Όμιλοι Δ’ Δημοτικού

ΟΜΙΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ: «ΚΟΚΚΙΝΗ ΚΛΩΣΤΗ ΔΕΜΕΝΗ …»

Τα παιδιά της Δ΄ δημοτικού έρχονται σε επαφή με το λαϊκό παραμύθι και τα χαρακτηριστικά του: τη λιτή γλώσσα, τους αυθεντικούς χαρακτήρες, τους ζωντανούς διαλόγους.

Μελετούν παραμύθια, εντοπίζουν κοινά σημεία και γίνονται οι ίδιοι μικροί παραμυθάδες, γράφοντας και εικονογραφώντας τα δικά τους.

  • Βασικοί στόχοι του συγκεκριμένου Ομίλου είναι:
  • η δυνατότητα της δημιουργικής έκφρασηςο εμπλουτισμός του λεξιλογίου
  • η καλλιέργεια της επικοινωνιακής δεξιότηταςη μύηση στην απόλαυση της ανάγνωσης
  • η ανάπτυξη της κριτικής σκέψηςη βελτίωση της ικανότητας των παιδιών για την παραγωγή κειμένων

ΟΜΙΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

Βασικός σκοπός του προγράμματος του Ομίλου Μαθηματικών είναι να αποκτήσουν οι μαθητές μας εμπιστοσύνη στις μαθηματικές τους ικανότητες και να καλλιεργήσουν θετική στάση για τα Μαθηματικά.

Το πρόγραμμα θα τους προσφέρει μια σειρά από προκλήσεις με στόχους την εφαρμογή και τη σταθεροποίηση ήδη αποκτημένων γνώσεων αλλά και την ανακάλυψη νέων εννοιών. Πιο συγκεκριμένα, θα εμπεδώσουν και θα επεκτείνουν τις γνώσεις τους ως προς τη χρήση των αριθμών. Θα ασκηθούν στην εκτέλεση των αλγόριθμων της γραπτής πρόσθεσης, της αφαίρεσης, του πολλαπλασιασμού και των ευκλείδειων διαιρέσεων και θα ασκηθούν στη χρήση νοερών υπολογισμών. Θα ενθαρρυνθούν να κατασκευάσουν υπολογιστικές τεχνικές, θα ερευνήσουν προβληματικές καταστάσεις και θα αναπτύξουν μεθοδολογικές ικανότητες για την επίλυση προβλημάτων.

ΟΜΙΛΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ: «ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ»

Η Αστρονομία είναι ένα από τα πρώτα πεδία γνώσης που ανέπτυξε η ανθρωπότητα, καθώς η μελέτη των φαινομένων του Σύμπαντος ασκούσε ιδιαίτερη γοητεία στους αρχαίους πολιτισμούς. Την ίδια γοητεία ασκούν και σήμερα τα ουράνια φαινόμενα στους μικρούς μας μαθητές.

Στον όμιλο Αστρονομίας, οι μικροί εξερευνητές του διαστήματος θα συνεχίσουν το ταξίδι τους στο Ηλιακό μας Σύστημα. Με τη βοήθεια σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων και υλικών οι μαθητές θα διερευνήσουν τη δομή του Ηλιακού Συστήματος (τον αριθμό των πλανητών, τα μεγέθη και τις αποστάσεις τους), θα ανακαλύψουν τις απόψεις της επιστήμης για τη δημιουργία του Ηλιακού Συστήματος, θα κατανοήσουν την αξία του Ήλιου ως πηγής ζωής για τον πλανήτη μας, θα μελετήσουν τις επανδρωμένες και μη αποστολές της NASA και της ESA και θα κατασκευάσουν μοντέλα διαστημοσυσκευών.

Βασικοί στόχοι του ομίλου είναι η ανάδειξη των εναλλακτικών αντιλήψεων των μαθητών σχετικά με τις βασικές έννοιες του Ηλιακού Συστήματος και η μύησή τους στα χαρακτηριστικά του Ηλιακού μας Συστήματος με βάση τα βιώματα και τις αντιλήψεις της ηλικιακής τους ομάδας.

ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ – ΛΟΓΟΑΘΛΗΜΑΤΑ

Οι μαθητές και οι μαθήτριές μας θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή βιωματικά, μέσα από ευφάνταστες και παιγνιώδεις δραστηριότητες, με την τέχνη του λόγου. Θα έχουν τη δυνατότητα να εξασκήσουν και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο στην ελληνική γλώσσα, να καλλιεργήσουν τα εκφραστικά τους μέσα και τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, τη φαντασία και τη δημιουργική σκέψη.

Στο πλαίσιο του Ομίλου Ρητορικής τα παιδιά θα προετοιμάσουν ομιλίες και παρουσιάσεις και θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε “Λογοαθλήματα”, όπως το Debate και ο Αυθόρμητος Λόγος.

Βασικοί στόχοι του Ομίλου Ρητορικής είναι:

  • η εκμάθηση δεξιοτήτων λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας
  • η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών
  • η ενθάρρυνση της δημιουργικής συνεργασίας
  • η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης

ΟΜΙΛΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Αντικείμενο των μαθημάτων θα είναι η εισαγωγή των μαθητών στη λειτουργία και τους κώδικες του θεατρικού παιχνιδιού.

Η πρώτη φάση του εργαστηρίου θα περιλαμβάνει εισαγωγικές ασκήσεις και παιχνίδια, με σκοπό οι μαθητές να συνυπάρξουν δημιουργικά στο πλαίσιο μιας ομάδας με πρότυπο το «θέατρο συνόλου» (théâtre ensemble). Πρωταρχικό μέλημα είναι οι μαθητές να προσλάβουν το θέατρο ως παιχνίδι με εναλλασσόμενες κάθε φορά φόρμες και κανόνες, να το προσεγγίσουν ως έναν «τόπο» συνεργασίας, ελεύθερης έκφρασης, συγκέντρωσης της προσοχής, αποφόρτισης, άσκησης της φαντασίας.

Η δεύτερη φάση θα περιλαμβάνει παιχνίδια αφήγησης και ομαδική δουλειά πάνω σε λογοτεχνικά κείμενα, με σκοπό οι μαθητές να ανακαλύψουν δυνατότητες «δράσης μέσω του λόγου» και να εξοικειωθούν με το φαινόμενο και την τεχνική της απεύθυνσης.

ΟΜΙΛΟΣ STEAM

Μέσα από τον όμιλο STEAM (Science Technology Engineering Art and Mathematics) οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Δημοτικού, θα έχουν την ευκαιρία να συνθέσουν έννοιες από τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, την Τέχνη και τα Μαθηματικά για να μελετήσουν, να προβληματιστούν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν μοντέλα από διάφορα παραδοσιακά γεφύρια, λαμβάνοντας υπόψη τους ένα σύνολο παραμέτρων που διέπουν αυτές τις κατασκευές. Στην αρχή θα αναζητήσουν και θα καταγράψουν πληροφορίες από διάφορες πηγές, θα συμμετέχουν σε εργαστήρια για να διαπιστώσουν πώς ο συνδυασμός γεωμετρίας, βάρους και υλικών επηρεάζουν την ανθεκτικότητα απλών μοντέλων, θα αναλάβουν να συνεργαστούν σε ομάδες ώστε να προτείνουν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν ένα γεφύρι λαμβάνοντας υπόψιν τους όχι μόνο παραμέτρους που σχετίζονται με την σταθερότητα της κατασκευής αλλά και την εικαστική τους αρμονία με το περιβάλλον.​

Ενδεικτικές έννοιες από τις συνιστώσες του STEAM που θα αξιοποιηθούν:

Μαθηματικά: Σχήματα, πολύγωνα, ομόκεντροι κύκλοι, συμμετρία, μέτρηση, αναλογίες, κλίμακες

Φυσικές Επιστήμες: Μάζα, βάρος, η παραμόρφωση ως αποτέλεσμα της δύναμης, μονάδες μέτρησης μήκους και μάζας.

Τεχνολογία: Αναζήτηση πληροφοριών, παρουσίαση εργασιών.

Μηχανική: Κατασκευή πρωτοτύπου.

Τέχνη: Εικαστική σύνδεση της κατασκευής με το περιβάλλον, ομόκεντροι κύκλοι, αναλογίες, κλίμακες.

ΟΜΙΛΟΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ ΚΑΙ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ

Ο όμιλος της Χορωδίας έχει ως στόχο την καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών, την καλλιέργεια των μουσικών τους δεξιοτήτων και την ανάπτυξη της μουσικής τους παιδείας. Επίσης, διευρύνεται το γνωστικό τους υπόβαθρο, καθώς έρχονται σε επαφή με μουσικά είδη διαφορετικών εποχών και στυλ, ενώ συγχρόνως αναπτύσσεται η συλλογικότητα και καλλιεργείται πνεύμα ομαδικότητας και αλληλεγγύης μεταξύ των χορωδών.

Κατά τη διάρκεια του ομίλου τα παιδιά μαθαίνουν να αναπνέουν διαφραγματικά, να τοποθετούν σωστά τη φωνή τους, να ερμηνεύουν τραγούδια και να παίζουν μουσικά θέματα, τα οποία παρουσιάζουν σε εκδηλώσεις στο χώρο του σχολείου.