Εκπαιδευτήρια Γείτονα
  • Αρχική
  • Το Σχολείο μας
    • Μήνυμα της Διεύθυνσης
    • Ίδρυση - Εγκαταστάσεις
    • Φιλοσοφία - Κανόνες λειτουργίας
    • Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου
    • Ευχαριστίες
    • Απόρρητο και Προσωπικά Δεδομένα
    • Σύγχρονη εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
    • Παιδικός Σταθμός >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Μορφωτικές επισκέψεις
    • Νηπιαγωγείο >
      • Ευτυχισμένα παιδιά κατακτούν τη γνώση
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο
      • Πληροφορική
      • «Παιδία παίζει… και μαθαίνει»
      • Μορφωτικές και Ψυχαγωγικές Επισκέψεις
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Δημοτικό >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Πρόγραμμα Σπουδών >
        • Ελληνικά
        • Μαθηματικά
        • Φυσικές Επιστήμες
        • Ιστορία
        • Θρησκευτικά
        • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
        • Πληροφορική
        • Αισθητική Αγωγή
        • Ξένες Γλώσσες
        • Φυσική Αγωγή
      • Βιωματική μάθηση >
        • Σκοπός του Βιωματικού Σχολείου
        • Ταξίδι στο χώρο και το χρόνο
        • Εμπειρίες Συγκομιδής Καρπών
        • Περιηγήσεις μαθητών
        • Σελίδες από την Ελληνική Ιστορία
        • Οικοδεσμός
      • Διαγωνισμοί >
        • «Οδυσσέας Ελύτης»
        • Αριθμοδρομίες
        • Κατασκευές Φυσικών Επιστημών
      • Βιβλιοδρομίες >
        • Τι είναι οι Βιβλιοδρομίες
        • Δικαίωμα και όροι συμμετοχής
        • Χρόνος και τόπος διεξαγωγής
        • Βράβευση των διαγωνιζομένων
        • Κατάλογος βιβλίων
        • Δηλώσεις συμμετοχής
        • ΕΙΠΑΝ για τις Βιβλιοδρομίες
        • Θέματα προηγούμενων ετών
        • Αποτελέσματα 2022
      • Όμιλοι
      • E-Tutoring
      • Φύλαξη - Δημιουργική απασχόληση
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Γυμνάσιο >
      • «Ένα παράθυρο στον κόσμο»
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Ωρολόγιο πρόγραμμα
      • Συμπληρωματικά προγράμματα
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Αισθητικής Αγωγής
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Βιωματική μάθηση
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
    • Γενικό Λύκειο >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Προγράμματα >
        • Α' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Α' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Β' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Β' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Γ' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Γ' Λυκείου Εμβαθύνσεις
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Εγκύκλιος για άτομα με σοβαρές παθήσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
      • Αποτελέσματα εξετάσεων 2022
      • Αποτελέσματα εξετάσεων 2021
      • Αποτελέσματα Εξετάσεων Προηγούμενων Ετών >
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2020
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2019
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2018
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2017
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2016
    • International Baccalaureate >
      • International Baccalaureate Diploma Programme
      • Geitonas School IBDP
      • Courses and Faculty
      • CAS (Creativity, Activity, Service) >
        • CAS Home
        • Students
        • Projects
        • Events
        • More
      • Proud of our Alumni
      • Enrollment
      • Vacancies
      • Contact
    • Κέντρο Διά Βίου Μάθησης >
      • Εισαγωγή
      • Εξ Αποστάσεως Πρόγραμμα Επιμόρφωσης
  • Σχολική ζωή
    • 1821: 200 χρόνια >
      • Εισαγωγή
      • Χρονογραμμή
      • Συνεντεύξεις
      • Λευκώματα
      • Διαγωνισμός
      • Μουσική
      • Βιβλιογραφία
      • Άρθρα
    • Μένουμε σπίτι - Αθλούμαστε - Παίζουμε >
      • Εισαγωγή
      • Παιδικός Σταθμός - Νηπιαγωγείο - Δημοτικό
      • Γυμνάσιο - Λύκειο
      • Προθέρμανση - Διατάσεις - Αποθεραπεία
    • Προαιρετικές δραστηριότητες
    • Μουσική Σχολή >
      • Γενικά
      • Τμήμα Κλασικής Μουσικής
      • Τμήμα Σύγχρονης Μουσικής
      • Ελεύθερη Μουσική Δημιουργία
      • Προετοιμασία για Πανεπιστήμια
      • Εκδηλώσεις (Photo Gallery)
    • Εκπαιδευτικές δράσεις >
      • Forensics - MUN - EYP
      • Σταθμοί στην Ιστορία της Ευρώπης
      • Λογοτεχνικό Εργαστήριο
      • Μαθητική Ομάδα Βιοηθικής Έρευνας
      • UNESCO ASPnet
      • Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών EUSO
      • Επίσκεψη στο CERN - EPFL
      • Περιβαλλοντική ομάδα
      • Κέντρο Διά Βίου Μάθησης >
        • Εισαγωγή
        • Ερωτηματολόγιο συναδέλφων εκπαιδευτικών
        • Ερωτηματολόγιο γονέων, συνεργατών και φίλων
    • Αριστεία-Βραβεία
    • Πολιτιστικές Δραστηριότητες >
      • Θεατρική Ομάδα
      • Χορωδίες - Ορχήστρες
      • Μουσικά Σύνολα
      • Ομάδα φωτογραφίας
      • Μουσικές Ματιές
    • Αθλητικές Δραστηριότητες >
      • Εσωτερικά πρωταθλήματα
      • «Ζούμε σε σκηνές - Γνωρίζουμε τη φύση»
      • Βρεφική Κολύμβηση
    • Φυσιολατρικές εξορμήσεις
    • Τμήμα Συμβουλευτικής >
      • Στοχοθεσία
      • Συμβουλευτική
      • Επαγγελματικός Προσανατολισμός
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Ζωής
      • Κύκλοι Συνάντησης Γονέων
    • Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης >
      • Γραμματεία Εκπ. Έρευνας και Ανάπτυξης
      • Επιστημονική Ημερίδα
      • Εκδόσεις/Δημοσιεύσεις >
        • Βιβλία ή Τεύχη σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Άρθρα σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Κεφάλαια σε Βιβλία
        • Εργασίες σε Πρακτικά Συνεδρίων
        • Παρουσιάσεις σε Συνέδρια
        • Διδακτικό Έργο στην Ανώτατη Εκπαίδευση
    • Βιβλιοθήκη >
      • Κατάλογος - Γενικές πληροφορίες
      • Πληροφοριακή παιδεία >
        • Γενικά
        • Αναζήτηση στον κατάλογο
        • Αξιολόγηση πηγών
      • Βιβλιογραφία και παραπομπές
      • Ηλεκτρονικές πηγές
      • Εκπαιδευτικά περιοδικά
      • Συλλογές >
        • Βιβλιογραφικό δελτίο
        • Πολυμεσικά βιβλία
        • Προτάσεις παιδικών βιβλίων
      • Πληροφορίες για τον COVID-19
      • Στατιστικά Βιβλιοθήκης
      • Citing and referencing
      • Χρήσιμοι σύνδεσμοι >
        • Κανονισμός λειτουργίας
        • Πολιτική αποδοχής δωρεών
        • Πολιτική ανάπτυξης συλλογής
  • Ακαδημαϊκή εξέλιξη
    • Γραφείο Σπουδών
    • Επαγγελματικός Προσανατολισμός >
      • Γενικές Πληροφορίες
      • Α΄ και Β΄ Γυμνασίου
      • Γ΄ Γυμνασίου
      • Α΄ Λυκείου
      • Β΄ και Γ΄ Λυκείου
    • Πρόγραμμα Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας >
      • Το Πρόγραμμα
      • Έντυπα Προγράμματος
      • Ηλεκτρονική Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος
      • Εντυπώσεις
    • Παρατηρητήριο Αποφοίτων >
      • Παρατηρητήριο Αποφοίτων
      • Keep in touch!
  • Νέα
  • Επικοινωνία
  • Start
  • Education
    • Philosophy
    • Consultancy and Psychology
    • International Baccalaureate (En) >
      • International Baccalaureate Diploma Programme (En)
  • Culture
    • Culture (Introduction)
    • Library
    • Alumni Association
    • Scholarships
    • GREECE! This is my country!
    • Environmental Group
  • Scientific Work
  • Student Safety
  • Contact
  • Startseite
  • Ausbildung
    • Philosophie
    • Ausbildungsstufen
    • Beratung und psychologische Unterstützung
    • Geitonas Schule Mitglied des Partnerschulnetzes
  • Kultur
    • Einführung
    • Bibliothek
    • Verein der Ehemaligen
    • Stipendien
    • GRIECHENLAND! Das ist meine heimat!
  • Wissenschaftliches Werk
  • Schülersicherheit
  • Kontakt
  • Page d'accueil
  • Éducation
    • Philosophie
    • Niveaux
    • Conseil et soutien psychologique
  • Culture
    • Introduction
    • Bibliothèque
    • Association des Anciens
    • Bourses d'études
    • LA GRECE! Voilà mon pays!
  • Travaux scientifiques
  • Sécurité des élèves
  • Contact
  • Vacancies

Ελευθέριος Γείτονας: Το Σχολείο είναι μήτρα Πολιτισμού

11/9/2019

 
Είναι γεγονός ότι ο παραδοσιακός ρόλος του Σχολείου ήταν να εγχαράσσει στο παιδί γνώσεις. Γνώσεις που θα μπορούσαν και να μη χρησιμοποιηθούν ποτέ στη ζωή του ή που θα επαρκούσαν για κάποιες δεκαετίες. Αργότερα άλλαξε προσανατολισμό και ανέλαβε την ευθύνη να μάθει το παιδί, πώς να μαθαίνει. Ο ρόλος αυτός απελευθέρωσε αρκετές από τις δημιουργικές δυνάμεις των εκπαιδευτικών και εφοδίασε τους πανεπιστημιακούς χώρους με φοιτητές περισσότερο έτοιμους και ικανότερους να μυηθούν στις επιστήμες.
Σήμερα, με την εισβολή της τεχνολογίας στην κοινωνική, οικονομική, επιστημονική και καθημερινή ζωή των ανθρώπων, συντελούνται αλλαγές και στον τομέα του πιο κρίσιμου και σπάνιου πόρου που είναι η γνώση. Η γνώση αποτελείται από πληροφορίες, νοημοσύνη και εμπειρίες. Η διαχείριση της γνώσης αποτελεί έναν από τους στόχους του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος.

Η εισβολή όμως της τεχνολογίας στη ζωή των ανθρώπων επιφέρει γενικότερες αλλαγές στην κοινωνική οργάνωση. Στους προβληματισμούς μας για το σχεδιασμό και την οργάνωση του μελλοντικού σχολείου επιβάλλεται να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας και την προοπτική ή τη βεβαιότητα ότι η ανθρωπότητα οδηγείται από την οργάνωση της πόλης στη μετα-πόλη. Η επανάσταση που ζούμε, επανάσταση της επικοινωνίας και της πληροφορίας, το τρίτο κύμα πολιτισμού κατά τον Άλβιν Τόφλερ, είναι το ίδιο σημαντική με τη βιομηχανική επανάσταση. Είναι ο τρίτος μεγάλος σταθμός στην εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού, με πρώτο τη γεωργική και δεύτερο τη βιομηχανική επανάσταση.

Χθες η πόλη ήταν ο τόπος της αγοράς, της ζωοπανήγυρης, της συγκέντρωσης του χρήματος. Κατόπιν έγινε ο τόπος της εργασίας, της βιομηχανίας και του εργοστασίου. Σήμερα ούτε οι οικονομικές συναλλαγές, ούτε η ίδια η οικονομία έχουν ανάγκη ενός καθορισμένου τόπου. Μπορεί να βρισκόμαστε στη μέση της ερήμου και ταυτόχρονα στην καρδιά της απέραντης και αινιγματικής «υπερ-πόλης» που γεννά το INTERNET. Μπαίνουμε σ’ έναν πολιτισμό «που βασίζεται σε άλλη αρχή απ’ αυτή της εντοπιότητας».
Η υπερ-πόλη θα γίνει πιθανώς το σκηνικό της αποσύνθεσης της κοινωνίας που ξέρουμε. Οδηγούμαστε, με άλλα λόγια, σ’ ένα σπάσιμο των μέχρι τώρα μητρών του πολιτισμού μας. Έχουμε μια βέβαιη ανατροπή των ισορροπιών του.

Αυτή την προοπτική της απώλειας των ισορροπιών του πολιτισμού μας πρέπει να την αντιμετωπίσει το Σχολείο. Και πρέπει να την αντιμετωπίσει, για να δώσει ισορροπημένους πολίτες και κοινωνικούς εταίρους για το μέλλον. Η τεχνολογία με άλλα λόγια μας αναγκάζει να δεχτούμε έναν άλλο πολιτισμό.
Κι ερχόμαστε τώρα στο Σχολείο του σήμερα που ετοιμάζει τον πολίτη του μέλλοντος. Ετοιμάζει τον πολίτη της «υπερ-πόλης». Ποιος όμως είναι αυτός ο πολίτης; Είναι ο Homo Electronicus;
Κατά την άποψή μου, η κρίσιμη διάσταση, το κρίσιμο κλειδί, για τον άνθρωπο του μέλλοντος και το μέλλον του ανθρώπου είναι ο πολιτισμός. Γιατί, είτε σκληρύνει είτε αποσυντεθεί ο κοινωνικός ιστός, οι μήτρες πολιτισμού ούτε πρέπει να σκληρύνουν, ούτε πρέπει να αποσυντεθούν. Η πλατεία του χωριού, για παράδειγμα, η πλατεία της μικρής πόλης, η εκκλησία της ενορίας, ήταν μήτρες πολιτισμού. Κι όχι μόνο αυτές.

Στη μετα-πόλη αυτές οι εστίες πολιτισμού δεν πρέπει να χαθούν. Πρέπει να μετατοπιστούν. Και χώρος υποδοχής των απειλούμενων μητρών πολιτισμού είναι το Σχολείο. Το Σχολείο στη μεταβατική αυτή περίοδο, στην περίοδο που αφομοιώνεται και εμπεδώνεται η επανάσταση της επικοινωνίας, της πληροφορίας και των διαδικτύων, αλλάζει μορφή, αλλάζει σχήμα, αλλάζει δυναμική. Χάνει μέρος από τα πεδία των μαχών για την κατάκτηση της γνώσης και κερδίζει μέρος από το πεδίο του πολιτισμού.

Ο πολίτης του μέλλοντος με τη σωστή παιδεία θα έχει όλες τις προδιαγραφές να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, άρα και ν’ αλλάζει επάγγελμα. Αν, λοιπόν, κάποιοι από τους σημερινούς νέους γίνουν εκπαιδευτικοί και παράλληλα έχουν εφοδιαστεί με τη δεξιότητα της προσαρμογής στα νέα δεδομένα και έχουν οπλιστεί με όλες τις άλλες δεξιότητες αναζήτησης, ανάγνωσης, κατανόησης και επιλογής της πληροφορίας εκείνης που θα τους λύσει το πρόβλημα, θα αναζητήσουν έγκαιρα και την αλλαγή επαγγέλματος. Πέραν όμως αυτού, οι μηχανές θα αναλάβουν εξ ολοκλήρου τη μετάδοση της γνώσης, θα αναλάβουν τον τομέα της μάθησης. Την παιδεία του ανθρώπου, την αγωγή, την καλλιέργεια της ψυχής, τα μαγνητικά πεδία της ανθρωπιάς, την αγωγιμότητα του πολιτισμού μας, ποιός θα τα αναλάβει; Ο εκπαιδευτικός, με τη δυναμική και μαγεία του παιδαγωγού, του εμψυχωτή, του μύστη, του σμιλευτή ψυχών, θα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην μετα-πόλη ή στο τέρας της υπερ-πόλης, όπως αυτή αναδεικνύεται μέσα από το INTERNΕT.

Ειπώθηκε παραπάνω ότι το Σχολείο αλλάζει μορφή. Συνοδευτικό της έννοιας Σχολείο είναι και η έννοια εκπαιδευτικός. Επομένως το Σχολείο αλλάζει μορφή και ο εκπαιδευτικός αλλάζει ρόλο. Θα καταργηθεί ο εκπαιδευτικός ο οποίος θα παραμείνει στις αναχρονιστικές εκπαιδευτικές μήτρες. Το άνοιγμα του Σχολείου στις εξελίξεις είναι αναγκαία συνθήκη. Φανταστείτε ότι αύριο τη μάθηση στην Ελλάδα την «αναλαμβάνουν» οι μηχανές. Όλα γίνονται μέσω των δικτύων. Αλήθεια, τους κώδικες του πολιτισμού μας ποιος θα τους ανοίξει στα παιδιά; Την ανάγνωση, την αρίθμηση, την πληροφορική, την αγωγή υγείας (σώμα – πνεύμα – ψυχή), ποια μηχανή θα τους τα διδάξει;

Δεν γνωρίζω αν υπάρχουν αρκετοί ρομαντικοί στην Ελλάδα. Αρκετοί ρομαντικοί που δεν θρηνολογούν γι’ αυτό που φεύγει. Που προσπαθούν να προσδιορίσουν αυτό που έρχεται και να το υποδεχτούν με τέτοιον τρόπο που δεχόμαστε στο σπίτι μας έναν ξένο για τον οποίον μαντεύουμε πολλά και γνωρίζουμε λίγα. Ξέρω όμως πως χωρίς ρομαντικούς δεν θα μπορέσουμε να οργανώσουμε την έφοδο στο μέλλον. Προσωπικά ανήκω στους ρομαντικούς. Παραμένω αθεράπευτα ένας νοσταλγός του μέλλοντος.
Picture

Comments are closed.

    Κατηγορίες

    All
    IB DP
    Αθλητικές διακρίσεις
    Βιβλιοδρομίες
    Βιωματική μάθηση
    Εκδηλώσεις βιβλιοθήκης
    Επαγγ. Προσανατολισμός
    Επιτυχίες και διακρίσεις
    Μουσικές ματιές
    Πολιτιστικές δράσεις
    Σύλλογος γονέων

    Αρχείο

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013

    RSS Feed

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Copyright © 2014 Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ