Αξιότιμοι προσκεκλημένοι,
Κυρίες και κύριοι,
Αγαπητά μου παιδιά,
Είναι με ιδιαίτερη χαρά που εκπροσωπούμε την Κύπρο και το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, στην Τελετή Βράβευσης των παιδιών και των σχολείων που διακρίθηκαν στον 26ο Διαγωνισμό των Βιβλιοδρομιών, ο οποίος είχε ως θέμα, ένα εξόχως αγαπημένο θέμα των παιδιών: «Γιαγιάδες και Παππούδες εν Δράσει». Θα πρέπει επίσης να πούμε ότι ήταν ιδιαίτερη η τιμή για εμάς να συνεργαστούμε μαζί σας, με τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ, όλα αυτά τα χρόνια, στο πλαίσιο αυτού του διαγωνισμού. |
Βέβαια, η μεγάλη επιτυχία, που σημειώνουν κάθε χρόνο οι Βιβλιοδρομίες, αποδίδεται στον εμπνευστή, άνθρωπο και παιδαγωγό, κύριο Ελευθέριο Γείτονα, που είχε την αρχική ιδέα, αλλά και το σθένος να μετατρέψει την ιδέα και το όραμα σε πράξη. Έτσι, κάθε χρόνο, εδώ και 26 τόσα χρόνια, κάποιο απόγευμα του Μάη, χιλιάδες παιδιά διαβαίνουν την πόρτα του σχολείου με ένα λογοτεχνικό βιβλίο στο χέρι. Είναι οι νέοι και οι νέες αναγνώστες και αναγνώστριες, είναι τα παιδιά που άδραξαν την ευκαιρία και τη δυνατότητα που τους πρόσφεραν οι Βιβλιοδρομίες, να γνωρίσουν νέους κόσμους και ιδέες μέσα από τις σελίδες των βιβλίων και να μοιραστούν τις σκέψεις τους με τους φίλους και τις φίλες τους.
Αγαπητέ κύριε Γείτονα, σας συγχαίρουμε για το σπουδαίο και πολυδιάστατο έργο σας και σας ευχαριστούμε από καρδιάς που δημιουργήσατε τις προϋποθέσεις μιας αγαστής και εποικοδομητικής συνεργασίας με τα σχολεία της Κύπρου. Μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι οι Βιβλιοδρομίες έχουν, πρώτα πρώτα, αγαπηθεί, και έτσι απέκτησαν πλέον τη δυνατότητα να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της νέας γενιάς αναγνωστών και αναγνωστριών, με κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και φιλομάθεια. Πρόθεση και διακηρυγμένος στόχος του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου, είναι η καλλιέργεια κινήτρων που να ωθούν τους μαθητές και τις μαθήτριες σε μια σταθερή αναγνωστική σχέση με τη λογοτεχνία και εκτός σχολικού περιβάλλοντος. Οι Βιβλιοδρομίες, αδιαμφισβήτητα, παρέχουν στα παιδιά την ευκαιρία και το κίνητρο να ασχοληθούν με το λογοτεχνικό βιβλίο στον ελεύθερο τους χρόνο και έτσι, αβίαστα, να κατανοήσουν τους ιδιαίτερους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία επεξεργάζεται, προσομοιώνει, αποδομεί και αναδομεί την πραγματικότητα, δημιουργώντας έναν δικό της κόσμο σε διαλεκτική σχέση με τον πραγματικό.
Θα ήθελα, περαιτέρω, να τονίσω τη σημασία ενός ακόμα στόχου των Βιβλιοδρομιών, αυτού της ανάπτυξης της συνεργασίας των παιδιών, αφού στους όρους διεξαγωγής του διαγωνισμού προβλέπεται και η ομαδική συμμετοχή. Και μας χαροποιεί ιδιαίτερα, για προφανείς λόγους, το γεγονός ότι όλο και περισσότερα παιδιά επιθυμούν να διαγωνίζονται ως ομάδα φίλων. Είμαστε, λοιπόν, σίγουροι ότι η συνεργασία μας θα συνεχίσει να είναι ουσιαστική και εποικοδομητική, με κοινό στόχο την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη μύηση ολοένα και περισσότερων παιδιών στον μαγικό κόσμο της λογοτεχνίας και στο ταξίδι των Βιβλιοδρομιών.
Η λογοτεχνία αποτελεί, βέβαια, εκτός από μία ευχάριστη ενασχόληση, αντικείμενο διδασκαλίας, τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Στη Δημοτική Εκπαίδευση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Λογοτεχνίας υλοποιείται στο μάθημα των Ελληνικών, με την εφαρμογή διδακτικών ενοτήτων Λογοτεχνίας. Περαιτέρω, η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, οι δράσεις φιλαναγνωσίας που διοργανώνονται από τα σχολεία, η συμμετοχή σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς ατομικά ή ομαδικά, οι συναντήσεις με λογοτέχνες, οι επισκέψεις σε βιβλιοθήκες, ενθαρρύνονται και υποστηρίζονται από τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης. Και αυτό γιατί τόσο η στοχευμένη διδασκαλία λογοτεχνικών κειμένων στην τάξη, όσο και η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας ευρύτερα, αποτελούν σημαντικούς άξονες, για την υλοποίηση του διαχρονικού στόχου της εκπαίδευσης, που είναι η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Το σχολείο είναι ο πλέον ιδανικός χώρος για συστηματοποίηση των δεξιοτήτων μελέτης ενός λογοτεχνικού βιβλίου και απόκτησης θετικών στάσεων απέναντι στη συνεκτική ανάγνωση. Η εξοικείωση του παιδιού με τον γραπτό λόγο οδηγεί στην ανάπτυξη του γραμματισμού: κειμενικού, εικονογραφικού, πολιτισμικού.
Η συνεργασία με τα εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ ξεκίνησε για μας τη σχολική χρονιά 2015-2016. Έκτοτε, ένας μεγάλος αριθμός μαθητών και μαθητριών της Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξης των σχολείων μας, συμμετέχουν στον διαγωνισμό, με προθυμία και ενθουσιασμό. Στον 26ο διαγωνισμό των Βιβλιοδρομιών συμμετείχαν περισσότερα από 600 παιδιά. Την προσπάθεια των παιδιών, συνέδραμαν εθελοντές εκπαιδευτικοί που ανέλαβαν τον ρόλο της επιτήρησης, την ημέρα διεξαγωγής του διαγωνισμού. Ευελπιστούμε ότι και φέτος θα υπάρξει το ίδιο και μεγαλύτερο ακόμη ενδιαφέρον για συμμετοχή στον 27ο διαγωνισμό των Βιβλιοδρομιών.
Ένας σημαντικός αριθμός μαθητών και μαθητριών των δημοτικών σχολείων της Κύπρου πέτυχαν ξεχωριστές πρωτιές και διακρίσεις. Κάποια από αυτά τα παιδιά είναι απόψε εδώ μαζί μας. Συγχαίρουμε ιδιαίτερα τα εννέα στο σύνολό τους παιδιά που διακρίθηκαν, καθώς και όλα τα παιδιά που συμμετείχαν. Εκφράζουμε, επίσης, θερμές ευχαριστίες σε όλους όσους ενίσχυσαν την προσπάθεια των παιδιών. Το ίδιο θερμά συγχαίρουμε και όλα τα ελληνόπουλα που έχουν διακριθεί ή έχουν λάβει μέρος στο διαγωνισμό.
Τέλος, ευχαριστούμε για ακόμη μια φορά τα εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ για την εγκάρδια φιλοξενία, καθώς και για τη μέχρι σήμερα συνεργασία μας, μία συνεργασία που, είμαστε σίγουροι ότι θα συνεχιστεί, γιατί βασίζεται σε κοινούς εκπαιδευτικούς στόχους, όπως αυτούς της διεύρυνσης του μορφωτικού υπόβαθρου των μαθητών και των μαθητριών και κυρίως της ενίσχυσης της ανθρωπιστικής διάστασης της παιδείας τους, που είναι ταυτόχρονα και το μείζον ζητούμενο του γνωστικού αντικειμένου της Λογοτεχνίας.
Σας ευχαριστώ!