Τμήμα Πληροφορικής
Οι ψηφιακές πληροφορίες και η επεξεργασία τους μέσα από υπολογιστικά συστήματα, βοηθά τα άτομα και τους οργανισμούς να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις, να επιλύουν προβλήματα, να συμμετέχουν στην οικονομική και κοινωνική πρόοδο και ευημερία. Καινοτόμες υπολογιστικές τεχνολογίες, όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, το διαδίκτυο των πραγμάτων, η κβαντική υπολογιστική, κ.ά., οι οποίες εξελίσσονται με εκθετικούς ρυθμούς, διαμορφώνουν ένα ριζικά διαφορετικό εργασιακό, κοινωνικό, εκπαιδευτικό και πολιτισμικό περιβάλλον.
Από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, ο κλάδος Πληροφορικής των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, προσφέρει [i] ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από τον προγραμματισμό και τη ρομποτική μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη και τα δίκτυα.
Στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών, η Πληροφορική στο σχολείο έρχεται να καλύψει μια σειρά από ρόλους και γραμματισμούς:
- Ψηφιακός Γραμματισμός (Digital Literacy): Ο ψηφιακός γραμματισμός αναφέρεται στην ικανότητα αποτελεσματικής και αποδοτικής χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών. Περιλαμβάνει τις τεχνικές δεξιότητες χρήσης υπολογιστικών συστημάτων και εφαρμογών λογισμικού, αλλά και την αξιοποίηση των διαδικτυακών πόρων, την ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία. Στον σημερινό ολοένα αναπτυσσόμενο ψηφιακό κόσμο, ο ψηφιακός γραμματισμός γίνεται απαραίτητη δεξιότητα για άτομα κάθε ηλικίας και υποβάθρου και τους επιτρέπει να συμμετέχουν στην παγκόσμια οικονομία και κοινωνία.
− Πληροφορικός Γραμματισμός (Computer Literacy): Αφορά την οικοδόμηση γνώσεων για τις βασικές έννοιες της πληροφορικής και της υπολογιστικής τεχνολογίας. Ο Πληροφορικός Γραμματισμός εκτός από την οικοδόμηση γνώσεων περιλαμβάνει την ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης και της προγραμματιστικής ικανότητας που αποτελούν τις βασικές συνιστώσες της Υπολογιστικής σκέψης (Computational thinking).
− Ψηφιακή πολιτότητα (Digital Citizenship): Η ψηφιακή πολιτότητα αναφέρεται στην υπεύθυνη και ηθική χρήση της τεχνολογίας και των ψηφιακών συσκευών, συμπεριλαμβανομένων του διαδικτύου, των κοινωνικών μέσων και των κινητών τηλεφώνων. Προϋποθέτει την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας με τρόπους που να είναι ηθικοί και κοινωνικά υπεύθυνοι, όπως ο σεβασμός της πνευματικής ιδιοκτησίας, η μη συμμετοχή σε διαδικτυακή παρενόχληση η σε ρητορική μίσους. Συμπεριλαμβάνει την ψηφιακή δημοκρατία, την ενεργή συμμετοχή στα κοινά, την ψηφιακή νοημοσύνη, την επίγνωση των δυνητικών κινδύνων που σχετίζονται με τη χρήση της τεχνολογίας και τη λήψη μέτρων για τον μετριασμό τους.
− Γραμματισμός στη μαθησιακή τεχνολογία (Learning Technology Literacy): Αφορά στην παιδαγωγική αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, στην ψηφιακή τάξη και στη δια βίου απόκτηση δεξιοτήτων αυτορρυθμιζόμενης μάθησης μέσα από την χρήση των ψηφιακών πόρων.
Η Διεύθυνσης Σπουδών του σχολείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και συντονιστές των κλάδων, αφενός μεν λαμβάνοντας υπόψιν τους στόχους και τις κατευθύνσεις που τίθενται από τα προγράμματα σπουδών του Υπουργείου Παιδείας, αφετέρου δε παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις, μας επιτρέπει να εξειδικεύουμε και να αναμορφώνουμε τα προγράμματα σπουδών σε κάθε επίπεδο (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο), ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις στον τομέα της Πληροφορικής με τρόπο που να εξασφαλίζεται η ομαλή μετάβαση από την μία βαθμίδα στην άλλη.
Η πληροφορική στο Λύκειο των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα
Η πληροφορική στο Λύκειο καλύπτει τις ανάγκες τόσο των μαθητών του 4ου επιστημονικού πεδίου που αφορά στις Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής όσο και τις ανάγκες των υπόλοιπων μαθητών να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους είναι απαραίτητες στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους ζωή.
Α. Προγραμματισμός Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι μαθητές συνεχίζουν να αναπτύσσουν την αλγοριθμική και υπολογιστική τους σκέψη με την δημιουργία προγραμμάτων στα εργαστήρια Πληροφορικής του σχολείου. Τα τμήματα Πληροφορικής έχουν ένα μικρό πλήθος μαθητών, λιγότερο από 13 μαθητές ανά τμήμα, έτσι ώστε ο κάθε μαθητής να έχει τη δυνατότητα να δουλέψει σε ξεχωριστό υπολογιστή. Το μάθημα αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο τόσο για τους μαθητές που δίνουν το μάθημα Πληροφορικής Πανελλαδικά για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όσο και για όλους τους μαθητές γενικά καθώς τους δίνει την δυνατότητα να γνωρίσουν δομές προγραμματισμού και να αναπτύξουν πολύτιμες προγραμματιστικές τεχνικές.
Β. Θερινό πρόγραμμα προετοιμασίας από Α’ σε Β’ Λυκείου των μαθητών οικονομικής κατεύθυνσης
Το θερινό πρόγραμμα από Α’ σε Β’ Λυκείου αποτελεί προπαρασκευαστικό στάδιο προγραμματισμού. Γίνεται εισαγωγή σε θεωρητικές έννοιες και στην γλώσσα που χρησιμοποιείται στις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Γ. Θερινά μαθήματα Β’ προς Γ’ Λυκείου
Στην περίοδο αυτή οι μαθητές που συμμετέχουν έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν και να επαναλάβουν την ύλη που έχουν καλύψει κατά τη διάρκεια της Β’ Λυκείου.
Δ. Πληροφορική Γ’ Λυκείου
Στην διάρκεια των 6 διδακτικών ωρών και των δύο επιπλέον προαιρετικών ωρών εμβάθυνσης, οι μαθητές της οικονομικής κατεύθυνσης προετοιμάζονται άρτια για τις Πανελλαδικές εξετάσεις στο μάθημα της πληροφορικής.
Πρόσθετα εκπαιδευτικά προγράμματα Λυκείου
Α. Συμμετοχή στο Μαθητικό Διαγωνισμό Πληροφορικής και Υπολογιστικής Σκέψης Bebras.
Ο Διεθνής Διαγωνισμός Πληροφορικής και Υπολογιστικής Σκέψης Bebras (Κάστορας) (https://www.bebras.org/ ) διοργανώνεται για την Ελλάδα από το Ερευνητικό Κέντρο Καινοτομίας στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας, των Επικοινωνιών και της Γνώσης «Αθηνά», την Μονάδα Καινοτομίας για τις Γυναίκες (https://www.athenarc.gr/) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Ο Διεθνής Διαγωνισμός Bebras (Κάστορας), με 87 χώρες μέλη και περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες τον προηγούμενο χρόνο, αποτελεί μια σημαντική παιδαγωγική εμπειρία και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες όλων των ηλικιών, από την Προσχολική ηλικία έως το Λύκειο, όλων των σχολικών μονάδων Γενικής Εκπαίδευσης της χώρας. Ο στόχος είναι να ανακαλύψουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς-συντονιστές, τον υπέροχο κόσμο της Υπολογιστικής Σκέψης και της Επιστήμης της Πληροφορικής μέσα από ευχάριστα θέματα υψηλής παιδαγωγικής αξίας.
Β. Συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής (www.pdp.gr ) είναι ένας ιδιαίτερα απαιτητικός διαγωνισμός. Οι μαθητές χρειάζεται να χρησιμοποιούν με άνεση προγραμματιστικές τεχνικές που υπερβαίνουν τις τεχνικές που διδάσκονται στο Γυμνάσιο, το Λύκειο ή απαιτούνται για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις και τις εξετάσεις του ΙΒ στο μάθημα τις Πληροφορικής. Οργανώνεται από την ΕΠΥ (Ελληνική Εταιρία Επιστημόνων και Επαγγελματιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, www.epy.gr ), με την συνεργασία των Τμημάτων Πληροφορικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Εθνικού Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών, Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσ/νίκης, Παν/μίου Αιγαίου, Παν/μίου Ιωαννίνων, Παν/μίου Πατρών και Παν/μίου Πειραιά. Στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής μαθητές του σχολείου μας έχουν πετύχει σημαντικές διακρίσεις τα προηγούμενα χρόνια
Υποδομές
Διαθέτουμε οκτώ σύγχρονα Εργαστήρια Πληροφορικής, δύο εκ των οποίων είναι πιστοποιημένα Εξεταστικά Κέντρα, καθώς και δύο πλήρως εξοπλισμένα Εργαστήρια Ρομποτικής με άρτιο τεχνολογικό εξοπλισμό.
Από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, ο κλάδος Πληροφορικής των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, προσφέρει [i] ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από τον προγραμματισμό και τη ρομποτική μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη και τα δίκτυα.
Στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών, η Πληροφορική στο σχολείο έρχεται να καλύψει μια σειρά από ρόλους και γραμματισμούς:
- Ψηφιακός Γραμματισμός (Digital Literacy): Ο ψηφιακός γραμματισμός αναφέρεται στην ικανότητα αποτελεσματικής και αποδοτικής χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών. Περιλαμβάνει τις τεχνικές δεξιότητες χρήσης υπολογιστικών συστημάτων και εφαρμογών λογισμικού, αλλά και την αξιοποίηση των διαδικτυακών πόρων, την ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία. Στον σημερινό ολοένα αναπτυσσόμενο ψηφιακό κόσμο, ο ψηφιακός γραμματισμός γίνεται απαραίτητη δεξιότητα για άτομα κάθε ηλικίας και υποβάθρου και τους επιτρέπει να συμμετέχουν στην παγκόσμια οικονομία και κοινωνία.
− Πληροφορικός Γραμματισμός (Computer Literacy): Αφορά την οικοδόμηση γνώσεων για τις βασικές έννοιες της πληροφορικής και της υπολογιστικής τεχνολογίας. Ο Πληροφορικός Γραμματισμός εκτός από την οικοδόμηση γνώσεων περιλαμβάνει την ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης και της προγραμματιστικής ικανότητας που αποτελούν τις βασικές συνιστώσες της Υπολογιστικής σκέψης (Computational thinking).
− Ψηφιακή πολιτότητα (Digital Citizenship): Η ψηφιακή πολιτότητα αναφέρεται στην υπεύθυνη και ηθική χρήση της τεχνολογίας και των ψηφιακών συσκευών, συμπεριλαμβανομένων του διαδικτύου, των κοινωνικών μέσων και των κινητών τηλεφώνων. Προϋποθέτει την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας με τρόπους που να είναι ηθικοί και κοινωνικά υπεύθυνοι, όπως ο σεβασμός της πνευματικής ιδιοκτησίας, η μη συμμετοχή σε διαδικτυακή παρενόχληση η σε ρητορική μίσους. Συμπεριλαμβάνει την ψηφιακή δημοκρατία, την ενεργή συμμετοχή στα κοινά, την ψηφιακή νοημοσύνη, την επίγνωση των δυνητικών κινδύνων που σχετίζονται με τη χρήση της τεχνολογίας και τη λήψη μέτρων για τον μετριασμό τους.
− Γραμματισμός στη μαθησιακή τεχνολογία (Learning Technology Literacy): Αφορά στην παιδαγωγική αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, στην ψηφιακή τάξη και στη δια βίου απόκτηση δεξιοτήτων αυτορρυθμιζόμενης μάθησης μέσα από την χρήση των ψηφιακών πόρων.
Η Διεύθυνσης Σπουδών του σχολείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και συντονιστές των κλάδων, αφενός μεν λαμβάνοντας υπόψιν τους στόχους και τις κατευθύνσεις που τίθενται από τα προγράμματα σπουδών του Υπουργείου Παιδείας, αφετέρου δε παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις, μας επιτρέπει να εξειδικεύουμε και να αναμορφώνουμε τα προγράμματα σπουδών σε κάθε επίπεδο (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο), ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις στον τομέα της Πληροφορικής με τρόπο που να εξασφαλίζεται η ομαλή μετάβαση από την μία βαθμίδα στην άλλη.
Η πληροφορική στο Λύκειο των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα
Η πληροφορική στο Λύκειο καλύπτει τις ανάγκες τόσο των μαθητών του 4ου επιστημονικού πεδίου που αφορά στις Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής όσο και τις ανάγκες των υπόλοιπων μαθητών να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους είναι απαραίτητες στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους ζωή.
Α. Προγραμματισμός Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι μαθητές συνεχίζουν να αναπτύσσουν την αλγοριθμική και υπολογιστική τους σκέψη με την δημιουργία προγραμμάτων στα εργαστήρια Πληροφορικής του σχολείου. Τα τμήματα Πληροφορικής έχουν ένα μικρό πλήθος μαθητών, λιγότερο από 13 μαθητές ανά τμήμα, έτσι ώστε ο κάθε μαθητής να έχει τη δυνατότητα να δουλέψει σε ξεχωριστό υπολογιστή. Το μάθημα αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο τόσο για τους μαθητές που δίνουν το μάθημα Πληροφορικής Πανελλαδικά για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όσο και για όλους τους μαθητές γενικά καθώς τους δίνει την δυνατότητα να γνωρίσουν δομές προγραμματισμού και να αναπτύξουν πολύτιμες προγραμματιστικές τεχνικές.
Β. Θερινό πρόγραμμα προετοιμασίας από Α’ σε Β’ Λυκείου των μαθητών οικονομικής κατεύθυνσης
Το θερινό πρόγραμμα από Α’ σε Β’ Λυκείου αποτελεί προπαρασκευαστικό στάδιο προγραμματισμού. Γίνεται εισαγωγή σε θεωρητικές έννοιες και στην γλώσσα που χρησιμοποιείται στις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Γ. Θερινά μαθήματα Β’ προς Γ’ Λυκείου
Στην περίοδο αυτή οι μαθητές που συμμετέχουν έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν και να επαναλάβουν την ύλη που έχουν καλύψει κατά τη διάρκεια της Β’ Λυκείου.
Δ. Πληροφορική Γ’ Λυκείου
Στην διάρκεια των 6 διδακτικών ωρών και των δύο επιπλέον προαιρετικών ωρών εμβάθυνσης, οι μαθητές της οικονομικής κατεύθυνσης προετοιμάζονται άρτια για τις Πανελλαδικές εξετάσεις στο μάθημα της πληροφορικής.
Πρόσθετα εκπαιδευτικά προγράμματα Λυκείου
Α. Συμμετοχή στο Μαθητικό Διαγωνισμό Πληροφορικής και Υπολογιστικής Σκέψης Bebras.
Ο Διεθνής Διαγωνισμός Πληροφορικής και Υπολογιστικής Σκέψης Bebras (Κάστορας) (https://www.bebras.org/ ) διοργανώνεται για την Ελλάδα από το Ερευνητικό Κέντρο Καινοτομίας στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας, των Επικοινωνιών και της Γνώσης «Αθηνά», την Μονάδα Καινοτομίας για τις Γυναίκες (https://www.athenarc.gr/) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Ο Διεθνής Διαγωνισμός Bebras (Κάστορας), με 87 χώρες μέλη και περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες τον προηγούμενο χρόνο, αποτελεί μια σημαντική παιδαγωγική εμπειρία και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες όλων των ηλικιών, από την Προσχολική ηλικία έως το Λύκειο, όλων των σχολικών μονάδων Γενικής Εκπαίδευσης της χώρας. Ο στόχος είναι να ανακαλύψουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς-συντονιστές, τον υπέροχο κόσμο της Υπολογιστικής Σκέψης και της Επιστήμης της Πληροφορικής μέσα από ευχάριστα θέματα υψηλής παιδαγωγικής αξίας.
Β. Συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής (www.pdp.gr ) είναι ένας ιδιαίτερα απαιτητικός διαγωνισμός. Οι μαθητές χρειάζεται να χρησιμοποιούν με άνεση προγραμματιστικές τεχνικές που υπερβαίνουν τις τεχνικές που διδάσκονται στο Γυμνάσιο, το Λύκειο ή απαιτούνται για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις και τις εξετάσεις του ΙΒ στο μάθημα τις Πληροφορικής. Οργανώνεται από την ΕΠΥ (Ελληνική Εταιρία Επιστημόνων και Επαγγελματιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, www.epy.gr ), με την συνεργασία των Τμημάτων Πληροφορικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Εθνικού Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών, Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσ/νίκης, Παν/μίου Αιγαίου, Παν/μίου Ιωαννίνων, Παν/μίου Πατρών και Παν/μίου Πειραιά. Στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής μαθητές του σχολείου μας έχουν πετύχει σημαντικές διακρίσεις τα προηγούμενα χρόνια
Υποδομές
Διαθέτουμε οκτώ σύγχρονα Εργαστήρια Πληροφορικής, δύο εκ των οποίων είναι πιστοποιημένα Εξεταστικά Κέντρα, καθώς και δύο πλήρως εξοπλισμένα Εργαστήρια Ρομποτικής με άρτιο τεχνολογικό εξοπλισμό.