Η κλιματική κρίση είναι μια κατάσταση του περιβάλλοντος που αφορά το σύνολο της κοινωνίας και επηρεάζει αναπόφευκτα κάθε τομέα της ανθρώπινης ζωής. Ο χώρος της εκπαίδευσης έχει κομβικό ρόλο,καθώς οφείλει από τη μία πλευρά να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά στα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα και από την άλλη να τα διδάξει πώς θα αντιδράσουν και θα δράσουν για την ανάσχεση των περιβαλλοντικών προβλημάτων που επιφέρει η κλιματική κρίση. Στην ανακοίνωση αυτή α) συζητείται το περιεχόμενο της έννοια «κλιματική κρίση» για τους μαθητές του δημοτικού και β) παρουσιάζεται ο θεσμός των «Βιβλιοδρομιών», ενός επιτυχημένου εκπαιδευτικού προγράμματος και διαγωνισμού, που φέτος διεξάγεται στη θεματική «Περιβαλλοντική καταστροφή».
Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία, συμμετέχουν σε σχετικές δράσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και λαμβάνουν μέρος ατομικά ή ομαδικά σε έναν τελικό διαγωνισμό. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν οι στόχοι που έχουν τεθεί, η μεθοδολογία εφαρμογής, ο σχεδιασμός των δράσεων και τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τη μαθητική κοινότητα. Τέλος, συζητείται η σημασία της λογοτεχνικής ανάγνωσης για την ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω σε απαιτητικά ζητήματα όπως η κλιματική κρίση.
Η ταχύτατη κλιματική αλλαγή που συντελείται, πυροδοτεί σειρά πληθυσμιακών μετακινήσεων και ερημοποίηση σε πολλά μέρη του πλανήτη. Τα πρωτοφανή κύματα καύσωνα και οι πυρκαγιές, οι έντονες βροχοπτώσεις και οι πλημμύρες, η θαλάσσια ζωή που πεθαίνει, οι πάγοι στους πόλους που λιώνουν και τα οικοσυστήματα που καταρρέουν αποτελούν οδυνηρή υπενθύμιση του πόσο επιτακτικό είναι το γεγονός να ληφθούν άμεσα μέτρα αντιμετώπισης και μετριασμού του φαινομένου καθώς και μέτρα προσαρμογής σε αυτό. Στο πλαίσιο αυτό, επιδιώκεται μέσα από αναγνωστικές λογοτεχνικές διαδρομές να αποκτήσουν τα παιδιά γνώση και ευαισθητοποίηση για τα φαινόμενα, να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να κατανοήσουν ότι το φυσικό περιβάλλον είναι η πηγή της ζωής μας και το κοινό μας σπίτι, το οποίο οφείλουμε να φροντίζουμε και να προστατεύουμε με τις ενέργειές μας.