Τμήμα Συμβουλευτικής Εκπαιδευτηρίων Γείτονα
Η ένταξη του παιδιού στον Παιδικό Σταθμό και το Νηπιαγωγείο σηματοδοτεί το πέρασμα σε μια καινούρια φάση ζωής, όχι μόνο για το παιδί αλλά για όλη την οικογένεια. Η μεγάλη αλλαγή σε αυτό το καινούριο ξεκίνημα αφορά, αρχικά, τον φυσικό αποχωρισμό του παιδιού από το οικείο του περιβάλλον. Το παιδί βρίσκεται σε ένα νέο περιβάλλον, με νέα πρόσωπα, άγνωστα παιδιά, καινούρια ωράρια και ρουτίνες. Η ένταξη του παιδιού στον παιδικό σταθμό αφορά το μεγάλωμα και την ανάπτυξη και είναι βήμα αυτονόμησης του παιδιού.
Η προετοιμασία που χρειάζεται να γίνει για να επιτύχουν οι γονείς την αποτελεσματικότερη προσαρμογή του παιδιού τους έχει τα εξής βήματα:
1) Η επιλογή του σχολείου
Πριν και πάνω από όλα -στην περίπτωση που η οικογένεια έχει τη δυνατότητα επιλογής σχολείου- οι γονείς καλούνται να πάρουν μια απόφαση σχετικά με την προτίμηση τους. Οι συνιστώσες που συχνά οι γονείς λαμβάνουν υπόψιν τους για την τελική επιλογή είναι οι εξής:
- Η απόσταση του σχολείου από το σπίτι ή το χώρο εργασίας του γονέα
- Το ωράριο λειτουργίας του νηπιαγωγείου ή του παιδικού σταθμού
- Η πείρα και η εξειδίκευση του διδακτικού προσωπικού
- Η αναλογία δασκάλων/μαθητών σε κάθε τάξη
- Το πρόγραμμα σπουδών και οι στόχοι που θέτει το σχολείο ανά τάξη για κάθε σχολική χρονιά
2) Η προετοιμασία του παιδιού στο σπίτι
Εφόσον έχει γίνει η επιλογή σχολείου, οι γονείς καλούνται τώρα να προετοιμάσουν το παιδί για τη μετάβαση από το σπίτι στο σχολείο. Η αλλαγή αυτή πρέπει να εκφραστεί με θετικό τρόπο και να συνδεθεί με τις νέες όμορφες εμπειρίες που θα βιώσει, καθώς και με τους καινούριους φίλους που θα αποκτήσει. Είναι πολύ χρήσιμο για την εξοικείωση του παιδιού να έχει προηγηθεί επίσκεψή του στο χώρο του παιδικού σταθμού.
3) Η πρώτη επαφή του παιδιού με το σχολείο
Λίγο καιρό πριν την έναρξη, οι γονείς επισκέπτονται το σχολείο μαζί με το παιδί τους και εξερευνούν το χώρο. Το παιδί έρχεται σε επαφή με τις τάξεις, με τη σχολική αυλή και τον περιβάλλοντα χώρο. Επίσης ιδιαίτερα σημαντικό είναι να γνωρίσει το παιδί τον εκπαιδευτικό ή τους εκπαιδευτικούς που θα αναλάβουν την τάξη του. Η προσωπική επαφή με το διδακτικό προσωπικό πριν το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς φέρνει τα παιδιά πιο κοντά τους και τα εξοικειώνει. Κάποιες φορές, μερικά παιδιά χρειάζονται παραπάνω από μια επίσκεψη στο χώρο του σχολείου για να επιτευχθεί η μέγιστη εξοικείωσή τους με αυτό.
Όσο απαραίτητο είναι για το παιδί να λάβει την οικογενειακή προστασία και φροντίδα σε μεγαλύτερο βαθμό στα πρώτα στάδια του μεγαλώματός του, άλλο τόσο απαραίτητο είναι να οδηγηθεί με εμπιστοσύνη και σιγουριά στις επόμενες φάσεις αυτονόμησης και ανεξαρτητοποίησης, οι οποίες έρχονται και με τη μετάβαση σε ένα σχολικό πλαίσιο.