Εισαγωγή
Συμμετέχοντας στον πάνδημο εορτασμό για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης (1821-2021), τα εκπαιδευτήρια Γείτονα αναγγέλλουν τη διοργάνωση σειράς δράσεων και εκδηλώσεων με σκοπό την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας όλων των επιπέδων πάνω στα σημαντικά εκείνα γεγονότα που οδήγησαν στη γέννηση του ελληνικού κράτους.
Πιο συγκεκριμένα, το σχολείο μας:
Είναι προφανές, εξάλλου, ότι η συγκεκριμένη ενότητα στην ιστοσελίδα του Σχολείου δημιουργήθηκε με σκοπό ακριβώς την ανάδειξη και την προβολή δράσεων, εκδηλώσεων, δημοσιευμάτων κ.λπ. τα οποία θα καλύπτουν και θα φωτίζουν γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις που σχετίζονται με τον αγώνα της Εθνεγερσίας.
Ευνόητο είναι πως όλες οι παραπάνω εκδηλώσεις θα βοηθήσουν τους μαθητές
α. Να εμβαθύνουν στα γεγονότα αυτής της κρίσιμης για την Ελλάδα ιστορικής περιόδου, να τα συσχετίσουν με παράλληλα διεθνή γεγονότα και να κατανοήσουν την πολυμορφία και τη διαπλοκή των αιτιακών παραγόντων που επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων.
β. Να κατανοήσουν ότι η Ιστοριογραφία είναι «ανακατασκευή» του παρελθόντος, ότι βασίζεται σε πηγές, ότι συνιστά επιλεκτική διαδικασία και κατά συνέπεια μπορεί να οδηγεί και σε διαφορετικές οπτικές από τους ιστορικούς.
γ. Να διερευνήσουν κατά πόσο ο εθνοαπελευθερωτικός αγώνας ή επιμέρους περιστατικά του (π.χ. Μεσολόγγι) διαμόρφωσαν τη μετέπειτα κοσμοαντίληψη των Ελλήνων και κατά πόσο μπορούν σήμερα να αποτελούν πηγή αξιών για τον σύγχρονο ελληνισμό.
δ. Να αναπτύξουν θετική στάση για την ανάγκη συμμετοχής τους στο ιστορικό γίγνεσθαι.
Με τις παραπάνω ενέργειες και άλλες που θα ανακοινωθούν προσεχώς, έχουμε τη βεβαιότητα ότι ενώνουμε τη φωνή μας με άλλες θεσμικές πρωτοβουλίες και συμβάλλουμε με τρόπο ουσιαστικό, με τρόπο ωφέλιμο όχι μόνο για τους μαθητές των εκπαιδευτηρίων Γείτονα, αλλά και για όλους εκείνους που ενδιαφέρονται αληθινά για την Ιστορία μας, στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια της νεότερης Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, το σχολείο μας:
- Ανακοίνωσε ήδη ότι η θεματική των φετινών Βιβλιοδρομιών περιλαμβάνει τίτλους βιβλίων με θέμα την Επανάσταση του 1821.
- Διοργανώνει ενδοσχολικό Διαγωνισμό Ιστορίας, ο οποίος θα έχει ως θέμα του την «Καθημερινή ζωή των επαναστατημένων Ελλήνων» για τις τάξεις από το Νηπιαγωγείο ως την Ε΄ Δημοτικού (ζωγραφική) και διαγωνισμό για τους μεγαλύτερους μαθητές με τίτλο «Η ελληνική επανάσταση (1821-1830). Από τον Προύθο ως το Πρωτόκολλο του Λονδίνου» (γραπτός διαγωνισμός γνώσεων και κριτικής σκέψης).
- Προσκαλεί σημαντικούς ιστορικούς σε συζητήσεις με μαθητές προκειμένου να αναδειχθούν σε όλη τους την έκταση και το βάθος τα γεγονότα γύρω από την Ελληνική Επανάσταση. Η αρχή γίνεται την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου με την επίσκεψη του ομ. Καθηγητή Θάνου Βερέμη και, όπως όλες οι συζητήσεις που θα πραγματοποιηθούν, θα βιντεοσκοπηθεί και θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.
- Σχεδιάζει ημερίδα σε κεντρική αίθουσα της Αθήνας, με τη συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων και θέμα την Επανάσταση του 1821 και τη σημασία της ως κιβωτό αξιών για τον νέο ελληνισμό.
- Ετοιμάζει σειρά δράσεων για την ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω στην επέτειο των 200 χρόνων μέσω της τέχνης (της μουσικής, των εικαστικών κ.λπ.), έτσι ώστε να κατανοήσουν καλύτερα το πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο γεννήθηκε η Επανάσταση.
Είναι προφανές, εξάλλου, ότι η συγκεκριμένη ενότητα στην ιστοσελίδα του Σχολείου δημιουργήθηκε με σκοπό ακριβώς την ανάδειξη και την προβολή δράσεων, εκδηλώσεων, δημοσιευμάτων κ.λπ. τα οποία θα καλύπτουν και θα φωτίζουν γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις που σχετίζονται με τον αγώνα της Εθνεγερσίας.
Ευνόητο είναι πως όλες οι παραπάνω εκδηλώσεις θα βοηθήσουν τους μαθητές
α. Να εμβαθύνουν στα γεγονότα αυτής της κρίσιμης για την Ελλάδα ιστορικής περιόδου, να τα συσχετίσουν με παράλληλα διεθνή γεγονότα και να κατανοήσουν την πολυμορφία και τη διαπλοκή των αιτιακών παραγόντων που επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων.
β. Να κατανοήσουν ότι η Ιστοριογραφία είναι «ανακατασκευή» του παρελθόντος, ότι βασίζεται σε πηγές, ότι συνιστά επιλεκτική διαδικασία και κατά συνέπεια μπορεί να οδηγεί και σε διαφορετικές οπτικές από τους ιστορικούς.
γ. Να διερευνήσουν κατά πόσο ο εθνοαπελευθερωτικός αγώνας ή επιμέρους περιστατικά του (π.χ. Μεσολόγγι) διαμόρφωσαν τη μετέπειτα κοσμοαντίληψη των Ελλήνων και κατά πόσο μπορούν σήμερα να αποτελούν πηγή αξιών για τον σύγχρονο ελληνισμό.
δ. Να αναπτύξουν θετική στάση για την ανάγκη συμμετοχής τους στο ιστορικό γίγνεσθαι.
Με τις παραπάνω ενέργειες και άλλες που θα ανακοινωθούν προσεχώς, έχουμε τη βεβαιότητα ότι ενώνουμε τη φωνή μας με άλλες θεσμικές πρωτοβουλίες και συμβάλλουμε με τρόπο ουσιαστικό, με τρόπο ωφέλιμο όχι μόνο για τους μαθητές των εκπαιδευτηρίων Γείτονα, αλλά και για όλους εκείνους που ενδιαφέρονται αληθινά για την Ιστορία μας, στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια της νεότερης Ελλάδας.