Εκπαιδευτήρια Γείτονα
  • Αρχική
  • Το Σχολείο μας
    • Μήνυμα της Διεύθυνσης
    • Ίδρυση - Εγκαταστάσεις
    • Φιλοσοφία - Κανόνες λειτουργίας
    • Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου
    • Ευχαριστίες
    • Απόρρητο και Προσωπικά Δεδομένα
    • Σύγχρονη εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
    • Παιδικός Σταθμός >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Μορφωτικές επισκέψεις
    • Νηπιαγωγείο >
      • Ευτυχισμένα παιδιά κατακτούν τη γνώση
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο
      • Πληροφορική
      • «Παιδία παίζει… και μαθαίνει»
      • Μορφωτικές και Ψυχαγωγικές Επισκέψεις
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Δημοτικό >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Πρόγραμμα Σπουδών >
        • Ελληνικά
        • Μαθηματικά
        • Φυσικές Επιστήμες
        • Ιστορία
        • Θρησκευτικά
        • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
        • Πληροφορική
        • Αισθητική Αγωγή
        • Ξένες Γλώσσες
        • Φυσική Αγωγή
      • Βιωματική μάθηση >
        • Σκοπός του Βιωματικού Σχολείου
        • Ταξίδι στο χώρο και το χρόνο
        • Εμπειρίες Συγκομιδής Καρπών
        • Περιηγήσεις μαθητών
        • Σελίδες από την Ελληνική Ιστορία
        • Οικοδεσμός
      • Διαγωνισμοί >
        • «Οδυσσέας Ελύτης»
        • Αριθμοδρομίες
        • Κατασκευές Φυσικών Επιστημών
      • Βιβλιοδρομίες >
        • Τι είναι οι Βιβλιοδρομίες
        • Δικαίωμα και όροι συμμετοχής
        • Χρόνος και τόπος διεξαγωγής
        • Βράβευση των διαγωνιζομένων
        • Κατάλογος βιβλίων
        • Δηλώσεις συμμετοχής
        • ΕΙΠΑΝ για τις Βιβλιοδρομίες
        • Θέματα προηγούμενων ετών
        • Αποτελέσματα 2022
      • Όμιλοι
      • E-Tutoring
      • Φύλαξη - Δημιουργική απασχόληση
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Γυμνάσιο >
      • «Ένα παράθυρο στον κόσμο»
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Ωρολόγιο πρόγραμμα
      • Συμπληρωματικά προγράμματα
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Αισθητικής Αγωγής
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Βιωματική μάθηση
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
    • Γενικό Λύκειο >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Προγράμματα >
        • Α' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Α' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Β' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Β' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Γ' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Γ' Λυκείου Εμβαθύνσεις
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Εγκύκλιος για άτομα με σοβαρές παθήσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
      • Αποτελέσματα εξετάσεων 2022
      • Αποτελέσματα εξετάσεων 2021
      • Αποτελέσματα Εξετάσεων Προηγούμενων Ετών >
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2020
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2019
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2018
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2017
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2016
    • International Baccalaureate >
      • International Baccalaureate Diploma Programme
      • Geitonas School IBDP
      • Courses and Faculty
      • CAS (Creativity, Activity, Service) >
        • CAS Home
        • Students
        • Projects
        • Events
        • More
      • Proud of our Alumni
      • Enrollment
      • Vacancies
      • Contact
    • Κέντρο Διά Βίου Μάθησης >
      • Εισαγωγή
      • Εξ Αποστάσεως Πρόγραμμα Επιμόρφωσης
  • Σχολική ζωή
    • 1821: 200 χρόνια >
      • Εισαγωγή
      • Χρονογραμμή
      • Συνεντεύξεις
      • Λευκώματα
      • Διαγωνισμός
      • Μουσική
      • Βιβλιογραφία
      • Άρθρα
    • Μένουμε σπίτι - Αθλούμαστε - Παίζουμε >
      • Εισαγωγή
      • Παιδικός Σταθμός - Νηπιαγωγείο - Δημοτικό
      • Γυμνάσιο - Λύκειο
      • Προθέρμανση - Διατάσεις - Αποθεραπεία
    • Προαιρετικές δραστηριότητες
    • Μουσική Σχολή >
      • Γενικά
      • Τμήμα Κλασικής Μουσικής
      • Τμήμα Σύγχρονης Μουσικής
      • Ελεύθερη Μουσική Δημιουργία
      • Προετοιμασία για Πανεπιστήμια
      • Εκδηλώσεις (Photo Gallery)
    • Εκπαιδευτικές δράσεις >
      • Forensics - MUN - EYP
      • Σταθμοί στην Ιστορία της Ευρώπης
      • Λογοτεχνικό Εργαστήριο
      • Μαθητική Ομάδα Βιοηθικής Έρευνας
      • UNESCO ASPnet
      • Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών EUSO
      • Επίσκεψη στο CERN - EPFL
      • Περιβαλλοντική ομάδα
      • Κέντρο Διά Βίου Μάθησης >
        • Εισαγωγή
        • Ερωτηματολόγιο συναδέλφων εκπαιδευτικών
        • Ερωτηματολόγιο γονέων, συνεργατών και φίλων
    • Αριστεία-Βραβεία
    • Πολιτιστικές Δραστηριότητες >
      • Θεατρική Ομάδα
      • Χορωδίες - Ορχήστρες
      • Μουσικά Σύνολα
      • Ομάδα φωτογραφίας
      • Μουσικές Ματιές
    • Αθλητικές Δραστηριότητες >
      • Εσωτερικά πρωταθλήματα
      • «Ζούμε σε σκηνές - Γνωρίζουμε τη φύση»
      • Βρεφική Κολύμβηση
    • Φυσιολατρικές εξορμήσεις
    • Τμήμα Συμβουλευτικής >
      • Στοχοθεσία
      • Συμβουλευτική
      • Επαγγελματικός Προσανατολισμός
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Ζωής
      • Κύκλοι Συνάντησης Γονέων
    • Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης >
      • Γραμματεία Εκπ. Έρευνας και Ανάπτυξης
      • Επιστημονική Ημερίδα
      • Εκδόσεις/Δημοσιεύσεις >
        • Βιβλία ή Τεύχη σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Άρθρα σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Κεφάλαια σε Βιβλία
        • Εργασίες σε Πρακτικά Συνεδρίων
        • Παρουσιάσεις σε Συνέδρια
        • Διδακτικό Έργο στην Ανώτατη Εκπαίδευση
    • Βιβλιοθήκη >
      • Κατάλογος - Γενικές πληροφορίες
      • Πληροφοριακή παιδεία >
        • Γενικά
        • Αναζήτηση στον κατάλογο
        • Αξιολόγηση πηγών
      • Βιβλιογραφία και παραπομπές
      • Ηλεκτρονικές πηγές
      • Εκπαιδευτικά περιοδικά
      • Συλλογές >
        • Βιβλιογραφικό δελτίο
        • Πολυμεσικά βιβλία
        • Προτάσεις παιδικών βιβλίων
      • Πληροφορίες για τον COVID-19
      • Στατιστικά Βιβλιοθήκης
      • Citing and referencing
      • Χρήσιμοι σύνδεσμοι >
        • Κανονισμός λειτουργίας
        • Πολιτική αποδοχής δωρεών
        • Πολιτική ανάπτυξης συλλογής
  • Ακαδημαϊκή εξέλιξη
    • Γραφείο Σπουδών
    • Επαγγελματικός Προσανατολισμός >
      • Γενικές Πληροφορίες
      • Α΄ και Β΄ Γυμνασίου
      • Γ΄ Γυμνασίου
      • Α΄ Λυκείου
      • Β΄ και Γ΄ Λυκείου
    • Πρόγραμμα Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας >
      • Το Πρόγραμμα
      • Έντυπα Προγράμματος
      • Ηλεκτρονική Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος
      • Εντυπώσεις
    • Παρατηρητήριο Αποφοίτων >
      • Παρατηρητήριο Αποφοίτων
      • Keep in touch!
  • Νέα
  • Επικοινωνία
  • Start
  • Education
    • Philosophy
    • Consultancy and Psychology
    • International Baccalaureate (En) >
      • International Baccalaureate Diploma Programme (En)
  • Culture
    • Culture (Introduction)
    • Library
    • Alumni Association
    • Scholarships
    • GREECE! This is my country!
    • Environmental Group
  • Scientific Work
  • Student Safety
  • Contact
  • Startseite
  • Ausbildung
    • Philosophie
    • Ausbildungsstufen
    • Beratung und psychologische Unterstützung
    • Geitonas Schule Mitglied des Partnerschulnetzes
  • Kultur
    • Einführung
    • Bibliothek
    • Verein der Ehemaligen
    • Stipendien
    • GRIECHENLAND! Das ist meine heimat!
  • Wissenschaftliches Werk
  • Schülersicherheit
  • Kontakt
  • Page d'accueil
  • Éducation
    • Philosophie
    • Niveaux
    • Conseil et soutien psychologique
  • Culture
    • Introduction
    • Bibliothèque
    • Association des Anciens
    • Bourses d'études
    • LA GRECE! Voilà mon pays!
  • Travaux scientifiques
  • Sécurité des élèves
  • Contact
  • Vacancies

Το έθιμο της Πρωταπριλιάς

1/4/2021

 
​Μια ματιά έξω από το παράθυρο ή ένας απλός περίπατος στο πάρκο είναι ικανά για να σε πείσουν πως τον τελευταίο καιρό ο ήλιος έχει γίνει πιο φωτεινός και το φεγγάρι πιο λαμπερό. Η φύση έχει αναγεννηθεί. Το φύλλωμα των δέντρων έχει αποκτήσει ξανά αυτό το ζωηρό πράσινο χρώμα και τα λουλούδια ξεπροβάλλουν πολύχρωμα κι ευωδιαστά σε κάθε πιθανό κι απίθανο σημείο της πρωτεύουσας.
Το δροσερό αεράκι έρχεται γλυκά και σε περιτριγυρίζει, μεταδίδοντάς σου μια απόκοσμη αισιοδοξία, σαν να σε προσκαλεί ως άλλος οικοδεσπότης να συμμετάσχεις κι εσύ στη χαρμόσυνη έλευση της άνοιξης. Οι μαθητές ανοίγουν τα μικρόφωνά τους για να πάρουν τον λόγο στο διαδικτυακό μάθημα και στο βάθος ακούς από κάθε σπίτι, από κάθε γωνιά της πόλης το παιχνιδιάρικο κελάηδημα των πουλιών.

Ρίχνεις μια κλεφτή ματιά στο ημερολόγιο και τότε όλα νοηματοδοτούνται. Μπήκαμε στον Απρίλιο, τον πρώτο μήνα της άνοιξης. Αφήνεις για λίγο στο περιθώριο όλα εκείνα που σε απασχολούν, καθώς σαν αυτοματοποιημένη μηχανή το μυαλό αρχίζει και κάνει σκέψεις, επεξεργάζεται αναμνήσεις, μα πάνω από όλα αναθαρρύνει. 

Μια νότα ευφορίας αναδύεται μέσα από την καρδιά, την ψυχή και το χαμόγελό μας. Αυτή η μεταβολή της διάθεσής μας αντικατοπτρίζεται και μέσα από το εθιμοτυπικό παιχνίδι στο οποίο επίτιμοι προσκεκλημένοι είναι το ψέμα, η απάτη, η παραπλάνηση, λέξεις που αν και προσβλέπουν σε κάτι το αρνητικό, για την Πρωταπριλιά όπως έχουμε συνηθίσει να την αποκαλούμε, δίνουν την ευκαιρία σε μικρούς και μεγάλους να ξεγελάσουν ο ένας τον άλλον.

Αλήθεια έχετε αναρωτηθεί πώς προέκυψε αυτό το έθιμο,να λέμε δηλαδή ψέματα κάθε χρόνο την πρώτη μέρα της άνοιξης; Ανατρέχοντας στο παρελθόν υπάρχουν διάφορες θεωρίες και εικασίες για το πώς προέκυψε αυτή η συνήθεια.

Το έθιμο αυτό δεν συναντάται μόνο στη χώρα μας αλλά είναι ευρέως διαδεδομένο σε πολλές χώρες ανά την υφήλιο και ιδίως στην Ευρώπη.  Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η προέλευση της ''γιορτής'' του ψέματος κάθε πρώτη του Απρίλη προέρχεται από τη Γαλλία. Το 1564 ο Κάρολος Θ΄ αποφάσισε ότι η Πρωτοχρονιά στη Γαλλία έπρεπε να εορτάζεται από εδώ και στο εξής την πρώτη Ιανουαρίου όπως συνέβαινε και στην υπόλοιπη Ευρώπη κι όχι την πρώτη Απριλίου όπως ίσχυε μέχρι τότε στη Γαλλία.

Ωστόσο, επειδή ορισμένοι Γάλλοι δεν αποδέχτηκαν αυτή την ξαφνική αλλαγή συνέχισαν να γιορτάζουν την Πρωτοχρονιά την πρώτη Απριλίου και οι υπόλοιποι για να τους κοροϊδέψουν και να τους περιγελάσουν τους πρόσφεραν ψεύτικα πρωτοχρονιάτικα δώρα. Εννοείται πως τα αληθινά δώρα δίνονταν την πρώτη Ιανουαρίου. 

Κάποιοι άλλοι ισχυρίζονται ότι το πρωταπριλιάτικο έθιμο του ψεύδους συνδέεται άρρηκτα με την  Κέλτικη παράδοση. Οι Κέλτες ήταν ένας άγριος και σκληραγωγημένος λαός και οι άντρες φημίζονταν για τις ικανότητές τους στο ψάρεμα. Η περίοδος του ψαρέματος είχε ως εφαλτήριο χρονικό σημείο την πρώτη Απριλίου. Ωστόσο, ακόμη κι αυτοί οι δεινοί ψαράδες δυσκολεύονταν να πιάσουν ψάρια εκείνη τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Οπότε, επιστρέφοντας στα σπίτια τους έλεγαν ψέματα εκθειάζοντας τα κατορθώματά τους στο ψάρεμα, καθώς θεωρούνταν μεγάλη ντροπή να αποκαλύψουν την αποτυχία τους στο ψάρεμα. Για τον λόγο αυτό οι Γάλλοι αποκαλούν το πρωταπριλιάτικο ψέμα ως "poisson d’ Avril, που σημαίνει "ψάρι του Απρίλη". 

Υπάρχουν παρόλα αυτά και πολλοί ακόμη που υποστηρίζουν την άποψη πως αν ανατρέξουμε στα βάθη των αιώνων, θα βρούμε αναφορές με πειράγματα κι ανταλλαγές ψεμάτων μεταξύ των ανθρώπων κυρίως των αγροτικών περιοχών τις πρώτες μέρες της άνοιξης. Ήταν μια πολύ διαδεδομένη συνήθεια στις αρχές του Απρίλη να προσπαθούν να ξεγελάσουν ο ένας τον άλλον, καθώς θεωρούσαν ότι αυτός που θα καταφέρει να παραπλανήσει κάποιον άλλον θα είναι καλότυχος για το υπόλοιπο της χρονιάς και ότι θα έχει επίσης μια πολύ καλή συγκομιδή από τις καλλιέργειές του. Απεναντίας, εκείνος που θα βρισκόταν στη θέση αυτού που ξεγελάστηκε πίστευαν πως θα συγκεντρώσει μειωμένη αγροτική παραγωγή και γενικότερα πως δεν θα έχει την τύχη με το μέρος του για το υπόλοιπο του έτους.
Picture
Μακάρι και ο φετινός ερχομός της άνοιξης και η φετινή Πρωταπριλιά να μας βρει όλους ευδιάθετους κι έτοιμους για να αναμετρηθούμε στο παιχνίδι του ψέματος, αποδρώντας έστω και για λίγο από τα άγχη και τις σκοτούρες της καθημερινότητας και διασκεδάζοντας παρέα με τα αγαπημένα μας πρόσωπα.  Καλή Πρωταπριλιά σε όλους!

Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ  ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ,
Εκπαιδευτικού

Comments are closed.

    Κατηγορίες

    All
    IB DP
    Αθλητικές διακρίσεις
    Βιβλιοδρομίες
    Βιωματική μάθηση
    Εκδηλώσεις βιβλιοθήκης
    Επαγγ. Προσανατολισμός
    Επιτυχίες και διακρίσεις
    Μουσικές ματιές
    Πολιτιστικές δράσεις
    Σύλλογος γονέων

    Αρχείο

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013

    RSS Feed

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Copyright © 2014 Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ