α. Στόχοι του Προγράμματος
Η ιδέα για την ανάπτυξη του Προγράμματος «Σελίδες της Ελληνικής Ιστορίας» διαμορφώθηκε κατά τα προηγούμενα έτη μέσα από τις συζητήσεις με τα παιδιά και τη συνεργασία των εκπαιδευτικών με τη Γραμματεία Εκπαιδευτικής Έρευνας και Ανάπτυξης.
Όπως και με τα άλλα Προγράμματα του Ανοιχτού Δημιουργικού Σχολείου το Πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία σε κάθε μαθητή που συμμετέχει, να προσεγγίσει τη γνώση βιωματικά, να την κατακτήσει και να τη χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά, αποκτώντας παράλληλα μια σειρά από δεξιότητες και στρατηγικές μεταφοράς της μάθησης σε άλλες περιοχές. Το Πρόγραμμα στοχεύει:
- στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και την ανάπτυξη της ικανότητας για παρατήρηση, έρευνα, επεξήγηση και ελεύθερη έκφραση
- στην ικανότητα μεταφοράς και αξιοποίησης γνώσεων και εμπειριών
- στην ενεργοποίηση και ανάδειξη όλων των εν δυνάμει στοιχείων και χαρισμάτων κάθε παιδιού
- στη δημιουργία πεδίου συνεργασίας ανάμεσα στους αυτοτελείς επιστημονικούς κλάδους και στην αντιμετώπιση της γνώσης ως ενιαίας ολότητας.
β. Διδακτική Μέθοδος
Το Πρόγραμμα «Σελίδες της Ελληνικής Ιστορίας» αναπτύσσεται σύμφωνα με τις αρχές της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης: κάθε συγκεκριμένο θέμα εξετάζεται από πολλές οπτικές γωνίες και διάφορα επιστημονικά πεδία, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργούνται μια σειρά από δεξιότητες, στάσεις και αξίες ζωής. Τα διακριτά μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος (Ιστορία, Ελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Γεωγραφία, Πληροφορική κ.ά.) συνεισφέρουν στην προσέγγιση του εξεταζόμενου θέματος, δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές και δασκάλους να το εξετάζουν πολύπλευρα μέσα από εικαστικές, μουσικές, λαογραφικές, ανθρωπολογικές, γλωσσικές, μαθηματικές ή και γεωγραφικές «διαδρομές».
γ. Ανάπτυξη του Προγράμματος
Το Πρόγραμμα αναπτύσσεται σε δύο ξεχωριστές φάσεις. Το κύριο μέρος του Προγράμματος, η πρώτη φάση, αναπτύσσεται στο πλαίσιο της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μια σειρά από δραστηριότητες και εφαρμογές, κατανεμημένες ανά επιστημονικό πεδίο (λογοτεχνικά κείμενα, παραδόσεις, μαθηματικά προβλήματα, εφαρμογές πληροφορικής κ.ά.), αποτελούν το όχημα που θα βοηθήσει τα παιδιά να συγκροτήσουν σταδιακά ένα ενιαίο σύνολο γνώσεων και δεξιοτήτων, ένα πλέγμα στάσεων και αξιών ζωής σχετικών με το εξεταζόμενο θέμα. Πιο συγκεκριμένα:
- αναγνωρίζουν και αντλούν πληροφορίες από διάφορες πηγές (εικόνες, ζωγραφικοί πίνακες, φωτογραφίες, ενδυμασία)
- προσανατολίζονται και εντάσσουν πληροφοριακό υλικό στη διεθνή σκηνή της εποχής (ρωσοτουρκικός πόλεμος, συνθήκη Κιουτσούκ – Καϊναρτζή, διαφωτισμός, Μεγάλη Αικατερίνη)
- ανατρέχουν στην ιστορία της ελληνικής επανάστασης, με άξονες τη συμμετοχή της Λ. Μπουμπουλίνας στην επανάσταση του 1821 και το ρόλο του νησιού των Σπετσών
- μελετούν την προσωπικότητα και τη δράση της Λ. Μπουμπουλίνας: συναισθηματική και βιωματική προσέγγιση (π.χ. η γέννηση, η παιδική της ηλικία– συγκρίσεις με βιώματα σημερινών παιδιών)
- αξιοποιούν βιογραφικές αφηγήσεις – αναδεικνύουν κοινωνικές δομές και νοοτροπίες της εποχής
Τα παιδιά που θα συμμετάσχουν κατά τη δεύτερη φάση του Προγράμματος, θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν διάφορες περιοχές των Σπετσών: το μοναστήρι του Αγίου Νικολάου, όπου υψώθηκε η σημαία της Επανάστασης, την πλατεία της Ντάπιας, όπου κάποτε συγκεντρώνονταν οι άρχοντες του νησιού και οι πρωτεργάτες της Επανάστασης, το Παλιό Λιμάνι, τους παραδοσιακούς ταρσανάδες που ναυπηγήθηκαν τα πλοία της Μπουμπουλίνας. Επίσης, θα επισκεφθούν το Μουσείο Χατζηγιάννη Μέξη και το αρχοντικό της Μπουμπουλίνας, που σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο.



