Πρώτη φορά κατασκήνωση! Πώς θα προετοιμάσω το παιδί μου;

05/06/2025

Δημοσιεύσεις

Άρθρο της Μαρίας Παπαθανασίου, Διευθύντριας Α′, Β′, Γ′ τάξεων Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα στο περιοδικό BOOM.

​Η βασική αρχή των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, ότι η μάθηση πρέπει να είναι κυρίως βιωματική, αλλά και η αγωνία των γονιών για δημιουργική απασχόληση των παιδιών τους στις διακοπές οδήγησαν στη δημιουργία των καλοκαιρινών προγραμμάτων του σχολείου, που αποτελούν πλέον έναν αγαπητό και εξαιρετικά δημοφιλή θεσμό για τους μαθητές του αλλά και τους μαθητές άλλων σχολείων. Προσεκτικά σχεδιασμένα από τους καταρτισμένους εκπαιδευτικούς των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, οι οποίοι τα υλοποιούν κιόλας, περιλαμβάνουν από τοξοβολία, αναρρίχηση και τρίαθλο, μέχρι μαγειρική, παιχνίδια στρατηγικής και φαντασίας, αλλά και αμέτρητες άλλες πρωτότυπες δραστηριότητες, που μυούν τους μαθητές στις επιστήμες, τον αθλητισμό, την τέχνη και τον πολιτισμό. Βασισμένοι στην πολυετή εμπειρία τους λοιπόν, μοιράζονται μαζί μας πολύτιμες συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να προετοιμάσουμε σωστά τα παιδιά μας για την πρώτη τους φορά στην κατασκήνωση!

Πηγή: Περιοδικό Boom

​Πρώτη φορά κατασκήνωση! Μια νέα περιπέτεια καλεί τα παιδιά μας να προσαρμοστούν σε ένα νέο κοινωνικό περιβάλλον υπό νέες συνθήκες διαβίωσης με νέα πρόσωπα. Θα αναπτύξουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, θα καλλιεργήσουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, θα μάθουν να εφαρμόζουν ατομικούς κανόνες, να σέβονται τη λειτουργία της ομάδας, να μοιράζονται σκέψεις και συναισθήματα. Σίγουρα όλοι αναρωτιόμαστε πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για αυτόν τον πρώτο «καλοκαιρινό αποχωρισμό» και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι γονείς για να απολαύσει το παιδί ξένοιαστο αυτήν τη μοναδική εμπειρία. Το τρίπτυχο ωριμότητα (συναισθηματική και κοινωνική), βαθμός αυτονομίας και η επιλογή του προγράμματος από το ίδιο το παιδί είναι αυτό που ανάβει το «πράσινο φως» για το πότε ένα παιδί είναι έτοιμο για την πρώτη του καλοκαιρινή εξόρμηση. Επειδή η ανεξαρτησία και ο αποχωρισμός από τους γονείς είναι τα κεντρικά θέματα για την ανάπτυξη του παιδιού και το βοηθούν να χτίσει την ταυτότητα και την αυτοεκτίμησή του, σύμφωνα με τον Erikson (1994), θα πρέπει να ενισχύουμε θετικά και να ενθαρρύνουμε τα παιδιά από την προσχολική ηλικία να αναλαμβάνουν πρωτοβουλία με στόχο την αυτονομία τους.

Όσο για το τι χρειάζεται να μπορούν να κάνουν χωρίς τη βοήθεια ενήλικα, ας έχουμε στο μυαλό μας τα εξής:

  • να μπορούν να ντυθούν και να δέσουν τα κορδόνια τους
  • να αναλαμβάνουν την προσωπική τους φροντίδα και υγιεινή (δόντια, ντους, τουαλέτα)
  • να μη φοβούνται να κοιμηθούν μόνα τους
  • να τακτοποιούν τα προσωπικά τους αντικείμενα και να διαχωρίζουν τα άπλυτά τους
  • να στρώνουν το κρεβάτι τους
  • να γνωρίζουν τις διατροφικές τους συνήθειες και να τρώνε μόνα τους προσεκτικά
  • να ακολουθούν κανόνες και οδηγίες
  • να διαχειρίζονται το χαρτζιλίκι τους.

Tips για γονείς:

  • Δύο εβδομάδες πριν, ξεκινήστε συστηματική εξάσκηση σε θέματα υγιεινής και κανόνες.
  • Επιλέξτε ένα καλοκαιρινό πρόγραμμα στο οποίο το παιδί σας θα βρει ενδιαφέροντα.
  • Ξεφυλλίστε μαζί του το πρόγραμμα και προσπαθήστε να παίξετε με αυτό, για παράδειγμα, να ξυπνήσει την ώρα που πρέπει, να στρώσει το κρεβάτι του και να πλυθεί.
  • Συζητήστε μαζί του για τις ανησυχίες του, καθησυχάστε το για τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν και δώστε του πιθανές λύσεις.
  • Ζητήστε του να φτιάξει μία λίστα με τα πράγματα που θα πάρει και, για να γίνουμε πιο δημιουργικοί, ίσως, να την εικονογραφήσει!
  • Τα παιδιά νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια όταν έχουν μαζί τους κάτι δικό τους από το σπίτι (ειδικά για την ώρα του ύπνου).
  • Είναι πιο εύκολο για ένα παιδί να πάει στην κατασκήνωση έστω με ένα άλλο παιδί που γνωρίζει.
  • Ανταλλαγές φιλοξενίας σε διακοπές και Σαββατοκύριακα που έχουν προηγηθεί βοηθούν πολύ στο κομμάτι του ύπνου.
  • Κρατήστε τακτική τηλεφωνική επικοινωνία, αποφύγετε όμως ερωτήσεις που φανερώνουν ανησυχία και, κυρίως, είναι σημαντικό να μη μεταφέρετε το δικό σας αίσθημα έλλειψης του παιδιού, γιατί έτσι διεγείρετε το δικό του αίσθημα ανασφάλειας.
  • Αφήστε στην άκρη τη λίστα με τα «να θυμάσαι» και μη δίνετε υποσχέσεις

Τα καλοκαιρινά κατασκηνωτικά προγράμματα των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα περιλαμβάνουν τα ολοήμερα προγράμματα με διαμονή των παιδιών, αλλά και τη δυνατότητα επιλογής πρωινού ημερήσιου προγράμματος για τα παιδιά των Α′, Β′, Γ′ τάξεων Δημοτικού. Περίοδος Α′: 16-20 Ιουνίου Περίοδος Β′: 23-27 Ιουνίου.

Βιβλιογραφία:

  • Erikson Er., (1994), Childhood and Society
  • Αλεξανδρίδης Α., (2018), Παιδικοί φόβοι