Εκπαιδευτήρια Γείτονα
  • Αρχική
  • Το Σχολείο μας
    • Μήνυμα της Διεύθυνσης
    • Ίδρυση - Εγκαταστάσεις
    • Φιλοσοφία - Κανόνες λειτουργίας
    • Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου
    • Ευχαριστίες
    • Απόρρητο και Προσωπικά Δεδομένα
    • Σύγχρονη εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
    • Παιδικός Σταθμός >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Μορφωτικές επισκέψεις
      • Γιορτές
    • Νηπιαγωγείο >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
      • Ανοιχτό Δημιουργικό Σχολείο
      • Μορφωτικές και Ψυχαγωγικές Επισκέψεις
      • Σχολείο και οικογένεια
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Δημοτικό >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Πρόγραμμα Σπουδών >
        • Ελληνικά
        • Μαθηματικά
        • Φυσικές Επιστήμες
        • Ιστορία
        • Θρησκευτικά
        • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
        • Πληροφορική
        • Αισθητική Αγωγή
        • Ξένες Γλώσσες
        • Φυσική Αγωγή
      • Βιωματική μάθηση >
        • Σκοπός του Βιωματικού Σχολείου
        • Ταξίδι στο χώρο και το χρόνο
        • Εμπειρίες Συγκομιδής Καρπών
        • Σελίδες από την Ελληνική Ιστορία
        • Οικοδεσμός
      • Διαγωνισμοί >
        • «Οδυσσέας Ελύτης»
        • Αριθμοδρομίες
        • Κατασκευές Φυσικών Επιστημών
      • Βιβλιοδρομίες >
        • Τι είναι οι Βιβλιοδρομίες
        • Στόχοι του Προγράμματος
        • Θεματική ενότητα
        • Δικαίωμα και όροι συμμετοχής
        • Χρόνος και τόπος διεξαγωγής
        • Βράβευση των διαγωνιζομένων
        • Κατάλογος βιβλίων
        • Δηλώσεις συμμετοχής
        • Αποτελέσματα 2024
        • Θέματα προηγούμενων ετών
        • ΕΙΠΑΝ για τις Βιβλιοδρομίες
      • Όμιλοι
      • Απογευματινή Μελέτη
      • E-Tutoring
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
    • Γυμνάσιο >
      • «Ένα παράθυρο στον κόσμο»
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Ωρολόγιο πρόγραμμα
      • Συμπληρωματικά προγράμματα
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Αισθητικής Αγωγής
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Βιωματική μάθηση
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
    • Γενικό Λύκειο >
      • Εκπαιδευτική φιλοσοφία
      • Προγράμματα >
        • Α' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Α' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Β' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Β' Λυκείου Εμβαθύνσεις
        • Γ' Λυκείου Υποχρεωτικό πρόγραμμα
        • Γ' Λυκείου Εμβαθύνσεις
      • Ακαδημαϊκά τμήματα >
        • Τμήμα Ανθρωπιστικών Επιστημών
        • Τμήμα Μαθηματικών
        • Τμήμα Φυσικών Επιστημών
        • Τμήμα Κοινωνικών-Οικονομικών Επιστημών
        • Τμήμα Πληροφορικής
        • Τμήμα Ξένων Γλωσσών
        • Τμήμα Φυσικής Αγωγής
      • Συμβουλευτική υποστήριξη
      • Πολιτιστικές εκδηλώσεις - δράσεις
      • Εγκύκλιος για άτομα με σοβαρές παθήσεις
      • Αναθέσεις εξορμήσεων
      • Αποτελέσματα εξετάσεων 2024
      • Αποτελέσματα Εξετάσεων Προηγούμενων Ετών >
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2023
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2022
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2021
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2020
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2019
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2018
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2017
        • Αποτελέσματα εξετάσεων 2016
    • International Baccalaureate >
      • International Baccalaureate Diploma Programme
      • Geitonas School IB DP
      • Courses and Faculty
      • CAS (Creativity, Activity, Service) >
        • CAS Description
        • Projects
        • Events
      • Proud of our Alumni
      • Enrollment
      • Counseling support
  • Σχολική ζωή
    • Προαιρετικά Προγράμματα
    • Μουσική Σχολή >
      • Γενικά
      • Τμήμα Κλασικής Μουσικής
      • Τμήμα Σύγχρονης Μουσικής
      • Ελεύθερη Μουσική Δημιουργία
      • Προετοιμασία για Πανεπιστήμια
      • Εκδηλώσεις (Photo Gallery)
    • Εκπαιδευτικές δράσεις >
      • Forensics - MUN - EYP
      • Σταθμοί στην Ιστορία της Ευρώπης
      • Λογοτεχνικό Εργαστήριο
      • Μαθητική Ομάδα Βιοηθικής Έρευνας
      • UNESCO ASPnet
      • Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών EUSO
      • Επίσκεψη στο CERN - EPFL
      • Περιβαλλοντική ομάδα
    • Αριστεία-Βραβεία
    • Πολιτιστικές Δραστηριότητες >
      • Θεατρική Ομάδα
      • Χορωδίες - Ορχήστρες
      • Μουσικά Σύνολα
      • Ομάδα φωτογραφίας
      • Μουσικές Ματιές
    • Αθλητικές Δραστηριότητες >
      • Εσωτερικά πρωταθλήματα
      • «Ζούμε σε σκηνές - Γνωρίζουμε τη φύση»
      • Βρεφική Κολύμβηση
    • Καλοκαιρινά Κατασκηνωτικά Προγράμματα
    • Τμήμα Συμβουλευτικής >
      • Στοχοθεσία
      • Συμβουλευτική
      • Επαγγελματικός Προσανατολισμός
      • Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση
      • Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Ζωής
      • Κύκλοι Συνάντησης Γονέων
    • Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης >
      • Γραμματεία Εκπ. Έρευνας και Ανάπτυξης
      • Επιστημονική Ημερίδα
      • Εκδόσεις/Δημοσιεύσεις >
        • Βιβλία ή Τεύχη σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Άρθρα σε Επιστημονικά Περιοδικά
        • Κεφάλαια σε Βιβλία
        • Εργασίες σε Πρακτικά Συνεδρίων
        • Παρουσιάσεις σε Συνέδρια
        • Διδακτικό Έργο στην Ανώτατη Εκπαίδευση
    • Βιβλιοθήκη >
      • Κατάλογος - Γενικές πληροφορίες
      • Πληροφοριακή παιδεία >
        • Γενικά
        • Αναζήτηση στον κατάλογο
        • Αξιολόγηση πηγών
      • Βιβλιογραφία και παραπομπές
      • Ηλεκτρονικές πηγές
      • Εκπαιδευτικά περιοδικά
      • Συλλογές >
        • Βιβλιογραφικό δελτίο
        • Πολυμεσικά βιβλία
        • Προτάσεις παιδικών βιβλίων
      • Στατιστικά Βιβλιοθήκης
      • Citing and referencing
      • Χρήσιμοι σύνδεσμοι >
        • Κανονισμός λειτουργίας
        • Πολιτική αποδοχής δωρεών
        • Πολιτική ανάπτυξης συλλογής
  • Ακαδημαϊκή εξέλιξη
    • Γραφείο Σπουδών
    • Επαγγελματικός Προσανατολισμός >
      • Γενικές Πληροφορίες
      • Α΄ και Β΄ Γυμνασίου
      • Γ΄ Γυμνασίου
      • Α΄ Λυκείου
      • Β΄ και Γ΄ Λυκείου
    • Πρόγραμμα Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας >
      • Το Πρόγραμμα
      • Έντυπα Προγράμματος
      • Ηλεκτρονική Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος
      • Εντυπώσεις
    • Παρατηρητήριο Αποφοίτων >
      • Παρατηρητήριο Αποφοίτων
      • Keep in touch!
  • Νέα
  • Επικοινωνία
  • Start
  • Education
    • Philosophy
    • Consultancy and Psychology
    • International Baccalaureate (En) >
      • International Baccalaureate Diploma Programme (En)
  • Culture
    • Culture (Introduction)
    • Library
    • Alumni Association
    • Scholarships
    • GREECE! This is my country!
    • Environmental Group
  • Scientific Work
  • Student Safety
  • Contact
  • Startseite
  • Ausbildung
    • Philosophie
    • Ausbildungsstufen
    • Beratung und psychologische Unterstützung
    • Geitonas Schule Mitglied des Partnerschulnetzes
  • Kultur
    • Einführung
    • Bibliothek
    • Verein der Ehemaligen
    • Stipendien
    • GRIECHENLAND! Das ist meine heimat!
  • Wissenschaftliches Werk
  • Schülersicherheit
  • Kontakt
  • Page d'accueil
  • Éducation
    • Philosophie
    • Niveaux
    • Conseil et soutien psychologique
  • Culture
    • Introduction
    • Bibliothèque
    • Association des Anciens
    • Bourses d'études
    • LA GRECE! Voilà mon pays!
  • Travaux scientifiques
  • Sécurité des élèves
  • Contact

«Μνήμη Πολυτεχνείου 1973» στο σχολείο μας

16/11/2018

 
​Μια ξεχωριστή εκδήλωση μνήμης για το Πολυτεχνείο και τα γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου 1973, με ομιλητές τους δημοσιογράφους της «Ελευθεροτυπίας» Δημήτρη Γκιώνη και Γιώργο Βιδάλη,  πραγματοποιήθηκε σήμερα στο αμφιθέατρο του σχολείου μας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ακούσουν για την εποχή εκείνη, τους πρωταγωνιστές και τους αφανείς ήρωές της, τον αντιδικτατορικό αγώνα σε Ελλάδα και εξωτερικό,  τη δράση σπουδαίων  δημιουργών, Θεοδωράκη, Μακρόπουλου, Λεοντή, Ξαρχάκου, Γαβρά, Μελίνας κ.α Πολλαπλά ωφέλιμη η συζήτηση που ακολούθησε. Διδακτική η παρέμβαση του κ. Ελευθέριου Γείτονα: «Όλες οι δικτατορίες, και οι κόκκινες και οι μαύρες καταπνίγουν την ελεύθερη φωνή. Η Δημοκρατία αγκαλιάζει όλες τις φωνές».
Παρακάτω παραθέτουμε απόσπασμα από το βιβλίο του Δημήτρη Γκιώνη «Ετσι κι αλλιώς» μ’αναφορά στην παραμονή κι ανήμερα της 21ης Απριλίου 1967:

«Το βράδυ εκείνο της Πέμπτης 20 Απριλίου 1967, στα γραφεία της Δημοκρατικής Αλλαγής επικρατούσε κατάσταση ευφορίας.

Η κυβέρνηση είχε ήδη, επιτέλους, προκηρύξει εκλογές για τις 28 Μαϊου, και τα κόμματα βρισκόντουσαν σε οργασμό.

Λίγο πριν τα μεσάνυχτα, έχοντας την ευθύνη του καλλιτεχνικού ρεπορτάζ της εφημερίδας, είχα παραδώσει την ύλη της επομένης και μια μικρή παρέα ετοιμαζόμασταν για τη συνηθισμένη άνοδο στην Πλάκα, που εκείνο το βράδυ δεν θα ήταν μπουάτ αλλά  μια ταβέρνα, η ταβέρνα του Τσεκούρα.

Ήμασταν , πλην της αφεντιάς μου : ο Μάνος ΛοΪζος, που πριν λίγες μέρες είχε εκπλήξει με τη νέα σειρά τραγουδιών  του «Τα νέγρικα» σε ποίηση Γιάννη Νεγρεπόντη, ο Διονύσης Σαββόπουλος που ήδη είχε κυκλοφορήσει τον πρώτο του μεγάλο δίσκο, «Το φορτηγό», ο Μανώλης Ρασούλης, που βρισκόταν ακόμα σε περίοδο αναζήτησης, ο Φώντας Λάδης, ο οποίος είχε ξεπεταχτεί και ως τραγουδοποιός με τα «Γράμματα από τη Γερμανία» που είχε μελοποιήσει ο Μίκης Θεοδωράκης, και η συνάδελφος Φανή  Πετραλιά.

Η παρέα μας εκείνο το βράδυ, αφού κάθισε μιάμιση- δυο ώρες στην πλακιώτικη ταβέρνα, μοιράστηκε σε δυο ταξί, που μας άφησαν στα σπίτια μας – την ίδια ώρα που τα τανκς σέρνονταν στους αθηναΪκούς δρόμους, χωρίς να τα πάρουμε χαμπάρι.

Πρωί της Παρασκευής 21 Απριλίου 1967, στο υπόγειο διαμερισματάκι μου στην οδό Μασσαλίας, όπου κατά καιρούς φιλοξενούσα και κάποιο φίλο. Εκείνη τη νύχτα είχε ξεμείνει από την παρέα της Πλάκας ο Μανώλης Ρασούλης.

Ξυπνήσαμε γύρω στις δέκα και άνοιξα ραδιόφωνο. Μουσική και κάτι στρατιωτικά εμβατήρια. Το έκλεισα ανυποψίαστος κι έβαλα σ’ένα μικρό πικάπ ένα δισκάκι με το «Σατισφάξιον» των Ρόλινγκς Στόουνς – απόκτημα της συναυλίας, που είχαν δώσει την περασμένη Δευτέρα στο γήπεδο του ΠαναθηναΪκού.

Ετοιμαστήκαμε να πάμε στα γραφεία της εφημερίδας… Βγήκαμε στην οδό Σόλωνος, κι εκεί, έξω από το κτήριο του ΟΤΕ, βλέπουμε δυο φαντάρους με πλήρη εξάρτυση να φρουρούν την είσοδό του.

​-Θα κηρύχτηκε απεργία τη νύχτα, σκεφτήκαμε φωναχτά, και θα έχει γίνει επιστράτευση.
Κατεβήκαμε , σχεδόν με κέφι, την Ομήρου, περάσαμε την Ακαδημίας, την Πανεπιστημίου. Ηρεμία, όλα κλειστά, ακόμα και τα περίπτερα.
-Μωρέ μπράβο επιτυχία η απεργία ! μονολογούσαμε.

​Μπήκαμε στη στοά του κτηρίου, κι εκεί βλέπουμε ένα τσούρμο αστυφύλακες. Τι πιο φυσικό ; Στο δεύτερο όροφο ήταν τα γραφεία κάποιας Αστυνομικής Διεύθυνσης. Επιφυλακή θα ήταν οι άνθρωποι.Περάσαμε θαρρετά ανάμεσά τους…

Μπαίνουμε στο ασανσέρ, τέταρτος όροφος, διασχίζουμε το διάδρομο και φτάνουμε στην είσοδο των γραφείων της εφημερίδας.

Εκεί το πρώτο μούδιασμα. Η πόρτα ήταν ανοιχτή και μια μεγάλη αφίσα του Δήμου Σκουλάκη, που ήταν κολλημένη στον τοίχο, με το σύνθημα «Διαβάζετε την εφημερίδα της αληθινής δημοκρατίας», βρισκόταν σχισμένη στο δάπεδο.

-Τι είστε εσείς ; πετάχτηκε ένας αστυνομικός απ’αυτούς που ήταν εκεί – άλλοι με στολή άλλοι με πολιτικά.
-Είμαστε δημοσιογράφοι της εφημερίδας.
-Ερευνήστε τους ! λέει κάποιος άλλος, που πρέπει να ήταν ο επικεφαλής.
-Βγάλτε ό, τι έχετε στις τσέπες σας.
Τι να βγάλουμε; Σχεδόν τίποτα. Κρατάνε τις ταυτότητές μας.
-Μείνετε εκεί και περιμένετε.

Mείναμε εκεί, χωρίς να μιλάμε, κόβοντας μικρές βόλτες και βλέποντας τους χώρους αυτούς, που τα βράδια –να, μόλις χτες, έσφυζαν από ζωή, ν’ απογυμνώνονται

Μείναμε χωρίς να μιλάμε…  Αυτό ήταν λοιπόν ; Πάνε όλα ; Που θα έβγαζε αυτή η ιστορία ; Ποιους να’πιασαν και τι να τους έκαναν ; Κι εμάς ; Θα μας σκότωναν ; Θα μας εξόριζαν ; Θα μας βασάνιζαν;

Προσωπικά το μόνο που δεν μπορούσα να αντέξω ήταν το τελευταίο, κι ας είχα φάει παιδί τόσο ξύλο, σε σημείο που πίστευα ότι είχα ξοφλήσει για όλη τη ζωή μου…

Από την τζαμόπορτα που έβλεπε στην οδό Σταδίου, αντικρίσαμε στο απέναντι κτήριο δεξιά φαντάρους με οπλοπολυβόλα.

Καταλάβαμε –και παγώσαμε. Τι ηλίθιοι να πέσουμε μόνοι μας στο στόμα του λύκου !

-Βάλε τους κρατούμενους στο άλλο δωμάτιο, ακούστηκε πάλι ο επικεφαλής.
Ώστε ήμασταν λοιπόν κρατούμενοι. Μας οδήγησαν σ’ένα από τα εσωτερικά γραφεία κι έμεινε κάποιος να μας φυλάει, τη στιγμή που οι άλλοι άδειαζαν τα συρτάρια και έριχναν σε σακούλες ό, τι έβρισκαν. 
-Τι θα μας κάνετε ; ρωτάμε το φρουρό μας.
-Άμα δεν έχετε κάνει τίποτα, θα αφεθείτε ελεύθεροι. Αλλιώς…
-Δηλαδή δεν ξέρετε τι θα μας κάνετε και πόσο θα μείνουμε εδώ ; ρωτάω.
-Όχι κουβέντες με τους κρατούμενους, ακούστηκε κάποιος απ’έξω…
Οι ώρες περνούσαν, θα πρέπει να μείναμε εκεί τρεις τέσσερις ώρες, όταν κάποια στιγμή, αφού είχαν μαζέψει ό, τι μπορούσε να κουβαληθεί : 
-Κατεβάστε τους κρατούμενους κάτω.

Κατεβαίνουμε με το φρουρό μας. Εκεί, μέσα στη στοά, είχε περάσει ένα μεγάλο στρατιωτικό τζιπ. Μας ανέβασαν. Μαζί μας ο φρουρός, αλλά και δυο στρατιώτες, δεξιά και αριστερά, με αυτόματα. Μας πήγαιναν για εκτέλεση; 

Διασχίσαμε την Πανεπιστημίου, κι εκεί, στη γωνία Πατησίων, είδαμε δυο τανκς. Συνεχίσαμε Πατησίων, δεξιά Αρχαιολογικό Μουσείο, οδός Μπουμπουλίνας, και να’μαστε στο κτήριο της Γενικής Ασφάλειας.
-Κατεβείτε.

Κατεβαίνουμε κι ανεβαίνουμε τις σκάλες. Κόσμος και κοσμάκης. Αλλοι με πολιτικά, άλλοι με στολή, όπλα. Μας οδηγούν σ’ένα διάδρομο. Ο συνοδός μας κάτι λέει σε κάποιους παραμέσα.
-Θα περιμένουμε εδώ, λέει έπειτα από λίγο
Άλλες κάνα δυο ατέλειωτες ώρες, σ’αυτή την πιο μεγάλη και αγωνιώδη μέρα της ζωής μου. Και όρθιοι. Ωσπου κάποια στιγμή:
-Φέρ’τους μέσα ! φωνάζει κάποιος.
Μπαίνουμε σ’ένα γραφείο. Ενας αξιωματικός μας δίνει από ένα χαρτί.
-Γράψτε εδώ όλα σας τα στοιχεία και που μένετε τώρα.
Τα γράφουμε. Μας επιστρέφει τις ταυτότητες.
-Δρόμο τώρα !  Και στο συνοδό μας :  -Οδήγησέ τους μέχρι κάτω.

Δεν πιστεύαμε τ’αυτιά μας (δεν υπήρχαν τα ονόματά μας στη λίστα που είχαν στα χέρια τους, μάθαμε αργότερα). Βγήκαμε έξω, στρίψαμε στον πρώτο δρόμο και γινήκαμε καπνός, ο καθένας σε άλλη κατεύθυνση, μπας και μετανιώσουν και τρέξουν καταπίσω μας και μας ξαναπιάσουν».

Comments are closed.

    Κατηγορίες

    All
    IB DP
    Αθλητικές διακρίσεις
    Άρθρα
    Βιβλιοδρομίες
    Βιωματική μάθηση
    Εκδηλώσεις βιβλιοθήκης
    Επαγγ. Προσανατολισμός
    Επιτυχίες και διακρίσεις
    Μουσικές ματιές
    Πολιτιστικές δράσεις
    Σύλλογος γονέων

    Αρχείο

    May 2025
    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    July 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013

    RSS Feed

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Copyright © 2014 Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ