Από την περίοδο της εφηβείας είχα αρχίσει να αντιλαμβάνομαι πόσο μου άρεσε να αγορεύω, να επιχειρηματολογώ, να υπερασπίζομαι τους άλλους και γενικότερα να έρχομαι σε επαφή με τον κόσμο της γραπτής και της προφορικής ομιλίας. Για τον λόγο αυτό, η νομική είναι ένας κλάδος ο οποίος μου είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον από την πρώτη στιγμή που πληροφορήθηκα γι’ αυτόν. Θεωρώ την επιλογή αυτής της σχολής ιδανική, καθώς υπάρχουν αμέτρητες προοπτικές, ειδικότητες, διέξοδοι ανάλογα με τις προτιμήσεις του κάθε φοιτητή για τη μετέπειτα πορεία του στον επαγγελματικό στίβο. Είναι λοιπόν φυσικό, όταν ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα να ένιωσα μεγάλη συγκίνηση και ακόμα μεγαλύτερη χαρά για την επικείμενη είσοδο στη συγκεκριμένη σχολή. Αναμφίβολα, ο ρόλος του σχολείου σε αυτή μου την προσπάθεια ήταν καταλυτικός. Υπήρξε άριστη συνεννόηση με τους καθηγητές, οι οποίοι εκτός των άλλων μας στήριζαν και ψυχολογικά, και ένα πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες των μαθητών το οποίο αποσκοπούσε στην εξέλιξη και την πρόοδό τους.
Οι επόμενες γενιές μαθητών θα πρέπει να έχουν ως πυξίδα δύο λέξεις-κλειδιά: πρόγραμμα και ψυχολογία. Θα συμβούλευα τους μαθητές να μελετούν συστηματικά, χωρίς αυτό να τους εξαντλεί, όσο είναι εφικτό, να εστιάζουν στο ποιοτικό και όχι στο ποσοτικό διάβασμα και να διαμορφώσουν ένα πρόγραμμα το οποίο οπωσδήποτε θα περιέχει κάποιες ώρες χαλάρωσης. Η πιστή εφαρμογή του προγράμματος είναι αυτή που θα οδηγήσει στην επιτυχία. Σημαντικός παράγοντας είναι επίσης αυτός του σωστού ύπνου, έτσι ώστε το μυαλό να ξεκουράζεται και να παίρνει δυνάμεις για την επόμενη μέρα. Οφείλω να θίξω και το θέμα των νυχτερινών εξόδων, οι οποίες γνωρίζω πόσο σημαντικές είναι για αυτή την ηλικία. Ωστόσο, αν και σημαντικές, στην τρίτη λυκείου εμφανίζονται μειωμένες. Βέβαια μην ξεχνάτε ότι όσες εξόδους χάσετε, άλλες τόσες θα κερδίσετε μετά το τέλος των πανελληνίων.
Όσον αφορά το περιβόητο «άγχος», το οποίο είναι αντιληπτό πως η πλειονότητα των μαθητών δεν μπορεί να διαχειριστεί. Κάτι το οποίο αντιλήφθηκα και 100% πλέον όταν είχα δώσει και τα τέσσερα μαθήματα, είναι πως ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας μου στηρίχθηκε στο γεγονός πως καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς προσπαθούσα να παραμένω ψύχραιμη. Η κακή ψυχολογία πολλές φορές λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας, ακόμη και για μαθητές με τεράστιες δυνατότητες. Δεν είναι λοιπόν κρίμα να σου στερήσει την επιτυχία το άγχος;
Φυσικά και το οικογενειακό και το φιλικό μου περιβάλλον ήταν δίπλα μου σε αυτή την προσπάθεια, γι’ αυτό είναι σημαντικό να έχετε ανθρώπους δίπλα σας που να σας παρέχουν όποια στήριξη τυχόν χρειαστείτε.
Θα ήθελα να κλείσω λέγοντας πως οι πανελλήνιες ήταν μια εμπειρία σίγουρα κουραστική αλλά και ιδιαίτερη, καθώς μέσα από αυτή ανακαλύπτεις και άλλες πτυχές του εαυτού σου. Αξίζει και εσείς να προσπαθήσετε όσο το δυνατόν περισσότερο, γιατί στο τέλος οι κόποι σας θα ανταμειφθούν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποκλειστικά οι πανελλήνιες καθορίζουν το μέλλον σας.