξασφαλίζουμε ένα ακόμη όχημα επικοινωνίας με το χώρο των γραμμάτων, των τεχνών, των επιστημών της τεχνολογίας, οριοθετούμε ένα πεδίο δράσης πέρα από τη κυνήγι του πλούτου και της ειδικής ευμάρειας και απελευθερώνουμε τις δημιουργικές δυνάμεις των παιδιών μας.
Έτσι δημιουργούμε μια γραμμή συστοιχίας με τις Θέσεις του Πλουτάρχου ο οποίος έλεγε: «Το μυαλό κάθε παιδιού δεν είναι απλά ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσουμε, αλλά ένα κερί που πρέπει να ανάψουμε και με τη φλόγα της γνώσης και της αρετής να φωτιστεί το ίδιο και να φωτίσει τους συνανθρώπους του». Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε, ότι η ποιότητα της Οικογένειας και του Σχολείου αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο για την ανάδειξη της χαρισματικότητας κάθε παιδιού.
Αυτό σημαίνει ότι η αποστολή του Σχολείου σε μια οργανωμένη κοινωνία είναι να τροφοδοτήσει τους πρώτους και να τους αναδείξει και να βάλει σε διαδικασία ανοδικής πορείας το σύνολο των μαθητών ή αν θέλετε να εκπονήσει προγράμματα που θα βελτιώνουν και θα αναδεικνύουν κάθε μαθητή.
Πιστεύω βαθιά, ότι με τις ιδέες και τις προτάσεις όλων μας θα κρατήσουμε αναμμένες όχι μόνο τη δάδα των Βιβλιοδρομιών, αλλά και τις δάδες όλων των Προγραμμάτων με τα οποία θα γίνουμε οργοτόμοι, φυτευτές και ανιχνευτές του μέλλοντος των παιδιών μας. Έτσι μόνο θα δικαιώσουμε τον Νικηφόρο Βρεττάκο που λέει: «Γίνεται κάποια στιγμή να καλύπτει ο ένας άνθρωπος τον άλλο με φως. Είναι το βλέμμα της αγάπης στο άπειρο».