Οι μεγαλοφυείς τα προβλέπουν».
Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι οι ρυθμοί ζωής της σύγχρονης καθημερινότητας μπορούν να χαρακτηριστούν ως φρενήρεις! Απόρροια αυτού, καθίσταται ως επιτακτική η ανάγκη για τον καθένα να μας διακατέχει ένα αίσθημα αυτοπειθαρχίας αλλά και κριτικής ιεράρχησης των καθημερινών υποχρεώσεών μας, ώστε αφενός να μη μας κυριεύει κι αφετέρου να μη μας καταβάλλει το άγχος!
Η ζωή ενός ανθρώπου μπορεί να παραλληλιστεί ως ''μια σκακιέρα''. Ακόμη, κι ο διάσημος Αμερικανός επιστήμονας κι εφευρέτης, Βενιαμίν Φραγκλίνος, χαρακτήριζε το σκάκι ως “μια εικόνα της ζωής”. Όσο καλύτερες επιλογές λαμβάνουμε τόσο μεγαλύτερα επιτεύγματα είμαστε σε θέση να επιτυγχάνουμε. Όλα αυτά τα οποία προαναφέρθηκαν αποτελούν φυσικά την αφόρμηση, για να αναφερθούμε στο ''Παιχνίδι των Βασιλέων'' όπως αποκαλούνταν τα παλαιότερα χρόνια, γνωστό σε όλους μας ως ''σκάκι''. Αρχικώς, θα ήταν καλό να επισημάνουμε τις πνευματικές αρετές που προάγονται κι οξύνονται μέσω του διασημότερου παιχνιδιού στρατηγικής. Το σκάκι καλλιεργεί κι ενισχύει ένα ευρύ φάσμα ικανοτήτων όπως η κριτική σκέψη, η λογική ανάλυση, η μεθοδικότητα και η προσοχή, ενώ συγχρόνως εξελίσσει αξίες και συμπεριφορές όπως η αυτοκριτική σκέψη, η σοβαρότητα και η υπευθυνότητα. Επομένως, θα μπορούσε μετά βεβαιότητας να ειπωθεί πως το σκάκι δεν είναι απλά ένα ακόμη παιχνίδι ευφυΐας αποκομμένο από κοινωνικές εκφάνσεις της ζωής ενός ανθρώπου, αλλά αποτελεί συνάμα ένα μέσο διοχέτευσης της ευφυΐας προς τέρψη δημιουργικών εκφάνσεων της καθημερινότητας ενός ατόμου.
Τα Εκπαιδευτήρια Γείτονα αναγνωρίζουν τη συμβολή που έχει το σκάκι στην ''ουσιαστική ωρίμανση'' της προσωπικότητας του ανθρώπου και κατ΄ επέκταση και του παιδιού, υπερβαίνοντας την πλειάδα τροχοπεδών που μαστίζουν τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία τις εκπαιδευτικές διαδικασίες. Για τον λόγο αυτό, έχουν διοργανώσει υπό την αιγίδα τους μέχρι στιγμής, πέντε εσωτερικά πρωταθλήματα σκάκι που απευθύνονται σε μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου, Λυκείου και IB., καθώς και σε αποφοίτους, γονείς κι εκπαιδευτικούς των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα.
Μεταξύ των σκακιστών συνηθίζεται να λέγεται η ρήση ότι ''κανείς δεν κέρδισε ποτέ μία παρτίδα εγκαταλείποντάς την''. Άλλωστε, όπως προείπαμε, το συγκεκριμένο παιχνίδι μπορεί να χαρακτηριστεί κι ως μια μικρογραφία της κοινωνίας, συμπυκνωμένη μέσα σε εξήντα τέσσερα τετραγωνάκια, εναλλασσόμενα ομοίως μεταξύ του άσπρου και του μαύρου χρώματος. Εν κατακλείδι, αυτό που κάνει το σκάκι τόσο ξεχωριστό στα μάτια πολλών είναι αυτή η ένταση και η επιθυμία μετά από μια ''χαμένη, κερδισμένη ή ισόπαλη'' παρτίδα να αναλογιστείς τα λάθη σου και να βελτιωθείς, προσμένοντας την επόμενη σκακιστική πρόκληση. Κλείνοντας, ας επιστρατεύσουμε τα λόγια του κατά πολλούς ικανότερου σκακιστή όλων των εποχών, του Γκάρι Κίμοβιτς Κασπάροφ, ο οποίος είχε δηλώσει μετά από την ήττα του σε μια παρτίδα σκάκι έχοντας ως αντίπαλό του έναν υπολογιστή, τα εξής: «Έχασα από μια μηχανή και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό», λέξεις μέσα στις οποίες συνοψίζεται και καθίσταται δηλοφανής όλη η μαγεία αυτού του διαχρονικού παιχνιδιού .
*Εκπαιδευτικού Εκπαιδευτηρίων Γείτονα