Εκπαιδευτήρια Γείτονα
  • Αρχική
  • Το Σχολείο μας
    • Μήνυμα της Διεύθυνσης
    • Ίδρυση - Εγκαταστάσεις
    • Φιλοσοφία - Κανόνες λειτουργίας
    • Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου
    • Ευχαριστίες
    • Απόρρητο και Προσωπικά Δεδομένα
    • Σύγχρονη εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
    • Παιδικός Σταθμός >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Μορφωτικές επισκέψεις
    • Νηπιαγωγείο >
      • Ευτυχισμένα παιδιά κατακτούν τη γνώση
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο
      • Πληροφορική
      • «Παιδία παίζει… και μαθαίνει»
      • Μορφωτικές και Ψυχαγωγικές Επισκέψεις
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Δημοτικό >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Πρόγραμμα Σπουδών >
        • Ελληνικά
        • Μαθηματικά
        • Φυσικές Επιστήμες
        • Ιστορία
        • Θρησκευτικά
        • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
        • Πληροφορική
        • Αισθητική Αγωγή
        • Ξένες Γλώσσες
        • Φυσική Αγωγή
      • Βιωματική μάθηση >
        • Σκοπός του Βιωματικού Σχολείου
        • Ταξίδι στο χώρο και το χρόνο
        • Εμπειρίες Συγκομιδής Καρπών
        • Περιηγήσεις μαθητών
        • Σελίδες από την Ελληνική Ιστορία
        • Οικοδεσμός
      • Διαγωνισμοί >
        • «Οδυσσέας Ελύτης»
        • Αριθμοδρομίες
        • Κατασκευές Φυσικών Επιστημών
      • Βιβλιοδρομίες >
        • Τι είναι οι Βιβλιοδρομίες
        • Δικαίωμα και όροι συμμετοχής
        • Χρόνος και τόπος διεξαγωγής
        • Βράβευση των διαγωνιζομένων
        • Κατάλογος βιβλίων
        • Δηλώσεις συμμετοχής
        • ΕΙΠΑΝ για τις Βιβλιοδρομίες
        • Θέματα προηγούμενων ετών
        • Αποτελέσματα 2022
      • Όμιλοι
      • E-Tutoring
      • Φύλαξη - Δημιουργική απασχόληση
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Γυμνάσιο >
      • «Ένα παράθυρο στον κόσμο»
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Ωρολόγιο πρόγραμμα
      • Συμπληρωματικά προγράμματα
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Αισθητικής Αγωγής
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Βιωματική μάθηση
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
    • Γενικό Λύκειο >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Προγράμματα >
        • Α' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Α' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Β' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Β' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Γ' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Γ' Λυκείου Εμβαθύνσεις
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Εγκύκλιος για άτομα με σοβαρές παθήσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
      • Αποτελέσματα εξετάσεων 2022
      • Αποτελέσματα εξετάσεων 2021
      • Αποτελέσματα Εξετάσεων Προηγούμενων Ετών >
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2020
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2019
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2018
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2017
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2016
    • International Baccalaureate >
      • International Baccalaureate Diploma Programme
      • Geitonas School IBDP
      • Courses and Faculty
      • CAS (Creativity, Activity, Service) >
        • CAS Home
        • Students
        • Projects
        • Events
        • More
      • Proud of our Alumni
      • Enrollment
      • Vacancies
      • Contact
    • Κέντρο Διά Βίου Μάθησης >
      • Εισαγωγή
      • Εξ Αποστάσεως Πρόγραμμα Επιμόρφωσης
  • Σχολική ζωή
    • 1821: 200 χρόνια >
      • Εισαγωγή
      • Χρονογραμμή
      • Συνεντεύξεις
      • Λευκώματα
      • Διαγωνισμός
      • Μουσική
      • Βιβλιογραφία
      • Άρθρα
    • Μένουμε σπίτι - Αθλούμαστε - Παίζουμε >
      • Εισαγωγή
      • Παιδικός Σταθμός - Νηπιαγωγείο - Δημοτικό
      • Γυμνάσιο - Λύκειο
      • Προθέρμανση - Διατάσεις - Αποθεραπεία
    • Προαιρετικές δραστηριότητες
    • Μουσική Σχολή >
      • Γενικά
      • Τμήμα Κλασικής Μουσικής
      • Τμήμα Σύγχρονης Μουσικής
      • Ελεύθερη Μουσική Δημιουργία
      • Προετοιμασία για Πανεπιστήμια
      • Εκδηλώσεις (Photo Gallery)
    • Εκπαιδευτικές δράσεις >
      • Forensics - MUN - EYP
      • Σταθμοί στην Ιστορία της Ευρώπης
      • Λογοτεχνικό Εργαστήριο
      • Μαθητική Ομάδα Βιοηθικής Έρευνας
      • UNESCO ASPnet
      • Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών EUSO
      • Επίσκεψη στο CERN - EPFL
      • Περιβαλλοντική ομάδα
      • Κέντρο Διά Βίου Μάθησης >
        • Εισαγωγή
        • Ερωτηματολόγιο συναδέλφων εκπαιδευτικών
        • Ερωτηματολόγιο γονέων, συνεργατών και φίλων
    • Αριστεία-Βραβεία
    • Πολιτιστικές Δραστηριότητες >
      • Θεατρική Ομάδα
      • Χορωδίες - Ορχήστρες
      • Μουσικά Σύνολα
      • Ομάδα φωτογραφίας
      • Μουσικές Ματιές
    • Αθλητικές Δραστηριότητες >
      • Εσωτερικά πρωταθλήματα
      • «Ζούμε σε σκηνές - Γνωρίζουμε τη φύση»
      • Βρεφική Κολύμβηση
    • Φυσιολατρικές εξορμήσεις
    • Τμήμα Συμβουλευτικής >
      • Στοχοθεσία
      • Συμβουλευτική
      • Επαγγελματικός Προσανατολισμός
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Ζωής
      • Κύκλοι Συνάντησης Γονέων
    • Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης >
      • Γραμματεία Εκπ. Έρευνας και Ανάπτυξης
      • Επιστημονική Ημερίδα
      • Εκδόσεις/Δημοσιεύσεις >
        • Βιβλία ή Τεύχη σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Άρθρα σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Κεφάλαια σε Βιβλία
        • Εργασίες σε Πρακτικά Συνεδρίων
        • Παρουσιάσεις σε Συνέδρια
        • Διδακτικό Έργο στην Ανώτατη Εκπαίδευση
    • Βιβλιοθήκη >
      • Κατάλογος - Γενικές πληροφορίες
      • Πληροφοριακή παιδεία >
        • Γενικά
        • Αναζήτηση στον κατάλογο
        • Αξιολόγηση πηγών
      • Βιβλιογραφία και παραπομπές
      • Ηλεκτρονικές πηγές
      • Εκπαιδευτικά περιοδικά
      • Συλλογές >
        • Βιβλιογραφικό δελτίο
        • Πολυμεσικά βιβλία
        • Προτάσεις παιδικών βιβλίων
      • Πληροφορίες για τον COVID-19
      • Στατιστικά Βιβλιοθήκης
      • Citing and referencing
      • Χρήσιμοι σύνδεσμοι >
        • Κανονισμός λειτουργίας
        • Πολιτική αποδοχής δωρεών
        • Πολιτική ανάπτυξης συλλογής
  • Ακαδημαϊκή εξέλιξη
    • Γραφείο Σπουδών
    • Επαγγελματικός Προσανατολισμός >
      • Γενικές Πληροφορίες
      • Α΄ και Β΄ Γυμνασίου
      • Γ΄ Γυμνασίου
      • Α΄ Λυκείου
      • Β΄ και Γ΄ Λυκείου
    • Πρόγραμμα Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας >
      • Το Πρόγραμμα
      • Έντυπα Προγράμματος
      • Ηλεκτρονική Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος
      • Εντυπώσεις
    • Παρατηρητήριο Αποφοίτων >
      • Παρατηρητήριο Αποφοίτων
      • Keep in touch!
  • Νέα
  • Επικοινωνία
  • Start
  • Education
    • Philosophy
    • Consultancy and Psychology
    • International Baccalaureate (En) >
      • International Baccalaureate Diploma Programme (En)
  • Culture
    • Culture (Introduction)
    • Library
    • Alumni Association
    • Scholarships
    • GREECE! This is my country!
    • Environmental Group
  • Scientific Work
  • Student Safety
  • Contact
  • Startseite
  • Ausbildung
    • Philosophie
    • Ausbildungsstufen
    • Beratung und psychologische Unterstützung
    • Geitonas Schule Mitglied des Partnerschulnetzes
  • Kultur
    • Einführung
    • Bibliothek
    • Verein der Ehemaligen
    • Stipendien
    • GRIECHENLAND! Das ist meine heimat!
  • Wissenschaftliches Werk
  • Schülersicherheit
  • Kontakt
  • Page d'accueil
  • Éducation
    • Philosophie
    • Niveaux
    • Conseil et soutien psychologique
  • Culture
    • Introduction
    • Bibliothèque
    • Association des Anciens
    • Bourses d'études
    • LA GRECE! Voilà mon pays!
  • Travaux scientifiques
  • Sécurité des élèves
  • Contact
  • Vacancies

Το άστρο των φετινών Χριστουγέννων

18/12/2020

 
«Την άγια νύχτα τη Χριστουγεννιάτικη - ποιὸς δεν το ξέρει; -
των Μάγων κάθε χρόνο τα μεσάνυχτα λάμπει τ’ αστέρι.
Κι’ όποιος το βρει μέσ’ στ’ άλλα αστέρια ανάμεσα και δεν το χάσει
σε μιὰ άλλη Βηθλεέμ ακολουθώντας το μπορεί να φτάσει»
Γεώργιος Δροσίνης
Κάτι υπέροχο συνέβη στη μικρή πόλη της Βηθλεέμ εκείνο το βράδυ, και το γεγονός αυτό ήταν πολύ πιο σπουδαίο απ' οτιδήποτε και αν γινόταν στον ουρανό. Γιατί όταν ο Ήλιος ανέτειλε το άλλο πρωινό, την πρώτη εκείνη μέρα των Χριστουγέννων, ανέτειλε πάνω από έναν κόσμο που ποτέ πια δεν θα μπορούσε να είναι ο ίδιος. Μετέωρο, κομήτης, σουπερνόβα; Τι ήταν το Άστρο των Χριστουγέννων;

Απαντήσεις σε ερωτήσεις που έθεσαν μαθητές και μαθήτριες της Στ’ Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, δίνει η Φιόρη –Αναστασία Μεταλληνού, αστροφυσικός του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.
Picture
-Ποιο είναι το πιο εντυπωσιακό φαινόμενο που μπορούμε να παρατηρήσουμε φέτος στον Χριστουγεννιάτικο ουρανό;

Αυτό τον Δεκέμβρη παρατηρούμε τους δύο γίγαντες πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος Δία και Κρόνο να φαίνονται σε πολύ κοντινές θέσεις στον ουρανό. Κάθε βραδιά φαίνεται να πλησιάζουν όλο και περισσότερο, μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου όπου θα έχουν έρθει τόσο κοντά, ώστε να τους βλέπουμε σαν ένα ουράνιο σώμα. Το φαινόμενο αυτό το ονομάζουμε σύνοδο πλανητών.

-Μπορούμε να παρατηρήσουμε τους πλανήτες χωρίς τηλεσκόπιο;

Φυσικά! Απόψε το βράδυ κιόλας αν ο καιρός δεν είναι συννεφιασμένος, κοιτάξτε προς τον δυτικό ορίζοντα, μόλις έχει σκοτεινιάσει. Θα διακρίνετε, με γυμνό μάτι, δύο λαμπερά ουράνια σώματα, αρκετά κοντά το ένα στο άλλο. Το λαμπερότερο είναι ο πλανήτης Δίας και το λιγότερο λαμπερό ο Κρόνος. Αν επαναλάβετε την παρατήρηση κάθε βραδιά έως την Δευτέρα 21/12 θα διαπιστώσετε ότι η μεταξύ τους απόσταση όλο και θα μικραίνει, μέχρι να «συναντηθούν». Μπορείτε ακόμα να δείτε και τον πλανήτη Άρη στον βραδινό ουρανό. Βρίσκεται πιο ψηλά από τους Δία και Κρόνο. Θα τον ξεχωρίσετε από την λαμπρότητά του και το κοκκινωπό του χρώμα. 

-Γιατί και πόσο συχνά πραγματοποιούνται σύνοδοι πλανητών;

Η Γη, η Σελήνη και οι υπόλοιποι πλανήτες κινούνται γύρω από τον Ήλιο σχεδόν στο ίδιο επίπεδο, το οποίο ονομάζουμε εκλειπτική. Για το λόγο αυτό φαίνονται κάποιες φορές να «συναντιούνται» στον ουρανό.  Ενώ η Γη μας, ολοκληρώνει μια περιφορά γύρω από τον Ήλιο σε ένα χρόνο, οι πιο απομακρυσμένοι πλανήτες χρειάζονται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα: Ο Δίας χρειάζεται 12 χρόνια για μια περιστροφή γύρω από τον Ήλιο και ο Κρόνος, που βρίσκεται ακόμα πιο μακριά, 30 χρόνια. Κάθε 20 χρόνια συμβαίνει ο Δίας και ο Κρόνος να βρίσκονται σε τέτοια σημεία της τροχιάς τους, ώστε να τους βλέπουμε σε κοντινές θέσεις στο ουρανό, σαν να «συναντιούνται». Οι επόμενες σύνοδοι Δία και Κρόνου θα πραγματοποιηθούν το 2040 και το 2060. Άλλοι πλανήτες που βρίσκονται πιο κοντά στον Ήλιο και περιστρέφονται πιο γρήγορα γύρω από αυτόν έρχονται σε σύνοδο πιο συχνά. 

-Σχετίζεται το «αστέρι» των Χριστουγέννων με κάποια σύνοδο πλανητών;

Οι αστρονόμοι έχουν ήδη εξετάσει τις πιθανές ερμηνείες για το τι θα μπορούσε να ήταν το ουράνιο σώμα που παρατήρησαν οι μάγοι και ταξίδεψαν προς την Βηθλεέμ για να προσκυνήσουν τον νεογέννητο Ιησού. Ήδη ο Γερμανός αστρονόμος Γιοχάνες Κέπλερ ασχολήθηκε με το ζήτημα από τον 17ο αι. μ.Χ., όπου και έζησε. Η μέχρι σήμερα έρευνα καταλήγει ότι το «αστέρι της Βηθλεέμ» θα πρέπει να ήταν σύνοδος πλανητών που πραγματοποιήθηκε στον ουρανό κατά την περίοδο της γέννησης του Ιησού. Να σημειώσουμε ότι οι ιστορικοί χρονολογούν την γέννηση του Ιησού στο διάστημα 7π.Χ. με 2 π.Χ. Το χρονικό αυτό εύρος οφείλεται στο ότι οι ιστορικές πηγές και τα κείμενα της εποχής δεν μας οδηγούν στον υπολογισμό της ακριβούς ημερομηνίας. 

Μπορούμε όμως να υπολογίσουμε με ακρίβεια την εικόνα του ουρανού για εκείνη την περίοδο. Μια εντυπωσιακή σύνοδος Δία – Κρόνου συνέβη στο διάστημα 7-6 π.Χ., καθώς και μια σύνοδος Δία-Αφροδίτης το 3-2 π.Χ. Οπότε η φετινή σύνοδος Δία – Κρόνου μπορεί να συσχετισθεί με το «αστέρι της Βηθλεέμ» που παρατήρησαν οι μάγοι.

-Ποιοι ήταν οι μάγοι που το παρατήρησαν;

Οι μάγοι ήταν Πέρσες στην καταγωγή, ιερείς της ζωροαστρικής θρησκείας, αλλά και αστρονόμοι της εποχής. Γνώριζαν πολύ καλά τον ουρανό και ήταν εκείνοι που παρατήρησαν το φαινόμενο του «αστέρα της Βηθλεέμ». Ακριβώς επειδή ήταν και αστρονόμοι, τους κάλεσε ο βασιλιάς Ηρώδης, όπως περιγράφουν οι Γραφές και ενημερώθηκε για το «αστέρι» που εμφανίστηκε στον ουρανό. Ήταν λοιπόν οι πιο κατάλληλοι για την παρατήρηση των ουράνιων φαινομένων.

-Θα μπορούσε το «αστέρι της Βηθλεέμ» να ήταν ένας κομήτης;

Η περίπτωση του κομήτη πράγματι απασχόλησε τους αστρονόμους, γιατί η παρατήρηση ενός κομήτη στον ουρανό είναι επίσης εντυπωσιακό γεγονός. Για παράδειγμα ο κομήτης του Χάλλεϋ, ο οποίος μελετήθηκε και πήρε και το όνομά του από τον Άγγλο αστρονόμο Έντμουντ Χάλλεϋ το 1682, είχε παρατηρηθεί και στην αρχαιότητα από άλλους πολιτισμούς. Η περιοδικότητά του είναι 76 χρόνια και είχε περάσει και το 12 π.Χ, όπως μαρτυρεί κινέζικη καταγραφή. Οι κινέζοι παρατήρησαν και άλλον κομήτη το 5 π.Χ, που είναι πιο κοντά στο εύρος χρονολογιών της γέννησης του Ιησού.  Ένα βασικό επιχείρημα που αποδυναμώνει το σενάριο του κομήτη ως «αστέρα των Χριστουγέννων» είναι ότι: σε παλαιότερες εποχές οι άνθρωποι, από δεισιδαιμονία, φόβο και άγνοια, συνδύαζαν την έλευση ενός κομήτη με δυσάρεστα και καταστροφικά γεγονότα όπως πολέμους, αρρώστιες, φυσικές καταστροφές και όχι με ευχάριστα όπως μια σπουδαία γέννηση. Για το λόγο αυτό η θεωρία του «κομήτη» δεν εμφανίζεται πολύ ισχυρή.

Comments are closed.

    Κατηγορίες

    All
    IB DP
    Αθλητικές διακρίσεις
    Βιβλιοδρομίες
    Βιωματική μάθηση
    Εκδηλώσεις βιβλιοθήκης
    Επαγγ. Προσανατολισμός
    Επιτυχίες και διακρίσεις
    Μουσικές ματιές
    Πολιτιστικές δράσεις
    Σύλλογος γονέων

    Αρχείο

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013

    RSS Feed

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Copyright © 2014 Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ